Artykuły na temat Self-publishing

Czy do polskich księgarń dotarły już e-booki generowane przez ChatGPT?

Rewolucja, która nastała wraz z premierą ChatGPT dotarła już prawdopodobnie na półki polskich księgarń z e-bookami.

Minął zaledwie rok od premiery usługi ChatGPT, co jak pisałem w marcu – zwiastuje rewolucję również na rynku książki. Narzędzia sztucznej inteligencji kiedyś były niszowe, teraz są powszechnie dostępne, no i coraz częściej używane – przede wszystkim tam, gdzie niewielkim kosztem trzeba przygotować dużo treści. Masowo używa ich już branża SEO. Co w przypadku książek? Mamy pierwsze przykłady w Polsce.

Maciej Lesiak, prowadzący serwis dadalo.pl opublikował niedawno artykuł: Między innowacją a dezinformacją – analiza rynku książek generowanych czytaj dalej »

Amazon w ramach walki z AI ogranicza liczbę publikowanych książek do… trzech dziennie

Generowanie tekstów przez sztuczną inteligencję (AI) stanowi coraz większy problem dla platform wydawniczych.

Pół roku temu pisałem o tym, jak ChatGPT oraz inne narzędzia wykorzystujące AI mogą być wykorzystane do tworzenia książek.

Problem narasta i Amazon w ramach swojej platformy Kindle Direct Publishing wypuścił nowe wytyczne dotyczące treści, które obowiązują autorów i wydawców:

  • Parę tygodni temu wprowadzono obowiązek oznaczenia, która część książki (tekst, tłumaczenie, ilustracje) została wygenerowana przez AI (AI-generated), a która powstała przy wsparciu AI (AI-assisted).
  • Ostatnio z kolei, jak donosi Publisher Weekly Amazon wprowadził ograniczenie liczby  nowych
czytaj dalej »

Empik wchodzi w self-publishing

Empik uruchomił niedawno platformę dla selfpublisherów. Ma również e-booki, zaś autorom da 50% przychodów.

Czym jest self-publishing? Przypomnijmy, że to możliwość wydania samodzielnie e-booka. Platforma ma ułatwić dystrybucję i dotarcie do czytelników.

E-booki publikowane na platformie Empik Self Publishing będzie można kupić na stronie Empiku oraz wypożyczyć w ramach Empik Go. Książki papierowe będą drukowane na zasadzie druku na żądanie.

Kolejna platforma?

Od wielu lat w Polsce nie ma znaczącej platformy dla osób, które chcą wydać książkę w postaci e-booka.

Owszem, było takich serwisów sporo.

  • Jednym z pionierów był działający od 2011 wydaje.pl – ale już w 2014 mieli problemy,
czytaj dalej »

„Poland in Transition 1989-1991” – czyli darmowy e-book sposobem na drugie życie zapomnianej książki

Najpewniej nigdy o tej książce nie słyszeliście. Wydana przez niszowe wydawnictwo, znana była chyba głównie w gronie osób w niej wymienionych. Teraz, dzięki ponownemu wydaniu w formie e-booka ma szansę dotrzeć do znacznie szerszego grona.

Poland in Transition 1989-1991 to wspomnienia Davida Pichaske, profesora literatury amerykańskiej, który w 1989 przyjechał do Łodzi w ramach stypendium Fulbrighta i przez dwa lata prowadził zajęcia na Uniwersytecie Łódzkim. Trafił akurat na okres transformacji ustrojowej, a jego relacja (wraz ze zdjęciami) jest dziś bardzo ciekawym dokumentem tej epoki.

Książkę wydała niezależna oficyna Ellis Press i była w Polsce niemal nieznana, nie została też przetłumaczona na polski. Teraz można ją przeczytać … czytaj dalej »

Mariusz Zielke rozdaje nową powieść, która „miała się nigdy nie ukazać”

zielke-strona2

Mariusz Zielke zachęca nas – w bardzo nietypowych okolicznościach – do bezpłatnego pobierania jego najnowszej powieści: Dla niej wszystko.

Wahałem się, czy pisać Wam o tej sprawie, zbyt wiele bowiem jest tutaj dla mnie rzeczy niejasnych. Ale zdecydowałem się przede wszystkim ze względu na autora. Mariusza Zielkego kojarzymy z kilku niezłych thrillerów osadzonych w polskim światku biznesu i finansów.

Wcześniej Mariusz Zielke był dziennikarzem śledczym, tropiącym różne afery w polskiej gospodarce i właśnie realia zakulisowych rozgrywek były najciekawsze w jego powieściach. Wydawała je ostatnio Czarna Owca. Ale tym razem na wydanie Zielke … czytaj dalej »

Autor „Finansowego ninja” podaje liczby. Dlaczego e-booki są nieopłacalne?!

