Niewiele osób, nawet tych korzystających z usług PARP wie, że instytucja ta udostępnia kilkadziesiąt e-booków na temat biznesu, sporo w formatach na czytniki.
Polska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości to rządowa agencja, której zadaniem jest zarządzanie funduszami państwa oraz UE przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości. O samych jej działaniach nie chcę tutaj mówić, wielu beneficjentów programów takich jak 8.1 wyrobiło im jak najgorszą opinię – choć jest także wiele firm, które sensownie wykorzystały te środki.
PARP poza rozdzielaniem funduszy zajmuje się również edukacją – i jest to dziedzina nie tylko mniej znana, ale także dostępna dla każdego, niezależnie czy zamierza zabiegać o dofinansowanie.
Na stronach agencji znajdziemy bibliotekę z e-bookami, a wiele z nich pobierzemy w trzech formatach. Tak je zapowiadają:
Prezentujemy e-booki z eksperckimi opracowaniami i analizami dotyczącymi rynku i biznesu elektronicznego w Polsce. Publikacje zawierają m.in. porady na temat budowania modeli biznesowych, analizy polskich regulacji prawnych dotyczących e-gospodarki, wskazówki na temat skutecznej reklamy w Internecie oraz zwiększenia konkurencyjności firm i cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród użytkowników Platformy.
Nie należy spodziewać się pełnych książek – to raczej format rozbudowanego artykułu – o objętości 10-25 stron. Co warto pochwalić to szczegółowe spisy treści – już po przejściu na stronę publikacji wiemy, co ona zawiera, a gdy ją otworzymy, łatwo znaleźć interesujący nas temat.
Oto najnowsze tytuły:
- W czym tkwi siła amerykańskich start-upów
- Aplikacje mobilne – sposób na biznes
- Jak skutecznie biznes może wykorzystać rozwiązania e-administracji
- Tożsamość w chmurze
- Nowoczesne kanały komunikacji z klientem w e-biznesie
- Aplikacje mobilne dla małych i średnich przedsiębiorstw
- Podstawy User Experience w projektowaniu stron WWW
- Jak chronić pomysł na e-biznes?
- Zarządzanie czasem w firmie – aplikacje internetowe i mobilne
- Modele biznesowe e-usług na przykładach
- User Experience Responsible Design – oparcie designu na HTML5
- Płatności mobilne – definicja i przegląd rozwiązań
- Technologie informatyczne i modele współpracy B2B
- Od pomysłu do realizacji – jak zbudować start-up
- Jak przygotować dobry Business Model Canvas?
- 10 niezbędnych aplikacji w chmurze dla przedsiębiorcy MŚP
Jest jeszcze kilkadziesiąt innych – te starsze wyłącznie w PDF, nowsze także w formatach na czytniki.
Tak wygląda przykładowo na Kindle książka o Business Model Canvas. Spis treści i fragmenty dwóch rozdziałów.
(Swoją drogą, jaka to zachęta do wydawania publicznych pieniędzy – koniecznie kupcie kilka puf, bez nich nie da się planować!)
Wersje EPUB/MOBI przygotowane są czytelnie, chociaż bez fajerwerków i słabiej niż np. odpowiadające im tematycznie książki Helionu. Zdarzają się różne błędy – np. zastosowanie kolorowych nagłówków, które na czytnikach są szare – oraz niska rozdzielczość ilustracji czy usterki formatowania wypunktowań. Za to nawigacja nie sprawia problemu.
Inny kłopot taki, że ściągnięte pliki mają straszliwie dziwne nazwy np. „3b01e562a1a9249c9f6b926fde5d3aba.mobi” – ale zarówno w Calibre, jak i na czytniku tytuły będą już poprawne.
Domyślam się, że jakość merytoryczna może być różna – jedni autorzy się przyłożą, inni mniej, ale nie chciałbym tutaj nikogo zniechęcać. Sądzę, że kilka książeczek z Biblioteki PARP, które są w zasięgu naszych zainteresowań warto ściągnąć i sobie poczytać.
Bezcenna informacja. Serdecznie dziękuję!
Ah, bardzo się cieszę, że nie użyłeś w artykule nigdzie określenia „darmowe e-booki”, bo bym się w wyjątkowy sposób zdenerwował :D
Dla bezrobotnych darmowe, ale ciekaw jestem ile kosztowało podatników przygotowanie i umieszczenie w systemie tych ebooków.
” ciekaw jestem ile kosztowało podatników przygotowanie i umieszczenie w systemie tych ebooków”
Jeżeli rzeczywiście jesteś ciekaw, to nic nie stoi na przeszkodzie, byś napisał do PARP wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Tutaj znajdziesz informacje jak coś takiego skonstruować:
http://informacjapubliczna.org.pl/12,poradnik.html
Darmowy, to dla mnie taki, za który nie muszę płacić. A nie taki, który nic nikogo nie kosztował. Inaczej mało rzeczy na tym świecie możnaby określić mianem „darmowych”.
Mówisz o pojęciu BEZPŁATNY a nie DARMOWY. Lamv ma rację. Za darmo to się nawet w mordę nie dostaje.
Słownik języka polskiego podaje „darmowy” i „bezpłatny” za synonimy, więc dyskusja wydaje mi się jałowa. Nie bardzo rozumiem, czemu do pojęcia „darmowy” miałbym podchodzić globalnie (czy nikt absolutnie nie poniósł kosztów?), a do pojęcia „bezpłatny” mam podchodzić patrząc tylko na końcowego odbiorcę. Trochę to mało logiczne.
Sądzę, że zlecenia napisania tych wszystkich e-booków kosztowały mniej niż jedna dotacja z programu 8.1. ;-)
Drobna poprawka – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. A odnośnie dyskusji – same e-booki są świetnym pomysłem, bo inwestycja w edukację zwraca się najlepiej.
Można też wypromować firmę bezpłatnie na portalu http://netini.pl/