Za drogo? Ustaw alerty cenowe na e-booki i kupuj taniej!

Black Friday: Kindle 10 i Kindle Oasis do 48 EUR taniej!

Aktualizacja 5.13.2 dla Kindle – Paperwhite III wraca do gry!

Dziś ukazała się aktualizacja 5.13.2 dla wybranych modeli Kindle. Przynosi jedynie kosmetyczne zmiany, ale szczególnie ucieszą się posiadacze Paperwhite III.

Wersję 5.13.2 pobierzemy ze strony Amazonu, a została przygotowana dla następujących modeli:

  • Kindle 8-10
  • Kindle Paperwhite 3-4
  • Kindle Voyage
  • Kindle Oasis 1-3

Jaka jest najważniejsza sprawa? Zgodnie z zapowiedzią sprzed miesiąca, ta aktualizacja dostępna jest również dla Kindle Paperwhite III (określanego przez Amazon jako 7 generacja). To wciąż bardzo popularny model, sprzedawany w latach 2015-2018. Jednak od paru miesięcy nie dostawał aktualizacji, a jedną z wersji wręcz wycofano. Powodem był podobno dość ciężki do poprawienia błąd. Teraz wersję 5.13.2 dostały wszystkie obecnie obsługiwane modele.

Jeśli chodzi o zmiany, ta wersja nie przynosi żadnych nowych funkcji. Amazon wspomina o poprawkach wydajności i błędów.

Ja tylko przypomnę, że w ostatnich miesiącach weszły m.in. zmiany w prezentacji wyników wyszukiwania, a także bardzo przydatna możliwość permanentnego usuwania książek. Część z tych zmian aktywowana jest przez Amazon zdalnie, niezależnie czy mamy nową wersję.

Ja przed chwilą zaktualizowałem swojego Paperwhite III i obie te funkcje już mam.

Jak zaktualizować czytnik?

Należy pobrać właściwy plik dla naszego modelu i przegrać go do folderu głównego czytnika. Następnie wybieramy Menu – Settings – Menu – Update Your Kindle.

Czytniki czasami aktualizują się same, ale nie przy każdej wersji – raczej, gdy Amazon to uzna za stosowne.

Więcej w artykule: Aktualizacje oprogramowania Kindle – pytania i odpowiedzi.

Moim zdaniem, jeśli nie macie problemów z czytnikiem (i nie pomijaliście wielu poprzednich wersji), aktualizować w tym momencie nie ma chyba potrzeby.

Czytaj dalej:

Artykuł był przydatny? Jeśli tak, zobacz 6 sposobów, na jakie możesz wspomóc Świat Czytników. Dziękuję!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Korzystanie z Kindle i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Hosting: Zenbox

32 odpowiedzi na „Aktualizacja 5.13.2 dla Kindle – Paperwhite III wraca do gry!

  1. Pedro pisze:

    Na cholere mie to?

    Ostatnie updatey pozamieniały mi pewne pozycje w menu (reading progres, ustawienia fontów) – co tylko irytuje.

    Czytnik mi działa i wystarczy mie to.

    1
    • Robert Drózd pisze:

      Akurat ustawienia fontów trochę poprawili (poprzednia zmiana była kiepska), o czym wspominałem tutaj: https://swiatczytnikow.pl/nowy-panel-ustawien-tekstu-juz-na-kindle-od-wersji-5-12-4-sa-pewne-ulatwienia-ale-bez-rewolucji/

      Ale faktycznie nie ma obowiązku aktualizacji, chyba że jest ono wymagane, aby działało np. połączenie z Amazonem, ale to są rzadkie przypadki. A jeśli ktoś nie korzysta np. z chmury i nie włącza WIFI, to już w ogóle nie musi nic ruszać.

      0
      • Artur Duleba pisze:

        Z doswiadczenia przy uniksach mam pewnosc, ze aktualizacje sa podstawa, jesli kiedykolwiek sprzet laczy sie z jakimkolwiek zewnetrznym dla niego swiatem. Po prostu, zeby uniknac dla naszego sprzetu pracy jako sieciowy zoombie, robiacy cokolwiek, co zyczy sobie jego „wladca” z zewnetrznego swiata :)
        Ale rozumiem kazdego, kto nie chce, bo mnie tez denerwuja „jakiekolwiek” zmiany interfejsu.

