Za drogo? Ustaw alerty cenowe na e-booki i kupuj taniej!

Promocja przedświąteczna: został już tylko Kindle 8.

Rejestracja Kindle – pytania i odpowiedzi

Jak i po co rejestrować Kindle? Jak zmienić właściciela na inną osobę? Jak skutecznie wyrejestrować czytnik i przygotować do sprzedaży? W artykule zbieram odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Pierwszy artykuł o tym, dlaczego warto zarejestrować Kindle napisałem już w sierpniu 2011. Od tego czasu trochę się zmieniło, dlatego po 7 latach postanowiłem wrócić do tego tematu. Tym razem w formie pytań i odpowiedzi.

Uwaga: zrzuty ekranowe i nazwy opcji dotyczą czytników w wersji 5.9.7 – jeśli masz starszy, mogą wyglądać inaczej, ale zasada działania jest podobna. Zobacz też: Aktualizacje oprogramowania Kindle – pytania i odpowiedzi

1. Po co rejestrować Kindle?

Rejestracja czytnika to inaczej powiązanie go naszym kontem w Amazonie.

Taka rejestracja daje nam sporo korzyści. M.in.:

  1. Dostęp do Kindle Store – sklepu Amazonu z e-bookami, w którym znajdziemy parę milionów tytułów, głównie po angielsku. Polskich książek w Amazonie wciąż nie ma (poza paroma wyjątkami), ale te kupimy w wielu polskich księgarniach. Jest sporo cyklicznych promocji, takich jak Kindle Daily Deal, Kindle Monthly Deals albo Kindle Countdown Deal.
  2. Możliwość wysyłki bezprzewodowej e-booków na Kindle – każdy zarejestrowany czytnik ma swój adres mailowy, na który można wysyłać książki. Co więcej – wszystkie liczące się polskie księgarnie mają możliwość automatycznego przesyłania takich książek po zakupie. Więcej w artykule: Jak wysyłać bezprzewodowo książki na Kindle – pytania i odpowiedzi
  3. Tzw. „chmurę” czyli przechowywanie książek na koncie Kindle – do chmury mają dostęp wszystkie czytniki i aplikacje Kindle, a nasze podkreślenia czy choćby miejsce w książce jest synchronizowane. Jeśli zatem nie mamy pod ręką czytnika, możemy kontynuować lekturę na telefonie lub tablecie w aplikacji Kindle.
  4. Możliwość korzystania z wbudowanych darmowych słowników a także aplikacji do powtarzania słówek: Vocabulary Builder. Tu odsyłam do artykułu: Słowniki na Kindle – pytania i odpowiedzi
  5. Możliwość tworzenia kolekcji – wirtualnych folderów, w których organizujemy nasze e-booki. Informacje o kolekcjach przechowywane są na koncie Amazonu i możemy zarządzać nimi online.
  6. Gwarancję na czytnik liczoną na rok od rejestracji. Zgłoszenie problemu z Kindle przebiega tak, że wchodzimy na stronę kontaktu w sklepie Amazonu, w którym kupiliśmy czytnik i wybieramy go z listy naszych urządzeń. Oczywiście wymaga to rejestracji. Więcej w artykule: Jak skontaktować się z Amazonem?
  7. Drobne, ale przydatne: każdy z zarejestrowanych czytników może mieć swoją nazwę – domyślnie jest to np. „Robert’s 2nd Kindle” – ale można sobie to dowolnie zmienić. Dobrze wiedzieć, że np. książkę wysyłam na „Paperwhite Eweliny”, albo „Oasis 2018”.

Możliwe, że o czymś zapomniałem, ale te są najważniejsze.

2. Co stanie się, jeśli nie zarejestruję Kindle?

Tracimy wszystko, o czym piszę powyżej – czyli choćby możliwość wysyłania książek mailowo i dostęp do chmury.

Najważniejszy jest jednak brak gwarancji. Roczna gwarancja płynie od momentu rejestracji, a to może skłaniać do pomysłu, że zarejestruję czytnik dopiero gdy się zepsuje. Ale wtedy… może być za późno na rejestrację.

Pamiętajmy jednak, że rejestracja nie jest obowiązkowa – i bez niej da się z czytnika korzystać. Jeśli kupiliśmy czytnik używany, minął już okres gwarancji i nie potrzebujemy powyższych korzyści, można go nie rejestrować.

Warto jeszcze odnieść się do obawy, że Amazon po rejestracji będzie kontrolował nasze zachowania czytelnicze. Poruszałem ten temat kiedyś w artykule Twój czytnik Cię śledzi! Zagrożenie czy szansa? Owszem – jeśli książki wysyłamy mailowo na czytnik, znajdą się też na serwerach Amazonu, a postępy w czytaniu są synchronizowane. To jest cena, jaką – tak jak przy każdej usłudze „chmurowej” – płacimy za wygodę korzystania. 

