Jak dokonać zakupu „na firmę” z niemieckiego czy brytyjskiego Amazonu, tak aby otrzymać fakturę VAT? Wystarczy zmienić parę ustawień na koncie.
Rozpoczęcie przez niemiecki Amazon wysyłki czytników Kindle do Polski, sprawia, że wzrasta zainteresowanie zakupem czytnika prosto od producenta.
Jeśli mamy firmę, wtedy kupno Kindle na fakturę i potraktowanie tego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu pozwala zmniejszyć zarówno zapłacony podatek dochodowy, jak i VAT. Oczywiście – o ile zakup czytnika wiąże się z zakresem prowadzonej przez nas działalności gospodarczej – to pozostawiam już indywidualnej decyzji.
Poniższy opis dotyczy sklepów z Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii ale powinien działać także przy innych oddziałach Amazonu.
Aktualizacja z 23 kwietnia 2021: po uruchomieniu polskiego Amazonu ten sposób działa także w amazon.pl. Uzupełniłem artykuł o aktualne linki.
Aktualizacja z 9 września 2022: niemiecki Amazon ma z powrotem konto biznesowe po polsku.
Ustawienia na koncie
Procedura jest bardzo prosta. Wystarczy zalogować się na nasze konto w Amazonie i uzupełnić dane firmowe, w tym NIP.
Opcja jest mocno schowana, dlatego podam linki (są to linki afiliacyjne):
Zobaczymy formularz, taki jest w Amazon PL:
I taki w Amazon DE:
Wybieramy z niego Polskę i wpisujemy pozostałe dane:
Jest tego niewiele:
- Oficjalna nazwa firmy
- Adres firmowy – tu wybieramy z listy naszych istniejących adresów, albo możemy podać nowy
- Numer NIP, w przypadku Polski zaczynający się od PL; musimy mieć oczywiście tzw. Europejski NIP, czyli nasz normalny numer z literkami PL – kiedyś o niego trzeba było osobno występować, nie wiem jak jest teraz.
Zgadzamy się jednocześnie na warunki. Można je przeczytać w wersji polskiej, są takie same dla wszystkich Amazonów. Sprzedawcą będzie Amazon EU S.à.r.l. z Luksemburga lub inne spółki zarejestrowane w Luksemburgu.
Dodatkowe informacje
Tematyce kupna jako vatowiec poświęcone są strony pomocy:
- Amazon PL: Informacje o podatku VAT + Informacje rejestracyjne VAT.
- Amazon DE: Informacje o podatku VAT + Informacje rejestracyjne VAT. Jeśli wyświetli nam się wersja w języku niemieckim, możemy przełączyć na polski lub angielski, choć nie wszystkie tematy pomocy zostały przetłumaczone.
- Amazon UK: About Purchasing as a VAT Registered Customer in the EU.
O czym warto pamiętać:
- Ustawienie nowego statusu konta może potrwać do 4 dni – to czas na weryfikację podanego numeru. Acz pierwsze doniesienia są takie, że trwa to parę minut i automatycznie (np. w bazie VIES udostępnionej przez Komisję Europejską).
- Jeśli dodamy nasz NIP do konta, wtedy wszystkie zakupy będą już robione „na firmę”. Nie możemy też „zawiesić na chwilę” naszego statusu firmy, gdy akurat robimy zakupy osobiste. Można za to usunąć nasz NIP i przywrócić status osobisty konta. Jeśli chcemy zatem robić jednocześnie zakupy osobiste i firmowe – warto do tego drugiego celu założyć chyba osobne, biznesowe konto.
- Strony zarządzania VAT są takie same, jak podałem wyżej: Amazon PL, Amazon DE oraz Amazon UK.
- Amazon może poprosić nas o przesłanie dowodu, że jesteśmy płatnikami VAT, skan odpowiedniego dokumentu przesyłamy wtedy mailem.
- Zgodnie z warunkami sprzedaży, na fakturę nie kupimy m.in. treści cyfrowych (w tym książek Kindle), zamówień na prezent oraz od sprzedawców innych niż Amazon.
- Nie jest możliwe kupno z odbiorem w innym kraju – np. na fakturę dla polskiej firmy, z odbiorem na terenie Niemiec. W ten zatem sposób nie zamówimy czytników z reklamami.
- W przypadku zamówień z UK od czasu Brexitu może wchodzić w grę również cło. Jeśli zamawiamy do Polski lepiej wybrać Amazon znajdujący się w Unii.
Napiszcie o swoich doświadczeniach w komentarzach. Ktoś z Was już z tej opcji korzystał?
Konto biznesowe
Od połowy 2018 Amazon DE promuje też, dostępne również dla firm z Polski konto biznesowe. Działa ono nieco inaczej – bo jest zupełnie odrębne od konta osobistego. Dostaniemy wciąż faktury z naszym NIP, ale będzie też możliwość płatności na podstawie faktury i darmowa dostawa od 29 EUR, podczas gdy na koncie osobistym jest to 39 EUR.
Proces rejestracji jest bardziej skomplikowany – poza numerem NIP trzeba podać wszystkie dane.
Następnie czekamy na akceptację i możemy kupować.
Wielką zaletą konta biznesowego jest jego oddzielenie od naszego własnego konta, co pozwala na oddzielenie zakupów osobistych od firmowych.
Aktualizacja z 9 września 2022: po pewnym okresie przerwy konto biznesowe z powrotem jest już dostępne w języku polskim.
Źródło zdjęcia: FreeImages.com/Miroslav S.
Czytaj dalej:
- Wiosenne okazje: Kindle Paperwhite z reklamami i Kindle Kids do 45 EUR taniej w niemieckim Amazonie
- Jak sprzedaje się Kindle w polskim, niemieckim i amerykańskim Amazonie? Mamy dużo interesujących liczb
- Używane Kindle Scribe taniej w niemieckim Amazonie
- Kindle Paperwhite jest w Biedronce w „promocji” z… ceną niemal jak na Amazonie bez promocji!