        1
  2. Mar pisze:

    Ja bym tylko chciał mieć możliwość włączenia dark mode na moim Paperwhite 7. Rozumiem, ze ta aktualizacja tego nie wnosi?

    3
    • Stefan2352 pisze:

      Paperwhite 7? Coś chyba pomyliłeś. Poza tym, z tego co ktoś (Athame?) tu pisał, to na modelach które nie mają sprzętowego wsparcia dla tej opcji tego po prostu nie będzie.

      1
      • pj pisze:

        Wątpię, czy chodzi tu o jakieś sprzętowe wsparcie. Po pierwsze, cóż to za filozofia zamienić jedynki na zera? Czego miałoby dotyczyć to sprzętowe wsparcie, operacji xor? Ona już jest wspierana przez procesor. Po drugie, inwersja na oasisie nie rusza obrazków, co jednak sugeruje, że to software a nie hardware się tym zajmuje. Po trzecie, alternatywne programy na inne czytniki potrafiły robić inwersję bez żadnego wsparcia, dlaczego kindle miałoby sobie nie poradzić.

        1
  3. Sorfal pisze:

    To ja może przy okazji zapytam, co się dzieje, że mój PW4 nie łączy się z domową siecią Wi-Fi (ale już z hotspotem smartfonowym tak). Wracałem do ustawień fabrycznych, aktualizowałem i nic nie pomogło. Hasło wprowadzam dobre ;)

    0
    • ksbzw pisze:

      Sprawdź standardy wifi, np. IEEE 802.11ac/b/n itp z typ co podaje producent dla PW4 i ewentualnie zmień tryb sieci na kompatybilny

      2
    • szeroki pisze:

      Tak jak ksbzw sugeruje może być niekompatybilność standardu, ale na początek sprawdź prostszą rzecz – nr kanału wifi. Kindle pracuje tylko na tych niższych. Nie pamiętam teraz dokładnie do którego nr jeszcze odbiera, możesz poeksperymentować. Drugi zakres zaczyna się bodajże od 12 kanału. Generalnie ten problem zwykle występuje w sieci biurowej, gdzie jest wielu użytkowników, w związku z tym IT, żeby unikać kolizji, uruchamia w routerach różne, czasem egzotyczne dla Kindle kanały, na których bez problemu pracuje nowszy sprzęt komputerowy. W domu ten problem zwykle nie występuje, nie ma potrzeby używać wysokich kanałów.

      2
    • Andrzej pisze:

      Przetestuj na innym Wifi (najłatwiej: hotspot wifi z komórki). U mnie problemem był stary router.

      0
  4. Rem pisze:

    Na moim pw4 wciąż nie ma tego paska z wynikami wyszukiwania

    0
  5. Klaudiusz pisze:

    Panie Robercie, czy zrobi Pan artykuł o błędzie z wyświetlaniem okładek występującym w kilku ostatnich wersjach systemu na wszystkich czytnikach od Amazonu przy wysyłaniu ebooków bezprzewodowo?

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Ten błąd z tego co wiem występuje od zawsze (w przypadku hybrydowych MOBI), bo przy wysyłce bezprzewodowej nigdy nie miałem okładek.

      0
      • Miko pisze:

        Nie mogę zrozumieć jak Amazon nie może ogarnąć okładek w plikach wysyłanych mailem. To już się robi żenujące

        1
        • pj pisze:

          Myślę, że Amazon ma to po prostu gdzieś. Okładki są potrzebne w książkach („books”), a te możesz kupić jedynie w Amazonie. To, co wysyłamy sobie mailem to nie są książki, to tylko „personal documents”, więc po co okładki? ;-)

          1
        • NND pisze:

          Amazon prawdopodobnie celowo ogarnął i zaimplementował NIE prezentowanie okładki książek wysłanych jako „personal documents”. Taka forma promocji swojego ekosystemu i zachęta do korzystania ze sklepu, gdzie wszystko działa.

          0
          • Robert Drózd pisze:

            To jest wg mnie bug, którego nie ogarnęli przez wiele lat. Po prostu nie sprawdzali czy okładki w „personal documents” się liczą, bo przecież „osobisty dokument” to nie musi okładki mieć.