3. Jak rozpoznać czy i na kogo Kindle jest zarejestrowany?

Wchodzimy do Menu » Settings. Podstawowa informacja znajduje się na górze ekranu.

Pod „My Account” widzimy nazwisko zarejestrowanego użytkownika.

Kliknięcie w „My Account” pokaże nam dodatkowe informacje o Kindle, np. adres mailowy czytnika.

Tak prezentuje się niezarejestrowany czytnik:

Pod „My Account” czytamy „Unregistered” – oczywiście kliknięcie tam pozwoli nam na rejestrację.

4. Mamy nowy czytnik w domu. Jak go zarejestrować?

Jeśli czytnik został zakupiony w Amazonie, to prawdopodobnie będzie zarejestrowany na Twoje konto, z którego został nabyty.

Przy pierwszym uruchomieniu czytnika łączymy się z WIFI (chyba że mamy wersję 3G), następnie widzimy ekran rejestracji.

Po wybraniu „Use an existing Amazon account” czytnik powinien rozpoznać, że to nasze konto.

Możemy też zalogować się na inne konto.

Oczywiście jeśli czytnik pochodzi z innego źródła niż Amazon, lub został zakupiony na prezent – nie będzie prawdopodobnie zarejestrowany – wtedy też dostaniemy dwie opcje.

Z kolei opcja „Create a new account” pozwoli nam założyć nowe konto w Amazonie.

Najpierw wybieramy kraj, następnie podajemy imię i nazwisko (można je pominąć jeśli nie będziemy nic zamawiali), adres e-mail i hasło.

Zwykle wygodniej jest założyć takie konto na komputerze i wtedy podać login (adres e-mail) i hasło na czytniku.

5. Jak zarejestrować Kindle, jeśli nie mam dostępu do internetu?

Nie każdy ma sieć WIFI w domu. Jeśli jednak chcemy zarejestrować czytnik, potrzebujemy aby czytnik połączył się na chwilę z internetem.

W tej sytuacji można:

  • Skorzystać z darmowego dostępu, który zapewnia wiele miast, McDonalds czy nawet niektóre pociągi czy autobusy. W większości przypadków Kindle nie powinien mieć problemów z połączeniem. W przeglądarce internetowej czytnika otworzy się zapewne strona, na której trzeba zaakceptować jakiś regulamin.
  • Skorzystać z funkcji routera WIFI lub hotspotu osobistego, obecnej w większości telefonów z Androidem czy iOS, a także wielu komputerach z Windows 10. Kindle połączy się z większością tak utworzonych sieci WIFI.

To jest też sugestia dla osób, które kupują używany czytnik Kindle. Trzeba koniecznie sprawdzić, czy urządzenie nie zostało zablokowane przez Amazon, a to najlepiej zrobić przez rejestrację czytnika. Warto więc umówić się na odbiór osobisty, połączyć Kindle z internetem i go zarejestrować (lub przejestrować).

Pisałem o tym szerzej w artykule: Jak nie kupić zablokowanego czytnika Kindle?

6. Co zrobić przy sprzedaży czytnika?

Jeśli czytnik sprzedajemy lub oddajemy osobie, która nie powinna mieć dostępu do naszych książek – najlepiej przywrócić go do ustawień fabrycznych, czyli wykonać tzw. reset urządzenia.

W tym celu Wchodzimy do ustawień (Menu – Settings), po czym z Menu wybieramy Reset.

Cała zawartość czytnika zostanie usunięta, a on będzie gotowy do ponownej rejestracji.

Przywrócenie do ustawień fabrycznych jest też stosowane w sytuacji, gdy mamy z czytnikiem jakiś poważniejszy problem. Pisałem o tym w artykule: Kiedy na Kindle coś nie działa… Sposoby na restart i reset czytnika.

7. Jak wyrejestrować czytnik?

Wchodzimy do ustawień (Menu » Settings), po czym wybieramy My Account » Deregister Device.

Dostaniemy dość długie wyjaśnienie tego, co się stanie.

Cała treść czytnika zakupiona w Amazonie zostanie usunięta, a czytnik będzie można zarejestrować na inną osobę.

Czytnik możemy też wyrejestrować z poziomu naszego konta Kindle. Przechodzimy do zakładki „Devices”, wybieramy konkretny czytnik i klikamy w jego menu.

Następnie wybieramy „Deregister”.