- Amazonowy program „Trade-In” nie działa wciąż w Polsce. Ale nawet jakby działał, to (raczej) się nie opłaci
- [Nieaktualne] Black Friday Week 2023: Kindle 11 za 463 zł, obie wersje Paperwhite o 139 zł taniej, Kindle Scribe do 100 EUR taniej!
Kupiłem Kindle parę dni temu przy okazji promocji we francuskim Amazonie.
Wystarczyło uzupełnić wspomniane przez Roberta dane i po 15 minutach NIP był już aktywny.
Co ciekawe po złożeniu zamówienia nigdzie informacje o firmie nie były widoczne a dopiero jeden dzień po wysyłce pojawiła się możliwość wydrukowania właściwej faktury.
Właśnie ustawiłem dane firmowe w Amazon DE, po 4 minutach przyszło potwierdzenie że wszystkie zamówienia, które się kwalifikują, będą już wystawiane na podane dane.
Wczoraj zamówiłem Paperwhite 3 (jutro ma przyjść), czy ktoś się orientuje czy jest jakaś szansa aby dane na fakturze zaktualizowali do tych firmowych, czy jest już za późno ?
Nowe konto założone, NIP podany, czekam na akceptację i zamawiam :)
Edit: akceptacja po 4 minutach, nice :)
Dodany VAT EU, weryfikacja idzie ze 30 minut już. Ciekawe skoro to jest online.
Sam sobie odpowiem – nie mam aktywnego VAT EU, więc Amazon będzie mieć problem ze mną ;). Nie można zmienić teraz tego, bo z racji prac z ePUAP’em nie można się zalogować do odpowiedniego serwisu.
Myślę, że nie będzie konieczne przesłanie dowodu bycia płatnikiem VAT – w tej chwili każda firma z UE może sobie sprawdzić kontrahenta w systemie VIES – czy posiada VAT UE i jest płatnikiem VAT. I o ile się orientuję zgłoszenie do VAT UE nie jest robione z automatu – przy zakładaniu firmy można zaznaczyć taką opcję lub zgłosić się w późniejszym terminie (przed dokonaniem pierwszej transakcji) – to tak gwoli uściślenia.
Co do specjalnych zasad – wszystko zależy jak będzie wystawiona faktura – jeżeli z polskim NIPem i stawką polską to można traktować jak normalną fakturę natomiast jeśli faktura jest wystawiona z stawką VAT obowiązującą w innym kraju wówczas obowiązuje inna procedura
Dzięki za uzupełnienia. Też tak sądzę, że NIP jest sprawdzany w tym systemie, tylko jak coś nie działa, robią to ręcznie.
Ja w sprawie nie związanej z tematem :)
Czy nie zechciałby się ktoś podzielić kodem do woblinka? :)))
Proszę – uicahzlf. Ważny do 23.11.
Dziękuję!
(Wykorzystałem, bo byłem w potrzebie, a biedaczek tak sam leżał… ;) )
A jak wygląda kwestia gwarancji czytnika kupionego na firmę?
12 czy 24 miesiące? Są jakieś ograniczenia zwrotów itd.?
Sądzę, że dokładnie tak samo jak przy zakupie indywidualnym. Amazon nie realizuje gwarancji na podstawie prawa konsumenckiego (które faktycznie by tutaj nie obowiązywało) – a na podstawie swoich zasad, w których nie znalazłem żadnych wykluczej. Kindle wymienia czytnik dla zarejestrowanego użytkownika i nie sądzę, aby sprawdzał wtedy status zakupu. Mogę się mylić – bo nie ma tutaj chyba wielu przypadków, gdy ktoś to sprawdzał.
Sabina możesz trochę rozszerzyć temat? Zastanawiam się nad kupnem paru rzeczy na firmę na Amazonie i tak mnie zainteresowało co napisałaś.
Miałbym parę pytań ws. kupowania na fakturę VAT, może ktoś jeszcze pomoże:
– czy po wprowadzeniu danych firmy możliwe jest przesłanie czytnika na inny adres (i dla innej osoby)?
– czy możliwe jest opłacenia zamówienie z karty płatniczej innej osoby, niż ta wymieniona w danych firmy (czy informacja ta znajduję się na fakturze od Amazonu)?
W piątek kupowałem Kindla PW3 na fakturę. Da się zamówić na inny adres, da się także zapłacić kartą innej osoby niż będzie figurowała na fakturze. Co będzie figurowało na fakturze, zobaczymy gdy dotrze kindle.
Dzięki za odpowiedź. Osobiście, będę musiał chyba poczekać na kolejną promocję, bo NIP nie przeszedł weryfikacji (muszę prawdopodobnie wystąpić o EU NIP).
Także będę wdzięczny jeśli później uzupełnisz jakie dane znajdują się na fakturze z Amazonu.
Pozdrawiam
I jak wypadła faktura, wszystko OK ? :)
Zamowilam czytnik na fakture polskiej firmy (NIP EU), ale adres dostawy do mnie do niemiec:
Faktura jest normalnie na firmie + jest na niej dopisane, ze adres jest dostawy niemiecki. Takze, MOZNA zamawiac na adres dostawy do innego kraju niz ten w ktorym Firma sie znajduje.
(Sorry za brak polskich znakow, ale niemiecka klawiatura ich nie ma :) )
Czy ktoś może potwierdzić jak to jest z zamówieniami na prezent?