            1
            • okladki pisze:

              Naprawde tak pan mysli.
              Ja niepotrafie dac wiary ze tak duza firma ktora placi dobre pieniadze programistom aby urzadzenie dzialalo poprawnie nie potrafi poprawic tak widocznego bledu, bo nawet pliki mobi z tagiem „book” sideloaded nie pokazuja okladki w moim PW3

              1
              • Artur Duleba pisze:

                Pracuje dla duzych, niemieckich firm i moge powiedziec, ze czesto w duzych firmach placa spore pieniadze (np. 40-200 euro na godzine dla programisty).
                Zarzadzajacy takimi firmami jak amazon, ktore programistyczne nie sa decyduja jednak czesto, kto ma sie zajac i kto ma prawo dostepu do danego oprogramowania. Czesto traktuja ludzi jak trybiki, a ze programisci sa od nich najczesciej znacznie inteligentniejsi, to nie robia czegos nadgorliwie, tylko zgodnie czesto z chorymi poleceniami. To nie jest czesto dzialanie celowe, ale zbyt glupiu ludzie, ktorzy decyduja o pracy specjalistow i nie maja pojecia o co w tej pracy chodzi.
                Wierze wiec, ze moga miec problem z naprawa danego bledu (niekoniecznie celowo).

                0
  6. Sly pisze:

    A w moim przypadku PW3 po aktualizacji zaczął łączyć się z wifi domowym. W v5. 12.3 łączył się tylko hotspotem ze smartfona.

    1
    • Miko pisze:

      No właśnie, niby aktualizacja nic nie wnosząca a głębiej okazuje się ze jednak naprawia pewne błędy. Z całym szacunkiem dla Roberta ale nie powinno nie pisać ze można wydaną aktualizacje „olać” Zawsze na swoich sprzętach mam najnowszą wersje softu. Apple mnie tego nauczyło :)

      0
      • Robert Drózd pisze:

        No ale zwykle coś takiego zalecam – instalować te pomniejsze aktualizacje, jeśli mamy jakieś problemy, jest wtedy szansa, że błędy zostały załatane. A jeśli aktualizacja jest naprawdę duża i istotna, to prędzej czy później Amazon wyśle ją na czytniki sam.

        0
  7. Janusz pisze:

    Co to za ścieżka: Następnie wybieramy Menu – Settings – Menu – Update Your Kindle ? Menu – Device Options – Advanced Options – Update Your Kindle raczej bop nic innego nie znalazłem. Tylko u mnie jest Update na szaro, plik bin firmware wgrany do katalogu glownego Kindle. Aktualizacja z wersji 5.13.2. Jakieś pomysły?

    0
  8. Janusz pisze:

    Amazon bierze deweloperów z łapanki – tak mi to wygląda. Różnica wersji minimalna, miałem chwilę to zobaczyłem. Może się douczą i poprawią błędy.

    0
    • Artur Duleba pisze:

      Oceniasz programistow na podstawie dostarczanego przez korporacje oprogramowania? OK. Czy pracowales poza Polska w takiej poteznej firmie jako programista lub inzynier?
      Ja czesto i mimo ze specjalisci maja wykonac najtrudniejsza w danej firmie prace, to zarzady, probujac przy okazji ciagle zdobyc nowych pracownikow, blokuja prace nad wieloma projektami i czesto bez testow nakazuja specjalistom w krotkim czasie cos zrobic i … potem znowu koniec pracy nad tym. Zasady bywaja zupelnie chore, ale zarzady wielu duzych firm dzialaja bez sensu, jesli chodzi o prace rozwojowe. Potem, gdy juz nie sa w stanie zrobic nic, bo prawie wszyscy dobrzy specjalisci dali sobie spokoj z takim cyrkiem lub zostali bezsensownie zwolnieni, to zatrudniaja zewnetrzne firmy lub ludzi przez zewnetrzne firmy i sytuacja sie powtarza, bo czas na testy i na prace nad danym zadaniem jest chory.

      1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przed dodaniem komentarza zapoznaj się proszę z zasadami komentowania i polityką prywatności

Komentarze do tego artykułu można śledzić także w formacie RSS.