Uwaga: książki, które wgraliśmy sami nie zostaną usunięte z czytnika po jego wyrejestrowaniu. Jeśli chcemy usunąć wszystko (i wyrejestrować czytnik) – trzeba zrobić reset.

8. Jak przerejestrować czytnik na inną osobę?

Należy czytnik wyrejestrować (patrz punkt wyżej) a następnie zalogować się na konto Amazonu tej osoby.

Tu mamy podobne kroki jak przy wstępnej konfiguracji czytnika.

Do wyboru – albo zalogowanie na konto, albo jego założenie.

Oczywiście jeśli mamy już konto w Amazonie – nie ma sensu zakładanie nowego.

9. W którym Amazonie zarejestrować Kindle?

Pytanie zawiera w sobie pewien haczyk.

Wszyscy mamy jedno konto we wszystkich Amazonach. To oznacza, że ten sam login (e-mail) i hasło wykorzystamy do logowania w amazon.com, amazon.co.uk czy amazon.de. Nieistotne jest zatem, w którym Amazonie konto założymy.

Najlepiej założyć konto w amazon.de – bo tam mamy polskie menu i tam zapewne dokonamy zakupu czytnika.

Niemniej jeśli podaliśmy w Amazonie polski adres – to nasze konto cyfrowe przypisane jest do amazon.com. To oznacza, że zarządzanie czytnikiem Kindle, a także kupowanie książek dostępne jest dla nas tylko w serwisie amerykańskim.

To dlatego w promocjach dnia podaję zwykle tylko okazje z amazon.com.

Aby móc kupować e-booki w amazon.de musimy mieć niemiecki adres, podobnie w amazon.co.uk – brytyjski. Opisywałem to szerzej w artykule:  Jak przenieść czytnik Kindle zakupiony w niemieckim sklepie do Amazon.com?

10. Czy warto zakładać nowe konto, gdy kupuję nowy czytnik?

Czasami dostaję takie pytania, że oto w domu przybędzie kolejny Kindle – i czy rejestrować go na istniejące konto, czy też założyć nowe?

Moim zdaniem zdecydowanie warto korzystać z tego samego konta – mamy choćby dostęp do książek, które już zostały wgrane do chmury, można sobie podglądać podkreślenia innych domowników.

Zobacz też artykuł: Kindle w rodzinie: synchronizacja, ustawienia rodzicielskie, zabezpieczenia czytnika

11. Co zrobić, jeśli nie mogę zarejestrować czytnika?

Jeśli czytnik jest nowy i dostajemy jakiś błąd przy rejestracji – pozostaje zgłoszenie do Amazonu i ewentualna wymiana. Zdarza się to bardzo rzadko.

Jeśli czytnik jest używany – błąd przy rejestracji oznaczać może, że czytnik został zablokowany przez Amazon. Dzieje się tak, gdy urządzenie zostanie oznaczone jako zagubione lub skradzione. Z takiego czytnika można korzystać, ale zarejestrować się go nie da. Pisałem o tym więcej w artykule:  Jak nie kupić zablokowanego czytnika Kindle?

W przypadku czytników Kindle z lat 2007-2012 (najnowszym był Paperwhite I) może być tak, że czytnik połączy się z WIFI, ale z serwerami Amazonu już nie. Konieczna może być aktualizacja oprogramowania, o którą Amazon prosił już w lutym 2016.

Podsumowanie

I znowu z prostej rzeczy, jaką jest rejestracja Kindle wyszło aż 11 pytań i odpowiedzi.

Niemniej sama rejestracja czytnika powinna być dla większości osób bezbolesna, a gdy kupujemy go w Amazonie wszystko przebiega automatycznie.

Jeśli macie jeszcze jakieś pytania czy wątpliwości, zapraszam do komentarzy. Wtedy postaram się uzupełnić artykuł.

Czytaj dalej:

Artykuł był przydatny? Jeśli tak, zobacz 6 sposobów, na jakie możesz wspomóc Świat Czytników. Dziękuję!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Korzystanie z Kindle i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Hosting: Zenbox

21 odpowiedzi na „Rejestracja Kindle – pytania i odpowiedzi

  1. Staszek pisze:

    Ad. 10. Nie warto jeżeli macie różne zainteresowania i osoby, które nie ogarniały ‚chmur’ i całej części technicznej. Miałem 4 podpięte. Jeden ogromny śmietnik wszystko u wszystkich. No to był strzał w kolano. Po rozdzieleniu na 4 konta każdy ma swoje a w kalibrze dodatkowe pola co kto ma itp. i już i ogarnięcie to luzik.