Na amazon.co.uk faktycznie jest taka informacja jasno podana, natomiast na amazon.de jest informacja, że aby uzyskać fakturę na „gift order”, trzeba się z nimi skontaktować. Nie jest jednak podane, czy faktura otrzymana po kontakcie będzie zawierała numer NIP.
Ktoś już próbował?
Sam sobie odpowiadam, może komuś się przyda:
Niemiecki amazon wystawia faktury z nr NIP również do zakupów na prezent. Po dokonaniu zakupu trzeba do nich napisać, a oni wyślą fakturę pocztą – zwykle dociera w ciągu 5-8 dni roboczych.
Mam pytanie.
Jak zamówić czytnik z fakturą ale nie VAT? Chodzi o zwykłą fakturę z numerem NIP? Niestety nie potrafię odnaleźć tego a chcę zamówić z Amazona po raz pierwszy.
Dziękuję za odpowiedź :)
Jeśli chodzi o to, że nie jesteś vatowcem i chcesz wliczyć w koszty – to chyba wystarczy rachunek o którym pisałem wyżej. Nie jestem za mocny w prawie podatkowym, ale chyba nie ma czegoś takiego jak faktura nie vat (o ile nie wystawia jej nie-vatowiec lub sprzedaż jest zwolniona) – na tym rachunku wyliczony jest również VAT.
Czyli do każdego zamówienia rachunek jest dodawany automatycznie? Jest on dołączony do czytnika w przesyłce czy trzeba wydrukować go z konta po dokonaniu zakupu? Jestem w podobnej sytuacji – nie jestem watowcem, ale chciałabym wliczyć sobie zakup w koszty. Gdzie w takim razie wpisać NIP i nazwę firmy, aby znalazły się na rachunku?
Również mnie to interesuje..
Rozumiem, że jeśli mam firmowe konto w EUR, ale nie mam do niego karty, to mogę jedynie skorzystać z firmowej karty do konta PLN i ponieść koszty przewalutowania?
Cześć,
ja też kupiłam Kindle 3 (jutro ma przyjść) na fakturę. Rejestracja danych firmowych trwała ok. 15 min. Niestety jeszcze nie mam możliwości pobrania faktury. Rozumiem, że inni też tak mieli i otrzymaliście tę możliwość chwilę później??
15.12 kupiłem Kindla na firmę dzisiaj przyszedł. Wydaję mi się że warto do artykułu dodać link http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ pod nim można sprawdzić swój numer nip, czy podlegamy po VAT EU. Z tego co pamietam przy zakładaniu firmy można od razu wybrać VAT EU, mój księgowy poprosił tylko żebym się wstrzymał w pierwszym miesiącu z fakturami z poza polski, chodziło o procesowanie wniosku.
Mam starego Kindle’a Keyboard na koncie prywatnym w Amazon.com, założyłem też konto biznesowe na Amazon.de ze zweryfikowanym NIPem EU. Czy mogę zakupić Kindle’a Paperwhite III przez konto biznesowe (amazon.de), ale po zakupie przypisać do konta osobistego, tak aby każda książka, którą do tej pory zamówiłem oraz nowe, które kupię, trafiały też na nowego Kindle’a kupionego przez konto biznesowe? Czy przesłany Kindle jest zawsze przypisany do konta, z którego został kupiony?
Nie jest na zawsze – możesz go wyrejestrować i zalogować się bezpośrednio na czytniku na drugie konto.
Swoją drogą wydaje mi się, że mógłbyś po prostu zalogować się na amazon.de danymi z .com i zmienić je na biznesowe – i to by nie zmieniło charakteru konta amerykańskiego. Ale w sumie to nieistotne, bo jak mówię – można bez problemu przerejestrować czytnik.
Ja mam kontrolę, US przyczepil się do faktur z amazona i każe mi poraz drugi płacić podatek, uważają, że moje zakupy powinny być potraktowane jako wnt, ale przecież amazon wystawia fv 23%, wniosek z tego, że do wszystkich fv z amazona chcą mi naliczyć VAT, co suma summarum wiąże się z bankructwem firmy. Gdyż sprzedając towar na ich rozum gdybym miał zapłacić znow vat sprzedawałbym ze stratą.
I jak po kontroli?
Ktoś miał jeszcze kontrole? Pomocna będzie mi każda odpowiedź.
Hej i jak juz po kontroli??
Cześć,
czy ktoś się orientuje, czy jeśli płatność jest w złotówkach, to faktura też przychodzi w PLN czy jednak w Euro? Potrzebuję fakturę (dowód zakupu do przedstawienia ubezpieczycielowi w ramach likwidacji szkód) w PLN, a sam amazon nie był w stanie zapewnić mnie, że tak się stanie.
Ok, w końcu otrzymałem oficjalną i jednoznaczną odpowiedź z amazon.de:
„Unfortunately, it is not possible to have an invoice in Zloty or any other national currency, it will be always in Euros.
The price of an order can be presented in other currency, and this is made only for customer’s convenience. But since the official currency in Germany is Euro, we unfortunately cannot provide our customers with such invoices. The payslip Amazon de order is automatically printed during the dispatch process. Therefore, it cannot be altered before or after the dispatch process. On top of that, we are legally bound not to make any changes or amendments to invoices.”
Wiadomo coś może na temat otrzymywania z Amazona faktury 0% z tytułu WNT? Bo sam fakt wymagania przez skarbówkę rozliczenia zakupu jako WNT przy założeniu wysyłki spoza terenu RP jest jak najbardziej zrozumiały.
Póki co próbuję uzyskać jakaś odpowiedź z supportu, ale otrzymuję mętne odpowiedzi o tym, że jeśli zamawiam na ten adres, który jest siedzibą firmy, 0% VAT powinno 'ustawić się’ automatycznie. Niestety podczas składania zamówienia tak się w cele nie dzieje.
„Thank you for contacting us.
