Od marca 2021 możemy w polskim Amazonie kupić Kindle Paperwhite, a od tygodnia Kindle 10.
Dzięki tej większej dostępności (no i cenom) wiele osób zainteresowało się zakupem czytnika bezpośrednio z Amazonu i mają różne pytania dotyczące czy to zakupów, czy też obsługi posprzedażowej.
Gwarancja jest czymś, co zawsze wyróżniało Kindle i zdarzało się, że ludzie wybierali Amazon właśnie ze względu na przyjazne podejście do klienta i łatwość wymiany czytnika.
Temat poruszałem już nieraz, ale postaram się w tym artykule wyjaśnić kilka spraw dotyczących gwarancji czytników zakupionych w amazon.pl. Będę się tutaj opierał na oficjalnych dokumentach Amazonu oraz Waszych doświadczeniach, o których często donosicie.
Linki do Amazonu w artykule są afiliacyjne, jeśli dokonasz zakupu przy ich użyciu, otrzymuję niewielką prowizję. Dziękuję.
Spis treści
Czy gwarancja na Kindle z Amazon.pl i Amazon.de jest taka sama?
Tak, gwarancja jest taka sama. Zajrzyjmy do warunków gwarancji na stronie polskiego Amazonu.
Na początku tego dokumentu czytamy:
W przypadku zakupu Urządzenia lub Akcesorium Amazon („Urządzenie”) za pośrednictwem witryn Amazon.co.uk, Amazon.de, Amazon.fr, Amazon.it, Amazon.es, Amazon.se, Amazon.pl lub od autoryzowanych dystrybutorów w Europie, gwarancji na Urządzenie udziela spółka Amazon EU S.à r.l., 38, avenue John F. Kennedy, L-1855 Luksemburg.
A zatem niezależnie czy zakupu dokonamy na polskiej, niemieckiej, brytyjskiej czy choćby francuskiej stronie – sprzedawcą pozostaje luksemburska spółka Amazon EU i to ona udziela gwarancji.
Z punktu widzenia klienta pozostaje więc w zasadzie nieistotne, w którym sklepie Amazonu dokonaliśmy zakupu, bo z tego tytułu mamy takie same prawa.
Jaką gwarancję mamy dokonując zakupu poza Amazonem?
A co, jeśli czytnik kupiliśmy w innym miejscu?
W przypadku zakupu Urządzenia za pośrednictwem innej witryny Amazon lub od autoryzowanych dystrybutorów z innych krajów, gwarancji na Urządzenie udziela podmiot wskazany na stronie https://www.amazon.com/devicewarrantyprovider.
Ta strona w przypadku czytników kupionych w Europie kieruje również na spółkę Amazon EU.
Jest jednak istotny haczyk. Tak jak pisałem parę lat temu w artykule o Kindle z Japonii, w Polsce nie ma żadnego oficjalnego dystrybutora Kindle. W Niemczech możemy pójść do marketu elektronicznego i kupujemy czytnik z oficjalnej dystrybucji.
W Polsce wciąż nie wiadomo skąd te czytniki się wzięły, czyli w którym Amazonie zostały zakupione zanim dotarły na półki sklepowe. Pół biedy, jeśli z Niemiec (wtedy ew. reklamacja ma miejsce w amazon.de), gorzej, jeśli z Japonii, Stanów albo Meksyku. Amazon wtedy gwarancję zrealizuje, ale zamiennik wyśle np. tylko na terenie Japonii. Oczywiście mamy tutaj wciąż odpowiedzialność sprzedawcy i czasami same sklepy pomagają w wymianie czytnika. Nie jest to jednak regułą.
To się oczywiście może zmienić i pewnego dnia na pewno Amazon nawiąże współpracę z jakąś polską siecią sprzedaży. Zakup Kindle będzie wtedy podobny do zakupu choćby czytników PocketBook czy inkBOOK, gdzie możemy wybrać w zasadzie dowolnego sprzedawcę.
Dopóki takie porozumienie nie nastąpi – zalecam nabywanie Kindle wyłącznie w Amazonie.
Co dostajemy w ramach gwarancji?
Amazon daje gwarancję na Kindle przez rok od zakupu. W warunkach gwarancji czytamy:
Jeżeli w okresie obowiązywania niniejszej gwarancji w Urządzeniu ujawniona zostanie wada, a Użytkownik zwróci Urządzenie zgodnie z instrukcjami, dokonamy – według własnego uznania oraz w zakresie dozwolonym przez prawo – (i) naprawy Urządzenia z wykorzystaniem nowych lub odnowionych części; (ii) wymiany Urządzenia na nowe lub odnowione Urządzenie będące odpowiednikiem Urządzenia do wymiany; lub (iii) zwrotu kosztów na rzecz Użytkownika w wysokości całości lub części ceny zakupu Urządzenia.