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Hmm, wydaje mi się, że tutaj jest tylko jedna rzecz do opanowania:
      – pod All jest archiwum wszystkiego
      – pod Downloaded – tylko moje rzeczy

      1
      • TxF pisze:

        Do tego kolekcje, które od jakiegoś czasu znów działają. W „menu głównym” mam ustawione Downloaded oraz Collections. W ten sposób dopiero w po wejściu w kolekcję (a’la folder) widoczne są poszczególne książki (oczywiście nowe książki trzeba dopisywać do danych kolekcji, można zrobić to przez www lub przestawić na chwilę widoki).
        A osobne konta zachować na inne kraje (co.uk, de)

        1
  2. mjm pisze:

    1. Po co rejestrować Kindle?
    Chyba nadal – aby móc ustawić datę i godzinę.

    2
    • Zniesmaczony pisze:

      Bzdura. Do tego akurat nie jest potrzebna rejestarcja.

      5
    • Wojtek pisze:

      Kilka razy było już tu wspomniane, że do ustawienia daty i godziny nie jest potrzebna rejestracja. Autor bloga sam nawet napisał dawno temu o tym sposobie (a raczej zrobił kopiuj-wklej z zagranicznych stron, bez zrozumienia).

      3
      • Robert Drózd pisze:

        Nie przypominam sobie, abym coś takiego miał kopiować z zagranicznych stron. Mam w tym momencie niezarejestrowanego Kindle 7 i w ustawieniach wybiera się tam godzinę. Datę każdy czytnik zaciąga chyba z WIFI.

        3
        • Wojtek pisze:

          Zarówno datę jak i godzinę można ustawić jednym poleceniem w polu wyszukiwania. Działa to na każdym Kindle od 3 Keyboard do Oasis 2 (starszych nie widziałem), z dowolną wersją oprogramowania. I oczywiście nie wymaga rejestracji ani innych bzdur.

          Pisałeś o tym mimochodem w większym poście. Stwierdzenia jakie tam padły (np. „tego nie testowałem”) sugerują, że kopiowałeś bezrefleksyjnie z jakiegoś źródła.

          2
  3. Sławek . pisze:

    Ad. 11
    Z tego co pamiętam, zdarzało się przy reklamacjach, że Amazon wysyłał sprawny czytnik bez konieczności odesłania tego reklamowanego. Kojarzę, że były tu takie komentarze. Wówczas ten reklamowany czytnik jest prawdopodobnie również blokowany.

    0
  4. Doman pisze:

    Jest jeszcze przechowywanie haseł wifi w chmurze, ale nigdy nie testowałem jak to dokładnie działa i które urządzenia są kompatybilne.

    0
  5. kondrart pisze:

    „Amazon będzie kontrolował nasze zachowania czytelnicze”. Niestety czy po rejestracji czy bez czytnik Amazonu czyta wasze książki/ dokumenty. Miałem przypadek, że czytałem dokument omawiający 2 czy 3 książki – ich nazwy wielokrotnie powtarzały się w treści tego kilkudziesięciostronicowego opracowania. Skutkowało to wyświetlaniem się na komputerach podpiętych do tego samego WIFI/ IP reklamy zachęcającej do zakupu książek, o których był dokument. Ot takie personalizowane reklamy oparte na… TREŚCI książki/ dokumentu, które czytałem na kindlu. Co prawda konto Amazon miałem i mam, ale to akurat raczej nic nie zmienia. Nie polecam więc wgrywania na Kindla poradników małego terrorysty czy innej takiej literatury. Z drugiej strony Amazon wie dzięki takiemu zachowaniu, że warto wydać tytuł XX, bo wiele osób go czyta w pirackiej wersji, czy, że sprzedaż tytułu YY spadła w 2 tygodnie po premierze na skutek kiepskiej jakości a nie na skutek pojawienia się pirackiej wersji.

    0
  6. achim bredzinski pisze:

    a jak wygląda pomysł rejestrowania czytnika na zmyślone dane?
    zazwyczaj nie lubię podawać swoich prawdziwych danych byle gdzie i wolę wpisać jakieś fejkowe Bolesław Borsuk czy inne Denis Szpadel.

    pomijając ewentualne problemy z reklamacją/gwarancją (chociaż i tu chyba skanu dowodu nie wymagają ;)) – czy amazon tropi takie przypadki i blokuje fejkowe konta..?

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Nie spotkałem się z przypadkiem, aby odmówiono reklamacji z powodu fałszywych danych. Ale niech chociaż mail będzie prawdziwy :)

      0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przed dodaniem komentarza zapoznaj się proszę z zasadami komentowania i polityką prywatności

Komentarze do tego artykułu można śledzić także w formacie RSS.