Please explain the authorities that you made a purchase on Amazon.de and that you are B2B registered customer.
Therefore, you can apply for the tax refund.
We are working on cases like this. Our billing department should be able to give the invoices complying with the EU tax regulations in the near future.”
Czyli póki co, jeśli dobrze zrozumiałem, nic się w tej sprawie nie da załatwić :-)
Dokładnie to samo, czyli nie da się prawnie odliczyć Amazonowych faktur, ponieważ nie da się dostać faktury z 0%
Coś w temacie się ruszyło? Otrzymał ktoś fakturę ze stawką 0%? Czy podając na koncie amazona dane firmy z vat-eu ceny ulegają pomniejszeniu o niemiecki vat?
Podpinam się pod pytanie dot. VAT’u. Jako kupujący w EU powinienem otrzymać FV 0%. Czy jest możliwość zakupu o pomniejszoną kwotę VAT?
też bym się chciał dowiedzieć…
Wygląda na to, że coś się zmieniło na plus w sprawie faktur.
Właśnie przyszedł do nas drobny towar zakupiony w amazon.de na firmę. Mamy w tym Amazonie konto firmowe założone dla Spółki Jawnej.
Faktury przychodzą w języku niemieckim z danymi sprzedawcy poza PL ale z polskim NIP. List przewozowy wskazuje, że towar był wysyłany z magazynu w Polsce. Dotychczas takie faktury były niepoprawne, bo wszystkie kwoty były podawane w EUR. W tej najnowszej na końcu dodali tabelkę zawierającą między innymi przeliczenie kwoty VAT na PLN. To powinno już skarbówce wystarczyć.
to jest oddział zagraniczego podmiotu w Polsce. Traktuje się go jako polskiego podatnike i nie jest to WNT, tylko normalne nabycie krajowe. Także w syustemei Amazona powinein wystarczyć notrmalny polski NIP.
Taka faktura nei będzie na VAT 0% tylko normalny, polski 23
EUR – PLN nei ma znaczenia, ma masę roliczń krajowych w EURO i zagranicznych w zł.
EUR – PLN ma bardzo duże znaczenie. Bo podatnik polski (z polskim NIP) według polskich przepisów musi podać kwotę VAT w PLN. I brak tej kwoty w PLN był przyczyną, że urzędy skarbowe nie pozwalały dawniej rozliczać faktur z nienieckiego Amazonu.
Żeby odesłać do czegoś łatwiejszego w czytaniu niż gołe ustawy i rozporządzenia przeczytaj np. tu:
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-faktura-wystawiona-w-euro-odliczenie-vat
Odpowiedź amazona niemieckiego:
Niestety nie dysponujemy fakturami, posiadamy jedynie niemieckie rachunki, które nie są zgodne z polskim prawem podatkowym. Aktualnie pracujemy nad odpowiednim rozwiązaniem tego problemu.
Dzień dobry,
W związku z tym, że moja córka ma przyznane stypendium chciałbym jej kupić czytnik.
Moje pytanie: wiecie może, czy Amazon wystawia faktury na osobę a nie na firmę?
W warunkach stypendium zapisano, że wszelkie wydatki muszą być rozliczane fakturami imiennymi.
Kłaniam się
Wiem, że za póżno, ale napiszę, bo może komuś innemu się przyda – Amazon zawsze wystawia FV. Jak nie na firmę, to na zamawiającego. Jeżeli przy zakładaniu konta podasz dane córki, to takie będą na FV :)
Nie mam firmy nie jestem vatowcem ale potrzebuję jakikolwiek dowód zakupu – muszę rozliczyć się z wydanych pieniędzy. Niestety w przesyłce nie znalazłem żadnego dowodu zakupu…. Czy jest możliwość otrzymania czegoś takiego?
Amazon i jakoś 98% porządnych sklepów internetowych wystawia FV do zakupu, czy tego ktoś chce, czy nie. Więc o to się nie martw :D
Cenny wpis. Niestety nie mogę się dogrzebać, gdzie są dane do faktury we francuskim Amazonie.
Dodałem linki dla FR oraz IT do wpisu. One są właściwie takie same jak w DE, wystarczy tylko podmienić domenę. :) Zresztą nie mam pewności czy rejestracja vatorwska w DE nie zapewnia też rejestracji w pozostałych europejskich Amazonach, bo sprzedawca formalnie jest ten sam.
Dziękuję.
Mam teraz zagadkę: zamierzam kupić czytnik Kobo we fr Amazinie na fakturę z tytułu orowadzinej działalności, ale nie jestem VATowcem i nie wiem czy faktura będzue uznana przez US.
Czy Amazon.de poprawnie już wystawia Faktury VAT 23%?
Stan na zeszły miesiąc – nie wystawia żadnych innych. Więc jak chciałeś na firmę bez VAT, to nie dałoby rady.
Tak, faktury są poprawne. Przynajmniej te z niemieckiego Amazonu. Ale księgowość musi wiedzieć jak to rozliczyć. Kupowaliśmy kilka razy. Faktury przychodzą w języku niemieckim z danymi sprzedawcy poza PL ale z polskim NIP. List przewozowy wskazuje, że towar był wysyłany z magazynu w Polsce. Kwoty są w EUR a na końcu jest tabelka z przeliczeniem VAT na PLN. Według przepisów jest to jak najbardziej poprawne. Nie kupowałem z innych Amazonów i ani razu nie zdarzyła się wysyłka spoza Polski.