Finansowy-ninja-1

Dwa tygodnie temu przedstawiałem tutaj książkę „Finansowy ninja” Michała Szafrańskiego. Teraz już wiemy, że projekt osiągnął spory sukces. Ale zajrzyjmy za kulisy tego sukcesu.

O samej książce już pisałem, teraz skupimy się na jej procesie wydawniczym – przypomnę, że autor zdecydował się wypuścić ją własnym sumptem.

Przedsprzedaż trwa od początku lipca i tylko przez pierwszy miesiąc poszło 5 tysięcy egzemplarzy. Na to Michał tylko czekał i teraz pokazuje, jak do tego doszedł. Chyba najciekawszy był wywiad dla Spider’s Web: Jak robić duże pieniądze na self-publishingu i dlaczego e-booki muszą być drogie.

Sporo wartościowych informacji … czytaj dalej »

Przedsprzedaż książki Michała Szafrańskiego – to będzie chyba największy sukces polskiego self-publishingu!

Finansowy-Ninja_zbiorcze

Na początku lipca ruszyła przedsprzedaż książki Finansowy Ninja, autorstwa Michała Szafrańskiego. Kupiło ją już ponad 4000 osób. A tydzień temu pojawił się też e-book.

Piszę o tej książce na Świecie Czytników z dwóch powodów.

Po pierwsze – Michał jest autorem jednego z najlepszych polskich blogów: Jak oszczędzać pieniądze, który zdobył już zasłużoną popularność, zaś autorowi przyniósł zasłużone pieniądze.

Pisałem tutaj trzykrotnie o darmowych e-bookach z zapisem jego podcastów:

czytaj dalej »

Self-publishing: wyniki Alexa Barszczewskiego po dwóch latach + doświadczenia Marty Klimowicz

Ile może zarobić ktoś, kto wyda samodzielnie swoją książkę? Bardzo ładny przykład podał niedawno Alex Barszczewski, autor książki „Sukces w relacjach międzyludzkich”, którą można kupić w jego sklepie.

Alex pokazał u siebie na Facebooku następujący wykres zamówień ze sklepu.

Wartości zamówień od października 2013 - razem: 97085 zł.

Wartość sprzedaży od premiery książki w październiku 2013 – do sierpnia 2015 wyniosła 97 tysięcy złotych. Cytując Alexa:

Wykres nie uwzględnia też kilkuset egzemplarzy sprzedanych na imprezach, bezpośrednio firmom i ok. 180 sprzedanych przez kilka księgarni.

O samej książce pisałem tutaj w marcu 2014, zamieściłem wtedy krótki wywiad z autorem. Przypomnę, że zaczął od sprzedaży … czytaj dalej »

Self-publishera poznasz po okładce. A to są te najgorsze…

Anglicy mawiają „Don’t judge a book by its cover” – nigdy nie oceniaj książki po okładce – ale przecież one po to istnieją, aby zwrócić uwagę na treść.

Wydawnictwa zazwyczaj zlecają wykonanie okładek specjalistom. Nie wiem za bardzo, ile to kosztuje – pewnie, jak zwykle – zależy. Natomiast autorzy, którzy chcą się sami wydać, tworzą okładki samodzielnie, korzystają z pomocy kreatorów, albo z usług platformy wydawniczej. Często też popuszczają wodze fantazji.

Najgorsze okładki z Amazona zbiera blog Kindle Cover Disasters.

A teraz bierzemy głęboki oddech.… czytaj dalej »

OpenBooks.com – o tym, jak Polacy chcą podbić rynek e-booków nowym modelem sprzedaży

open-glowna

OpenBooks.com to serwis z e-bookami oferowanymi w modelu „płać ile chcesz – i jeśli chcesz”. Skierowany jest na rynek anglojęzyczny, tworzą go jednak Polacy. 

Założycielami serwisu są Michał Kiciński, Bartek Filipek i Tomasz Staniak. Najbardziej znany jest ten pierwszy – związany przez wiele lat z CD Projekt – był współtwórcą Wiedźmina i serwisu gog.com.

Oficjalny start serwisu nastąpi w połowie kwietnia z okazji targów książki w Londynie, na razie jest wersja beta, która pod względem działania nie różni się już od wersji finalnej.

Jak działa OpenBooks?

Serwis zawiera w tym momencie około 200 tytułów: beletrystyka (123), literatura faktu … czytaj dalej »