Gamebook (a po polsku: gra książkowa lub paragrafowa), to interaktywna powieść, w której każdy krótki rozdział kończy się decyzją. W zależności od tego, co wybierzemy, przechodzimy do określonego rozdziału i tak historia toczy się dalej. W ten sposób to my stajemy się bohaterami powieści.
Parę dni temu wyszedł pierwszy gamebook, który możemy sobie poczytać na czytnikach. Wydawnictwo Wielokrotnego Wyboru (prawda, że oryginalna nazwa?) zamieściło na swojej stronie mini-powieść „Janek – Historia Małego Powstańca”. Jej bohaterem jest mały harcerz – Zawiszak, który działa w poczcie powstańczej i dostaje do wykonania ważne zadanie… Opowieść przeznaczona jest dla młodszych odbiorców, ale i starsi mogą ją z zainteresowaniem przejść.
Autorami książki są Maciej Słomczyński i Beniamin Muszyński, a redakcja tak uzasadnia publikację:
Prezentując to nieduże dziełko, nasza redakcja pragnie oddać hołd partyzantom przeciwstawiającym się nazistowskiej zarazie, walczącym, zwyciężającym i ginącym za wolność, sprawiedliwość i Polskę, a przede wszystkim powstańcom warszawskim NIEZALEŻNIE OD TEGO, czy ich zryw nazwiemy katastrofą czy odpowiedzią na jedyną i niepowtarzalną w tamtym okresie szansę odzyskania niepodległości.
Ze strony wydawnictwa można pobrać PDF, ale przygotowano także pliki dla czytników:
Tak wygląda jedna ze stron opowieści:
Wersje czytnikowe przygotował Dominik Trzaskacz z firmy Soda Studio, któremu też dziękuję za doniesienie na naszym Facebooku.
Opowieść jest krótka i da się ją przejść w kilkanaście minut. Liczę na to, że projekt zostanie wsparty przez Muzeum Powstania Warszawskiego i ukaże się zapowiadana przez autorów kontynuacja, bo może to być bardzo dobry sposób do pokazania dzieciom realiów tamtych dni.
Ciekaw jestem co sądzicie na temat Janka (albo co sądzą wasze dzieci).
Inne gamebooki na Kindle
Jeśli czytamy po angielsku, w Kindle Store znajdziemy wiele gier paragrafowych. Tutaj również posłużę się rekomendacjami z artykułu na stronie Masz Wybór:
- Banana Hammock – A Harry McGlade Mystery (A „Write Your Own Damn Story” Adventure)
- The Truth About Roswell (Choose Your Own Epic)
- EgyptQuest – The Lost Treasure of The Pyramids (Adventure Game Books)
Zrób swojego gamebooka
Mam w domu komplet książeczek z serii „Wehikuł czasu”, którymi się zaczytywałem mając 10 czy 11 lat. W czasach liceum czytałem (i chyba nie skończyłem) słynną „Grę w klasy”. Ale dopiero dzisiaj dowiaduję się, że to jest cały gatunek literatury! :-)
Najtrudniej oczywiście napisać dobrą historię, która działa przy tak wielu rozgałęzieniach. Jednak technicznie rzecz jest banalna – wystarczy przygotować plik HTML, w którym po każdym rozdziale są linki do innych rozdziałów. Konwersja do MOBI nie powinna sprawić problemu.
Zainteresowanych odsyłam do strony Masz Wybór i aktualnego numeru pisma o „interaktywnych gałęziach kultury”, które wydają.
Nie ma komentarzy, bo wszyscy czytają i grają, grają i czytają…
Format Kindle (mobi, azw) pozwala na tworzenie gamebooków z mechaniką. Więc czekam na Kindlową wersję, niegdyś bardzo popularnego „Wojownika Autostrady”. W tej grze książkowej mamy kartę postaci na której notujemy uszczerbki na zdrowiu bohatera, ekwipunek, amunicję, itp. Na Kindle da się to zrobić w książce, tak aby nie było potrzeby posiadania dodatkowej kartki z notatkami.
Wojownik Autostrady online + inne gamebooki: http://idreszcz.republika.pl/index.html?menu=10
Można zrealizować mechanikę w ebook-u (nie aplikacji)?
Potrzebujesz generatora liczb pseudolosowych (zamiast rzutu kostką), potrzebujesz interaktywnego ekwipunku (plecaka, do którego możesz chować przedmioty do późniejszego wykorzystania, magazynku z którego ubywają naboje…), potrzebujesz wskaźników odzwierciedlających twój aktualny poziom siły, zdrowia, czego tam jeszcze…
To do „Wojownika Autostrady” i innych samotnych wilków…
Do tekstówek z Infocomu (i pochodnych) konieczny jest jeszcze interpreter poleceń… Wiesz „podnies pochodnie”, „wlacz latarke”, „rzuc w ogra kiszony ogorkiem”… takie tam ;)
O ile wiem większość (wszystkie?) ebookowych formatów tego nie przewiduje.
Bardzo polecam poczytać tutaj:
http://zajaczkowski.org/2011/04/17/pierwsza-prawdziwa-interaktywna-fikcja-po-polsku/
I, jak tylko KDK się ukaże, męczyć do upadłego autora o kompilację polskiej wersji Inform’u dla Kindla. :)
Czyli się nie da. Jakoś opacznie zrozumiałem poprzedniego posta, że jednak można.
To może ja się podepnę – istnieje interpreter Z-machine napisany w Javiscript. O – ten: http://parchment.toolness.com/
Oznacza to tyle, że na wbudowanej w K3 przeglądarce da się uruchomić Zork’a i resztę menażerii z Infocomu. Kto pamięta – temu tłumaczyć nie trzeba, reszcie polecam.
A kto nie zechce, tego niech pożrą grue. ;)
PS:
Istnieje także (wolno) rozwijający się projekt KIF, natywnego interpretera dla Kindelków. Google powiedzą resztę.
nieglupie
niech tylko wyjdzie nowy kindle to kupuje :)
Mozna tez zamiast Kindle kupic ktoregos z B&N, gdzie jest Android, wiec pewnie tego typu tekstowych gierek by sie troche znalazlo. Jesli nawet nie beda natywne, to emulowane.
coś strona masz-wybor.com.pl „nie jezdzi” :/