Jak kupię coś np. z włoskiego Amazona, to też będę mógł odliczyć VAT? Moja księgowa nie do końca wie jak się za to zabrać. Czy jest to dostawa krajowa, czy też WNT. Ja sam nie wiem jak oni to wysyłają, bo czasami zdarza się że jedno zamówienie idzie z różnych miejsc. Jak udowodnić skarbowce, że do dostawa krajowa,a nie WNT? Amazon przypadkiem nie przeładowuje tych zamówień w swoim oddziale w Polsce, a potem dopiero wysyła do klienta końcowego? Z listów przewozowych na paczkach nic nie wynika. Najczęściej są dwa. Jeden z zagranicy, drugi z naklejka polska DHL. Zakręcone to. Amazon wystawiając faktury z polskim nipem i stawka VAT 23% musi się rozliczać z tego podatku w Polsce. Trochę chore żeby kupujący musiał drugi raz doliczyć do tego VAT. Miał ktoś kontrolę?
Z tym że jeżeli od zakupów w firmie przysługuje Ci prawo do odliczenia podatku naliczonego vat to przy zakupie WNT musisz wykazać vat należny do zapłaty, ale jednocześnie wykazujesz tyle samo vatu naliczonego, także pozostaje on dla Ciebie neutralny, jedynie musisz naliczyć go i wykazać w odpowiednich rubrykach w deklaracji. :)
Hmm, nie pozostanie neutralny, bo urząd skarbowy zakwestionuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przez Amazon. Tym samym VAT będzie trzeba zwrócić do urzędu.
Czy mogę zamówić produkt na firmę z Amazon nie będąc płatnikiem VAT? Chodzi mi tylko o podatek dochodowy.
Przecież to nie ma żadnego znaczenia czy jesteś płatnikiem VAT czy nie. Już od dawna nie ma tzw. rachunków uproszczonych. Po prostu dostaniesz normalną fakturę.
Hej,
niemiecki Amazon odrzuca mi prośbę o dodanie numeru VAT na koncie biznesowym – prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą.
Ktoś może miał podobnie i wie, dlaczego tak się dzieje?
Czy to możliwe, że np. w złym formacie wpisuję dane adresowe?
Dodałem PL przed numerem NIP i niestety już 2 raz został mój numer zweryfikowany negatywnie :/
Dajcie proszę znać,
Oczywiście NIP wpisujesz bez żadnych kresek.
Czy zarejestrowałeś się do VAT-UE na druku VAT-R?
Musisz to zrobić przed pierwszą transakcją z UE.
Jeśli tak, to sprawdź swój NIP na stronie
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=pl
Dzięki, sprawdzę z księgową :)
Pozdrawiam
Mam pytanko odnośnie zakupu na firmę. Jak wygląda to z płatnością, mogę zapłacić przez kartę revoult (ponieważ przelicznik Amazonu na zł jest dość niekorzystny)? Tylko wtedy kwota na fakturze będzie w euro, jeśli księgowa to przeliczy to będzie wszystko w porządku? Czy może jestem skazany na skorzystanie z przelicznika Amazonu.
Fakturę dostajesz w walucie, którą płaciłeś, czyli w EUR. Bez problemu powinieneś ją zaksięgować.
strona dodania danych na amazon.de jest po polsku
Cześć
Czy polski VAT23% na fakturach jest uwzględniany na fakturach wystawianych przy zakupach w amazon.de czy również w pozostałych europejskich amazonach?
Z tego co wiem, we wszystkich jest przeliczenie na 23%.
Jak dodać NIP ale dla nie VATowca? Aby widniał na fakturach?????? W którym polu?
Dzięki Robert za bardzo użyteczny artykuł !!
To ja bym chciał trochę podsumować i prosić o potwierdzenie:
1. Zakładam konto w Amazon Business, podaję swój NIP UE, dostaję normalnie FV23% wystawioną przez Amazona z polskim nipem i towar wysłany z Polski.
2. Używam konta prywatnego z podpiętymi danymi firmowymi (nip ue) i też otrzymuję FV23% oraz wysyłkę z Polski?
Jak jest podstawa do braku możliwości zakupienia na firmę produktu z Amazon przy udziale pośrednika takiego jak mailbox?
Firma jednoosobowa, bez zarejestrowanego VAT UE.
Chyba coś się w tej kwestii zmieniło, bo mimo, że moja firma jest zarejestrowanym płatnikiem VAT EU to Amazon weryfikuje aktualność VAT już ponad 24h.:( Oj chyba nie zdążę z promocją:(
A w VIES napewno wyświetlasz się poprawnie i zgodnie z twoimi danymi w Amazonie?
No właśnie dokładnie takie same dane podałam jak w Vies. A może spróbować zrobić ponowną weryfikację? Tylko czy jak drugi raz będę przeprowadzać weryfikację VAT EU, to automatycznie będę czekać dłużej? Wiem, że po stronie belgijskiej są jakieś zmiany w VIES, może to jest przyczyna wydłużonego czasu weryfikacji?
Rejestracja konta firmowego w Amazon to jakiś koszmar!!! W końcu udało się zweryfikowac VAT eu, więc zrobiłam firmowe zakupy, pewna że wszystko jest ok i wystawią mi fakturę na firmę. A tu nagle dostaję email po niemiecku, że nie mogą mi założyć konta firmowego, bo muszę udowodnić, że pracuję w tej firmie. Chcieli wizytówkę, której na nazwę firmy nie posiadam i zaswiadczenie, że pracuję dla firmy. Żadne dokumenty im się nie podobają i nie chcą zweryfikować mi konta. Wysyłam im już 5 maila i szczerze mam już tego dosyc., Bo za każdym razem dostaje odpowiedź po niemiecku, chociaż piszę po angielsku, że nie akceptują wysłanych dokumentów. Spotkaliście się z czymś takim?