Amazon daje zatem trzy możliwości:
- naprawa czytnika
- wymiana czytnika
- zwrot kosztów
Szczerze mówiąc, przez 11 lat prowadzenia tego bloga nie słyszałem o przypadku, aby Amazon komuś czytnik naprawił. Zazwyczaj wygląa to tak, że dostajemy po prostu wymianę czytnika na sprawny egzemplarz, a stary odsyłamy lub pozostawiamy, zależnie od decyzji konsultanta.
Warto tu wspomnieć, że wymiana może nastąpić na „nowe lub odnowione urządzenie” – czyli możemy dostać czytnik ze zwrotów, lub naprawiony. Jak pokazała praktyka wyprzedaży czytników używanych – zwykle śladów używania nie zauważymy.
W jakich przypadkach gwarancja obowiązuje?
Przez ostatnie lata przyjęło się, że Amazon wymienia Kindle praktycznie przy każdej usterce. Stłuczony ekran, popsute przyciski i złącza, błędy działania, niezależnie co z czytnikiem się stało, to w ciągu roku był wymieniany.
Natomiast w warunkach widzimy pewne ograniczenia.
Niniejsza ograniczona gwarancja ma zastosowanie wyłącznie do elementów sprzętowych Urządzenia, które nie zostały narażone na wypadki, niewłaściwe użytkowanie, zaniedbanie, pożar lub uszkodzenia powstałe w wyniku innych przyczyn zewnętrznych, przeróbek, napraw lub użytkowania komercyjnego. Powyższego zdania nie należy jednak interpretować jako wyłączającego szkody wyrządzone przez wodę.
Może być zatem tak, że Amazon odmówi realizacji gwarancji, jeśli uzna, że z czytnika korzystaliśmy nieprawidłowo. Choć są to sytuacje bardzo rzadkie, to się zdarzają.
Przyznam, że zdania dotyczącego wody nie rozumiem. :-) Choć jeśli Paperwhite wrzucimy do basenu i zostanie kompletnie zalany, podejrzewam, że z realizacją gwarancji może być problem.
Jak skorzystać z gwarancji?
Co zrobić, aby skorzystać z gwarancji na Kindle? Tutaj też w warunkach widzimy instrukcję.
Aby uzyskać szczegółowe instrukcje, jak korzystać z serwisu gwarancyjnego Urządzenia, należy skontaktować się z Działem Obsługi Klienta, klikając zakładkę „Kontakt” na stronie www.amazon.com/devicesupport. Zasadniczo należy dostarczyć Urządzenie w oryginalnym lub podobnie zabezpieczonym opakowaniu na adres wskazany przez Dział Obsługi Klienta. Przed dostarczeniem Urządzenia do serwisu gwarancyjnego należy usunąć wszelkie wymienne nośniki danych oraz utworzyć kopię zapasową wszystkich danych, oprogramowania i innych materiałów przechowywanych lub zapisanych wcześniej na Urządzeniu. Takie nośniki danych, dane, oprogramowanie lub inne materiały mogą zostać utracone lub sformatowane podczas serwisu – nie ponosimy odpowiedzialności z tytułu takich szkód lub strat.
W praktyce wygląda to tak że wchodzimy na stronę kontaktu z Amazonem i wybieramy nasze urządzenie.
Następnie w formularzu poniżej wybieramy najbardziej pasujący problem. Na przykład „Urządzenie nie działa/jest uszkodzone”.
Zobaczymy wtedy kilka podstawowych rad:
Ponowne uruchomienie urządzenia może rozwiązać niektóre problemy. Aby ponownie uruchomić urządzenie:
- Naciśnij i przytrzymaj przycisk zasilania, aż pojawi się okno dialogowe zasilania lub ekran zniknie.
- Przytrzymaj przycisk zasilania przez kolejne 40 sekund, a następnie go zwolnij.
- Po kilku sekundach wskaźnik naładowania włącza się ponownie, a urządzenie zostanie ponownie uruchomione.
Jeśli problem będzie się powtarzał, naładuj urządzenie. Odczekaj 30 minut (albo do momentu, gdy kontrolka ładowania zmieni kolor na zielony) i ponownie uruchom urządzenie.
Pisałem o tym szerzej w artykule Kiedy na Kindle coś nie działa… Sposoby na restart i reset czytnika.
Oczywiście jeśli usterka jest ewidentnie sprzętowa (bo np. stłuczonego ekranu nie naprawimy przez restart) pozostaje kontakt z obsługą.
Do wyboru mamy telefon, e-mail lub czat. W przypadku telefonu, który jest sugerowany to obsługa Amazonu do nas oddzwania.
