Humble Book Bundle: UI/UX to pakiet 14 książek z wydawnictwa Wiley, poświęconych projektowaniu. Kupimy w nim takie klasyki jak „About Face” czy „Evil by Design”.
User Interface i User Experience – te dwa terminy robią w ostatnim czasie furorę. Znamy wiele produktów, które odniosły sukces nie ze względu na ich walory technologiczne, a cechy użytkowe.
Dobre projekty wyróżniały przez lata firmę Apple, która dzięki temu mogła swoje tablety czy telefony sprzedawać znacznie drożej niż konkurencja. Zresztą dobre „doświadczenie użytkownika” stało też moim zdaniem za sukcesem czytników Kindle.
Jest to zapewne pakiet nieco bardziej niszowy niż omawiany dwa tygodnie temu zestaw z MIT Press. Ale jestem pewien, że na Świat Czytników zagląda wielu projektantów, grafików, programistów czy developerów. [A nawet testerów, jak zwrócił uwagę kolega].
Im wszystkim te książki się przydadzą, bo każdy, kto tworzy jakąkolwiek interaktywną aplikację, chciałby aby korzystało się z niej jak najlepiej.
Przegląd pakietu
W podstawowym pakiecie za dolara mamy cztery tytuły:
- Evil by Design: Interaction Design to Lead Us into Temptation
- Usable Usability: Simple Steps for Making Stuff Better
- Designing the Internet of Things
- Design for Hackers: Reverse Engineering Beauty (wydane u nas jako Design dla hakerów)
Za 8 dolarów pięć kolejnych:
- The Essential Guide to User Interface Design: An Introduction to GUI Design Principles and Techniques (tylko PDF)
- Designing Search: UX Strategies for eCommerce Success
- Android Design Patterns: Interaction Design Solutions for Developers
- Communicating the User Experience: A Practical Guide for Creating Useful UX Documentation
- Type Rules: The Designer’s Guide to Professional Typography. Fourth Edition
Za 15 dolarów dochodzi jeszcze pięć:
- About Face: The Essentials of Interaction Design. Fourth Edition
- Designing for the Digital Age: How to Create Human-Centered Products and Services. Second Edition (link do pierwszego wydania; drugiego o dziwo nie ma w Amazonie)
- Handbook of Usability Testing: How to Plan, Design, and Conduct Effective Tests. Second Edition
- Understanding Color: An Introduction for Designers. Fifth Edition
- Designing Information: Human Factors and Common Sense in Information Design
Linki prowadzą do Amazonu, można sobie sobie przejrzeć recenzje i darmowy fragment. 15 dolarów to jest jak za darmo, bo pojedyncze tytuły potrafią kosztować po 20-50 dolarów.
Wszystkie tytuły (poza jednym) dostępne są w formatach PDF i EPUB.
Inaczej jest z wersją na Kindle – plik PRC ściągniemy przy 7 tytułach. Jednak konwersja EPUB do MOBI nie powinna nastręczać problemów.
Jeszcze jedno – pliki są czasami dość duże, więc jeśli chcemy dany plik wysłać na Kindle, być może trzeba będzie go zmniejszyć – opisywałem to w artykule.
Kilka poleceń
Polecam szczególnie cztery tytuły.
About Face: The Essentials of Interaction Design – to chyba najlepszy podręcznik dla projektantów jaki znam – obejmuje teorię z ostatnich kilkudziesięciu lat, a w nowym wydaniu z 2014 dostosowuje ją, choćby do interfejsów dotykowych. Podstawa książki jest jednak ponadczasowa – pierwsza część to metody i narzędzia pozwalające określić cel projektu, druga – zasady projektowe, a dopiero trzecia – kwestie związane z konkretnym zastosowaniem (desktop, web, mobile itd.).
Jednym z autorów książki jest Alan Cooper, twórca m.in. języka Visual Basic i koncepcji person. Był rok temu w Polsce i wygłosił otwierające wystąpienie na konferencji UX Poland.
Szczerze mówiąc, akurat to wystąpienie jest takie sobie, chociaż dla mnie było wielkim przeżyciem zobaczyć na żywo taką legendę. :-)
Evil by Design – to książka poświęcona w dużej części zastosowaniu tzw. „dark patterns” – czyli sytuacjom, w których sposób zaprojektowania jakiejś funkcji skłania nas do tego, aby np. kupić więcej niż chcemy. Mamy tu jakby przegląd wszystkich grzechów głównych i to, jak projektanci wykorzystują np. złość, pożądanie czy zazdrość. Nawet jeśli nie jesteśmy projektantami, warto wiedzieć, jak takie sztuczki rozpoznać i jak się przed nimi bronić.
Usable Usability – to lekkie i pełne anegdot wprowadzenie do tematyki użyteczności, autorstwa prof. Erica Riesa. Byłem na kilku jego wystąpieniach podczas konferencji branżowych – i zwykle zbierał mnóstwo zasłużonych braw. Tutaj mówi m.in. o tej książce.
Designing for the Digital Age – tu pozwolę sobie zacytować Tomka Skórskiego, znanego choćby z UX Labs i podcastu Nie tylko Design:
Dla mnie Designing for Digital Age jest jedną z najważniejszych książek jak tworzyć i modelować produkty. Mimo, że przykłady tam nieco się zestarzały, to książka uczy tego, co jest znacznie ważniejsze – myślenia, kreatywnego podejścia, a nie obsługi narzędzi.
Wsparcie dla Świata Czytników
Jak już nieraz wspominałem, jestem partnerem Humble Bundle, dlatego jeśli kupicie pakiet, korzystając z mojego linku, macie szansę wspomóc również Świat Czytników.
Po rozwinięciu „Choose where your money goes” pojawia się odpowiedni suwaczek, którym przydzielamy, kto ma ile dostać.
Z góry dziękuję. :)
Podsumowanie
Za kilka z tych książek (w papierze lub e-booku) zapłaciłem kiedyś więcej niż cały pakiet. Dla mnie jest niesamowite, jak bardzo dostępna i… tania staje się rzetelna wiedza. Bylebyśmy mieli czas aby z niej skorzystać.
Przypominam, że pakiet Humble Book Bundle UX/UI trwa do 17 września.
Dzięki za info, bardzo ciekawy zestaw.
Cena jednej książki, która mnie interesuje,
w normalnej sprzedaży jest kilkukrotnie większa,
niż cena całego pakietu.
Ewidentnie opłaca się zapłacić za pakiet,
nawet kiedy skorzysta się tylko z jednej pozycji.
No właśnie. Nie miałem IV wydania „About Face”, wiec jak zobaczyłem, że jest w pakiecie, to dla tego samego chętnie bym to kupił.
Te pakiety książek są tymczasowe? Mam na myśli że kupujemy je i mamy daną ilość czasu np miesiąc na przeczytanie i oddajemy czy kupujemy za tego dolara 5 książek na stałe?
Nie są tymczasowe i nie jest to wypożyczanie – pobierasz pliki książek (PDF, EPUB, MOBI/PRC) i czytasz je w dowolnym czasie.
Po kupnie dostajesz link do książek. Jeśli założysz konto na Humble Bundle, to w zamówieniach książki będą na pewno dłużej – ja widzę wciąż zakupy sprzed paru lat.