Wiecie co, to już jakaś totalna szopka. Nigdy w życiu nie natrafiłam na tyle formalności i problemów, z jakimi przyszło mi się zmierzyć z zakładniem konta firmowego na amazonie. Po kilkunastu mailach udało się w końcu zarejestrować konto firmowe, ale o dziwo nagle na tym samym koncie mój numer VAT EU już nie jest zweryfikowany i w żaden sposób nie da się go ponownie zweryfikować, ponieważ Amazon zmienił mi nazwę konta (co jest tu niestety zafiksowane), a przy danych weryfikacyjnych musi być pełna nazwa spółki, a nie konta. Straciłam już tyle czasu na zabawie z Amazonem business, że zaczynam się zastanawiać, czy nie lepiej po prostu robić zakupy na osobę fizyczną…
hej, mam pytanie odnośnie płacenia kartą innej osoby, niż ta widniejąca na fakturze, bo nie znalazłam odpowiedzi w komentarzach, choć ktoś o to pytał. ja zamawiam na firmę taty, wpisałam jego dane i dostałam już maila, że nip i inne zostały zatwierdzone. ale kupić chciałabym, płacąc swoją kartą. wie ktoś może, jakie dane będą na fakturze?
Witam, czy jeśli najpierw dokonałem zakupu, a później zarejestrowałem firmę, to czy jest szansa na uzyskanie FV za tamten zakup, jak to zrobić?
Fakturę (invoice) ściągniesz z konta, ale nie będziesz w stanie dodać do niej numeru NIP.
Mam problem. Początek (założenie konta, weryfikacja NIP) poszedł sprawnie. Problem pojawił się przy zamawianiu Oasisa… Amazon tego czytnika nie wysyła do Polski. Zamówiłem zatem przez mailbox.de. No i na fakturze mam … mailbox.de, nazwa mojej firmy, adres skrytki mailboxowej. Numeru NIP na fakturze znaleźć nie mogę. Jakiś pomysł jak to teraz ugryźć i zaksięgować? A może jest szansa na poprawienie danych na fakturze?
Z racji tego, że Oasis nie wysyła do Polski, to z tego co się orientuję nie da się tego w żaden sposób zaksięgować. Tym bardziej, że zamawiając przez mailbox.de masz naliczony VAT niemiecki (19%), a nie polski (23%).
czyli księgowa takiego zakupu nie odliczy?
Najlepiej pytać księgową. Z tego co pamiętam, do odliczenia PIT wystarczy jakikolwiek dowód zakupu, NIP musi być przy VAT. Ale może to się zmieniło.
Dzieki za informacje.
Też namierzam się na Oasisa. I miałem identyczny plan jak ty.
Dzięki twojemu postowi nie popełniłem tego samego błędu.
Ma ktoś inny pomysł jak sprowadzić Oasisa do Polski w poprawną fakturą VAT ?
1. mam konto prywatne, ale z podanym VAT-EU tak jak opisane w tym artykule
2. zamówiłem Oasis 3 do pośrednika MailBox.de w Zittau
3. dostałem fakturę VAT z Amazon Włochy z odwróconym VAT. Ja jestem podany jako nabywca, Amazon IT jako sprzedawca, adres dostawy w Zittau
Co zrobić gdy mam jdg i nie jestem płatnikiem vatu ?
Jak uzyskać fakturę za zakupione towary, infolinia nic nie pomaga niestety :(
Ogólnie to jeden wielki cyrk, w polskich sklepach podaje dane do faktury i nie ma żadnego problemu.
Macie jakiś sposób ?
Chodzi oczywiście o amazon.pl
Kupiłem dzis kindle, mam jdg, otrzymalem fv z 19% stawka.
19%- bo nie mam VAT EU? Czy pomylka? Mozna to rozliczyc ?
Zakupiłem coś na biznesowym amazon.de na firmę (vatowiec). Podstawowa cena czytnika 75e – zabrało 63e (podatek najwidoczniej). W polsce przecież kupuję się w pełnej kwocie, a potem odlicza. Czemu zabrało mi tak mało? Dodatkowo mam fakturę w języku niemieckim, da się wystawić w polskim? :)
Czy Amazon zwróci mi VAT? Jak to wygląda? Bo skoro potrzebny jest VAT UE, to nie wiem czy normalnie rozliczam fakturę i nie płacę VAT w podatku na koniec miesiąca, czy powinni mi zwrocic VAT ponieważ między Państwami VAT ZERO jest?
A o którym Amazonie piszesz?
Jeśli np. o DE to tam jest to proste. Jak chcesz wyszukać szczegóły, to w googlach polecam hasło WNT. Dostajesz fakturę z 0% VAT. Sam naliczasz 23% naliczonego i 23% należnego. Więc się znosi, tylko trzeba jeszcze wyprodukować dokumenty i po miesiącu złożyć deklarację VAT-UE.
UK to bardziej skomplikowane, bo to już import z cłami i innymi komplikacjami.
> Sam naliczasz 23% naliczonego i 23% należnego. Więc się znosi
Dlaczego? Przecież na fakturze bez VAT nie ma naliczonego 23% więc należny podatek się nie znosi i trzeba go odprowadzić.
W kwestii formalnej. To nie jest faktura bez VAT a faktura z VAT 0%. A to jest duża różnica.
Jeżeli w Polsce kupisz coś za 100 zł netto +23% VAT to masz prawo odliczyć 23 zł VAT naliczonego,
Podobnie jeśli kupisz w Unii towar za odpowiednik 100 zł netto w euro to sam masz obowiązek „zapłaty” 23 zł VAT i te 23 zł stają się VAT-em naliczonym, który masz prawo odliczyć. Czyli właśnie wychodzi ci na zero.