A co z innymi prawami konsumenckimi?
Polscy klienci obyci z zakupami internetowymi mają zawsze asa w rękawie: gwarancja to jedno, ale jest jeszcze rękojmia!
Na stronie produktu Kindle czytamy:
Jeśli jesteś konsumentem, ograniczona gwarancja stanowi uzupełnienie Twoich praw konsumenckich i w żaden sposób ich nie ogranicza. Oznacza to, że nawet po wygaśnięciu ograniczonej gwarancji mogą przysługiwać Ci nadal dodatkowe prawa.
W pomocy znajdziemy też stronę Ustawowe prawa kupującego.
Tam mamy dwie możliwości.
Prawo do zwrotu (czyli odstępienia od umowy) przysługuje ustawowo w ciągu 14 dni. Amazon rozszerza to prawo do 30 dni. Jeśli chcemy zwrócić czytnik, przechodzimy do centrum zwrotów i tam wybieramy kolejne działania. Dostaniemy na końcu etykietę zwrotu konieczną do odesłania czytnika.
Rękojmia za wady produktu to odpowiedzialność Amazonu za wady, która trwa przez 2 lata.
Reklamację dotyczącą nieprawidłowego, uszkodzonego lub wadliwego przedmiotu możesz złożyć, jeżeli nieprawidłowość, uszkodzenie lub wadę stwierdzono w ciągu dwóch lat od daty dostarczenia (w ciągu roku w przypadku przedmiotów używanych).
Czy z rękojmi można korzystać w każdym przypadku? Nie mam tutaj doświadczenia, ale wydaje mi się, że jeśli jakaś wada czytnika (np. pęknięcie ekranu nie z naszej winy) ujawni się po roku, takie sprawy warto reklamować.
Jeśli w przypadku Amazonu korzystaliście z rękojmi, napiszcie w komentarzach jak to przebiegało.
Podsumowanie
Zakup czytnika Kindle w polskim Amazonie z jednej strony nie różni się od tego, jak kupujemy w innych polskich sklepach – a z drugiej od zakupów w sklepie niemieckim czy francuskim.
Najważniejsze jest to, że czytniki zakupione bezpośrednio w Amazonie mają gwarancję, którą realizujemy również bezpośrednio u producenta.
Jeśli macie jakieś pytania lub własne doświadczenia z realizacją reklamacji w ostatnim czasie, zapraszam do komentarzy.
Od jakiego momentu biegnie gwarancja? Od momentu zakupu czy rejestracji czytnika?
Teoretycznie od kupna czytnika. Ale było sporo doniesień, tak jak pisałem tutaj: https://swiatczytnikow.pl/rejestracja-kindle-pytania-i-odpowiedzi/ że od rejestracji – tyle że jeśli kupujemy czytnik na siebie, to kupno jest jednoznaczne z rejestracją.
Niestety nigdzie na koncie Amazonu nie możemy sprawdzić do kiedy trwa gwarancja, a to by sporo wyjaśniało.
Raz korzystałem z wsparcia amazon.de. Zgłosiłem usterkę, nie przewijał strony za każdym przyciśnięciem przycisku (Kindle Oasis 1 gen). Wymieniłem 2 maile gdzie opisałem usterkę, potwierdziłem, że wykonałem zalecenia serwisu. Następny mail z Amazona poinformował mnie, że własnie wysłali do mnie nową sztukę, na zwrot uszkodzonego czytnika mam 30 dni. Oczywiście przysłali etykietę na paczkę kurierską do zwrotu, nie ponosiłem żadnych kosztów. Po kilku dniach miałem nowy czytnik a stary odesłałem w przeciągu tygodnia. Znając praktyki „serwisowe” polskich sprzedawców różnych towarów – byłem zszokowany jakością obsługi Amazona.
Teks tnie jest w żaden sposób sponsorowany przez Amazon, nie mam z nimi nic wspólnego, poza tym, że jestem ich klientem :).
Pozdrawiam
Warto zaznaczyć że przy Prawie zwrotu (rozszerzonego – powyzej 15 dnia do 30 od zakupu) Amazon pobiera opłatę za transport przesyłki około 50 zł.
Nie pobiera. Zwykle Amazon daje nawet dłuższy termin zwrotu niż 1 miesiąc. Ostatni przykład. Jedno z zamówionych urządzeń okazało się niekompatybilne i zwrot okazał konieczny. Dostałem etykietę, poszedłem do Żabki i po prostu nadalem przesyłkę (wysyłka była na adres rodziców w PL.). Było to w około 20-25 (+,-) dni po zakupie. Normalna procedura jak w Belgii gdzie na co dzień mieszkam. Żadnej kasy Amazon nie pobiera chyba ze zakup był z Marketplace, ale jeśli tam dokonałeś zakupu dobrze byłoby, abyś o tym wspomniał. Tam są inne zasady.