Nie wiem jakiego programu księgowego używasz. Niektóre generują jakiś dokument do wydruku dla WNT, inne tylko to liczą i wtedy robi się po prostu dopisek np na odwrocie faktury zakupowej. Każdy taki program jednak policzy ci to poprawnie i zobaczysz, że nic nie będzie do zapłaty. Chyba, że przekroczysz terminy księgowania albo zakup nie jest kosztem lub nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną.Ale to już inna para kaloszy.
Nudzę się dziś w pracy, więc postanowiłem trochę się rozpisać, bo ciągle pojawiają się pewne pytania dotyczące zakupów na firmę. To co piszę, dotyczy w zasadzie i zakupów z amazon.pl i z wszystkich Amazonów „unijnych” np. amazon.de. Dla uproszczenia będę pisać o Amazonie polskim. I o firmie płacącej VAT i rozliczającej PIT według skali lub liniowo. Pominę ryczałty i kartę podatkową. Podzielę to chyba na dwa posty.
Dla przykładu mamy Kindle PW5 za 689,99 zł brutto czyli 560,97 netto i 23% czyli 129,02 VAT. Takie kwoty widzimy w momencie zakupu. Gdy klikamy „kup” na naszej karcie zostanie zablokowana kwota 689,99 zł. Ale uwaga: to jest tylko blokada, to nie jest ostateczne obciążenie karty. Ostateczne obciążenie nastąpi w momencie wysyłki towaru.
Dalej mogą się zdarzyć dwie różne rzeczy.
Najpierw weźmy wypadek prostszy – towar jest w magazynie w Polsce. Nasza karta zostanie obciążona na pełną kwotę brutto i otrzymamy fakturę „polską” z polskim NIP sprzedawcy i VAT 23%, którą rozliczamy tak, jak każdą inną fakturę krajową. Także w wypadku zakupu z amazon.de.
Dla porządku: takie rozliczenie oznacza, że odliczymy 129,02 VAT i nasz „wydatek” na czytnik będzie wynosił ostatecznie 560,97 zł i o te 560,97 obniżymy nasz dochód do opodatkowania PIT-em.
Drugi bardziej skomplikowany wypadek zajdzie wtedy gdy nasz towar będzie dostarczony z magazynu w UE, ale spoza Polski. Mamy wtedy do czynienia z Wewnątrzwspólnotowym Nabyciem Towarów (w skrócie WNT). W takim wypadku faktura, którą będziemy mogli pobrać, będzie na kwotę 560,97 z VAT 0% i NIP sprzedawcy może być dowolny unijny – polski lub np. niemiecki. Nasza karta powinna zastać obciążona tylko kwotą netto 560,97. Ale czasami zdarzają się pomyłki i pobiorą nam pełną kwotę brutto (689,99). Tak samo może być gdy sposób płatności był inny niż kartą. Podobno zdarza się, że po paru dniach Amazon sam zwraca w takim wypadku pobraną nadwyżkę. Jeśli w ciągu kilku dni taki zwrot nie nastąpi, trzeba kontaktować się z Amazonem i żądać zwrotu. Oni mają obowiązek tak pobraną nadwyżkę zwrócić. Problem jest tylko wtedy gdy zakup był za EUR kartą w PLN. W takim wypadku nasz bank nam przeliczy zwrot po dużo gorszym kursie. Można to przeliczenie próbować reklamować w banku, ale szanse na pozytywne rozpatrzenie są bardzo małe.
A więc mamy fakturę WNT z 0% VAT. Co z nią robimy? Niektórzy księgowi (i niektóre programy księgowe) tworzą dodatkowy dokument (np. o nazwie dowód wewnętrzny) inni po prostu odpowiednio opisują wyjściową fakturę. Na podstawie tego dokumentu lub opisu mamy obowiązek zapłacić VAT 23% i jednocześnie mamy prawo odliczyć go. Więc naszą fakturę należy wpisać do rejestru sprzedaży (netto 560,97 i VAT 23% 129,02) i do rejestru zakupów (także netto 560,97 i VAT 23% 129,02). Nasz program księgowy prawdopodobnie dokona tych wpisów sam na podstawie informacji, że ma do czynienia z WNT. Ponieważ wpis trafił jednocześnie do obu rejestrów, więc finansowo to się znosi i ani my nic nie dopłacamy ani urząd nam nie zwraca. Ostatecznie nasz wydatek wyniesie 560,97 i o tę kwotę obniżymy dochód do opodatkowania podatkiem PIT. Skutek dokładnie taki jak przy zakupie z magazynu w Polsce. Tylko biurokracja większa, bo oprócz JPK-VAT trzeba jeszcze złożyć po zakończeniu miesiąca deklarację VAT-UE.
Drugie często pojawiające się pytanie, to co zrobić gdy kupiliśmy czytnik na firmę, ale tak naprawdę chcemy go używać prywatnie. Przykładowo mamy w Amazonie tylko konto firmowe, albo najpierw planowaliśmy zakup na firmę, ale potem doszliśmy do wniosku, że w razie kontroli nie będziemy w stanie uzasadnić do czego nam w działalności gospodarczej służy czytnik. Albo zamiast spodziewanej krajowej faktury VAT dostaliśmy fakturę WNT 0% (patrz poprzedni post) i przeraża nas jej rozliczenie, więc wolelibyśmy już nic nie odliczać i nie bawić się w papierologię. Pozornie najprostszą odpowiedzią jest: wyrzuć fakturę i nie księguj jej. Niestety jest to odpowiedź błędna.
Zacznijmy od przykładu. Mamy sklep z materiałami budowlanymi. Przychodzi kontrola i stwierdza, że w poprzednim roku zakupiliśmy z hurtowni A 300 ton cementu, natomiast w naszych rejestrach są tylko zakupy 200 ton i taka sama sprzedaż, remanenty roczne też nie wykazują aby przybyło nam w magazynie 100 ton. Czy kontrola przejdzie nad tym do porządku dziennego? Zdecydowanie nie. Co będą nam dowodzić? Że sprzedaliśmy na lewo 100 ton i nie odprowadziliśmy od tej sprzedaży ani VAT ani PIT. My być może będziemy się tłumaczyć, że te 100 ton zużyliśmy na budowę swojego prywatnego pałacu. Czy uda nam się to udowodnić i uniknąć kar i zapłaty podatków? Wątpię.
A teraz zamiast 100 ton cementu wpiszmy pięć czytników Kindle. Czym się różni ten wypadek? Formalnie niczym. Tylko może wartość mniejsza i jest jakaś szansa, że kontrolującemu nie będzie się chciało.
Więc co należy zrobić? Przede wszystkim trzeba normalnie zaksięgować zakup. Potem są dwa sposoby. Jeśli mamy kasę fiskalną lub nie przekroczymy limitów sprzedaży bez kasy, po prostu sprzedajmy je anonimowej osobie prywatnej, dodając na wszelki wypadek 1 zł do ceny zakupu. Druga metoda to formalna procedura przeznaczenia towaru na cele prywatne. To jest proste w działalności osoby fizycznej, nieco bardziej skomplikowane w spółce cywilnej lub jawnej z PKPiR, dużo bardziej skomplikowane w spółce cywilnej lub jawnej z pełną księgowością a niemożliwe w spółce z o.o. Należy sporządzić dokument przekazania na cele prywatne (dowód wewnętrzny) i na jego podstawie naliczyć VAT od ceny zakupu netto (do rejestru sprzedaży VAT) i obniżyć koszty (czyli kolumna 10 lub 13 PKPiR ze znakiem minus, zależnie od tego gdzie wcześniej trafił zakup).
Niestety, tak to wygląda nawet przy zakupie krajowym na fakturę VAT 23%, chociaż w tym wypadku Skarb Państwa na nie księgowaniu faktur nic nie traci, bo przecież wyrzucając fakturę nie odliczyliśmy VAT i nie zwiększyliśmy kosztów. Dużo gorzej jest w wypadku faktur WNT z VAT 0%. W tym wypadku to my jako kupujący mieliśmy obowiązek obliczyć i zapłacić od tej faktury VAT 23%, więc de facto kupiliśmy czytnik o ten VAT taniej i o tyle uszczupliliśmy podatki. Dlatego faktury WNT są sprawdzane dokładnie.
I jeszcze dwa szczegóły. Jaka jest szansa na to, że kontrola dopatrzy się nie zaksięgowanych faktur? Jeśli chodzi o faktury krajowe, to w czasach przed JPK-VAT, można to było stwierdzić w ramach tzw. kontroli krzyżowej. Szansa na kontrolę krzyżową w wypadku 100 ton cementu była średnio mała. W wypadku czytnika niemal zerowa. I dlatego wszyscy przywykli, że takie drobne zakupy robimy na firmę wyrzucając faktury zakupu. Obecnie skarbówka ma to wszystko podane na tacy w JPK-VAT i jest tylko kwestią czasu kiedy zechcą skorzystać. W wypadku faktur WNT 0% deklaracje podatkowe od zawsze zawierają wystarczające informacje do stwierdzenia, że po obu stronach są różne kwoty i trzeba to sprawdzać. Gdyby było inaczej, to byłaby to duża dziura umożliwiająca zakupy prywatne bez płacenia VAT.
Drugie pytanie: czy np. firma mająca wpis rodzaju działalności usługi transportowe, może sprzedać na kasę fiskalną czytnik. Tak, przy pojedynczej takiej sprzedaży nikt się nie czepi.
Bardzo dziękuję za wyczerpujący wpis.
Jedno nie do końca jest jasne – w jaki sposób ew. kontrola może wychwycić brakującą fakturę WNT 0%?
Obejrzyj na „www . podatki . gov . pl” wzór miesięcznej deklaracji VAT-UE. Zawiera ona pełną informację o sumarycznej miesięcznej kwocie transakcji z każdym konkretnym kontrahentem z innego kraju UE. Te informacje są potem wymieniane między wszystkimi krajami Unii. Resztę robią komputery. Oczywiście uwzględniając pewne niedokładności wynikające z tego, że u obu kontrahentów transakcja może być zarejestrowana w różnych miesiącach i kursy przeliczeniowe walut w ciągu miesiąca nie są stałe. Jeżeli jednak sprzedawca A zgłasza, że sprzedał coś klientowi B za 1000 EUR, a B nie zgłasza żadnego zakupu od A, to znaczy, że trzeba zrobić kontrolę u B lub u obu.
Nie znam tylko odpowiedzi na pytanie od jakiej kwoty skarbówce „się chce”. Od doradców podatkowych słyszałem różne kwoty minimalne: od około 50 do 1000 EUR.
A to ciule, no…
Permanentna inwigilacja.
Bardzo dziękuję! Świetna robota, niespodziewana na tym portalu.
Profil Firmowy i Prywatny.
Mam działalność gospodarczą vat i dwa konta biznesowe na amazonach pl i de.
Z zakupami firmowymi nie ma problemu bo fv rozliczam w jpk.
Część zakupów robię jednak prywatnie więc do takich chciałbym zawsze płacić z vat i nie zawracać nimi głowy księgowej, bo już parę razy musiałem wysyłać fakturę z zerowym vat do rozliczenia i zapłaty za jakieś drobnostki.
Czy w takim wypadku muszę założyć dodatkowe dwa konta jako osoba prywatna? Jakie są najlepsze praktyki w takim wypadku (może jakieś profile na obecnych kontach wystarczy)? No bo jeśli nie ma wyjścia i trzeba osobne konta to będzie trochę uciążliwe – osobne identyfikatory (np. nr tel.?) . Co polecacie?