Ja się tylko trochę poczepiam Roberta. Nie rękojmia (bo tej nie ma w Polsce od niemal 20 lat), a niezgodność towaru z umową :)
Ja się na tym tak do końca nie znam :) ale wydaje mi się, że jakiś czas temu słowo „rękojmia” wróciło do słownika praw konsumenta. Patrz np. strona UOKiK.
https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacje/rekojmia/
Robert nie zna się a wie lepiej niż Pan „trochę się czepiam” :)
Kodeks cywilny:
Art. 556. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).
Art. 556(1). § 1. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
§ 3. Rzecz sprzedana ma wadę fizyczną także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.
Art. 556(3). Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu; w razie sprzedaży prawa sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie prawa (wada prawna).
Rękojmia „wróciła” w grudniu 2014 roku, było to po świętach więc mogłeś przegapić przy makowcu ;-)
https://www.prawo.pl/prawnicy-sady/po-swietach-rewolucja-w-zasadach-sprzedazy,58874.html
https://bezprawnik.pl/gwarancja-czy-rekojmia-jak-dzialac-gdy-towar-jest-wadliwy/
Mnie z kolei też bardzo interesuje jak wygląda w praktyce korzystanie z rękojmi w sklepie amazon.pl (i innych też) po upływie roku od zakupu. Gwarancja Amazonu obowiązuje przez pierwszy rok.
Rękojmia nigdzie nie uciekała z polskiego prawa, zawsze była i nadal jest, ale był okres, w którym miała zastosowanie tylko do kupujących nie będących konsumentami, a dla konsumentów wprowadzono pojęcie „niezgodności z umową”, które dawało szersze uprawnienia
Przepraszam, ale te ustawy są gó**&^&^zik warte. Powiedzmy, że istnieje ustawa o języku polskim. KAŻDY towar musi miec polską instrukcję, a jesli jak tu mamy wiele opcji to wszystko powinno być po polsku wyjasnione.
Czy komuś udało się namówić urząd by zmusił sprzedawcę do respektowania przepisów (zagrożone grzywną!) nie znam takiego przypadku.
Dziś ustawy po prostu nie sa respektowane ani przez sądy ani przez urzędników więc i nie przez sprzedawców.
Ale kindle podobno ma polską instrukcję, więc w czym problem?
Podobno. Na stronie amazon.pl masz do wyboru niemiecką instrukcje do Kindle 10 i angielską do Paperwhite.
https://www.amazon.pl/gp/help/customer/display.html?nodeId=G7N7RPHV2SW8CKBW
Chciałbym coś z tym zrobić, ale mi się nie chce. Tu jest kontakt do Inspekcji Handlowej jakby co, ktoś powinien coś z tym zrobić.
https://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php#faq595
Polski jest tylko „podręcznik szybkiej instalacji”, który jest delikatnie mówiąc ultra-skrótowy :)
https://customerdocumentation.s3.us-west-2.amazonaws.com/Kindle_Gen10_QSG_INTL.pdf
Ja miałam do czynienia z sytuacją we francuskim Amazonie, Kindle miałam już grubo ponad rok, gdy zaczęły się problemy. Czytnik wariował, pliki same się zamykały, strony niespodziewanie przeskakiwały w tył i do przodu, nie dało się nic z tym zrobić. Dzwoniłam do obsługi klienta, opisałam problem. Miła pani i miły pan przeprowadzali mnie przez restarty, reinicjalizacje, wysyłali plik do reinstalacji itp. itd. Tak to trwało chyba ze dwa dni. Gdy nic nie poskutkowało kazali odesłać czytnik na koszt Amazona i wysłali mi nowy. Korzystam z niego do dziś. To było jakieś 1,5 roku temu. Przyznam szczerze że byłam bardzo pozytywnie zaskoczona sposobem rozwiązania problemu
Można też poczytać ogólnie jak to jest z wymianą sprzętu w polskich warunkach – https://www.prawo-cywilne.info/zwrot-pieniedzy-lub-wymiana-na-inny-towar-337-c.html czasami klient nie bardzo wie jakie ma prawa, a zwykle ma ich całkiem sporo (jako konsument)
Po 1,5 roku użytkowania sprzętu – Kindle Paperwhite 10 – przestało działać w nim podświetlenie ekranu. Po zapoznaniu się z różnymi artykułami postanowiłam walczyć z Amazonem DE i pomimo pierwszej odmowy, później propozycji rabatu itp. powołałam się na przepisy mówiące, że przysługują mi 2 lata gwarancji i trzymam właśnie w rękach nowego Kindle. Wymiana przebiegła ekspresowo. Polecam walczyć o swoje. :)