Za drogo? Ustaw alerty cenowe na e-booki i kupuj taniej!

Błąd w aktualizacji 5.12.4 dla Kindle – znika zawartość ekranu głównego

Pisałem kilka tygodni temu o aktualizacji 5.12.4 dla Kindle. Niestety część osób, które ją zainstalowały zetknęła się z nietypowym błędem.

Oddam głos naszemu czytelnikowi, Sławkowi, który korzysta z Paperwhite III:

Otóż gdy dowiedziałem się o nowej wersji oprogramowania, postanowiłem że nie będę wgrywał jej sam, ale cierpliwie poczekam, aż wszystko dokona się automatycznie. Dlatego zacząłem zostawiać Kindle z włączonym WiFi. Dziś po wybudzeniu czytnika okazało się, że na ekranie głównym nie widać żadnej z książek, czyli niedostępna była cała biblioteka. Patrząc od góry, ostatnim elementem widocznym na ekranie była pozioma linia, która oddziela pasek z ikonami od części, gdzie są widoczne książki. Zakładek „All” oraz „Downloaded” również nie było, podobnie jak opcji filtrowania i sortowania. To co było widoczne, działało. Można więc było wejść do Kindle Store, Goodreads, ustawień, uruchomić przeglądarkę. Nie dało się tylko otworzyć żadnej książki. Sprawdziłem wersję oprogramowania – 5.12.4 – czytnik się sam zaktualizował.

Jeden z użytkowników forum MobileRead pokazał, jak to wygląda:

Znika cały ekran główny czyli lista książek (przy założeniu że wyłączyliśmy amazonowy ekran startowy, co radzę np. w 10 rzeczach po zakupie czytnika).

Same książki nie znikają z czytnika, znajdziemy je w folderze „documents” po podłączeniu do komputera. Problem jest zatem związany z oprogramowaniem.

Większość doniesień dotyczy Paperwhite, nie zauważyłem, aby ktoś wspomniał np. o Kindle 10 czy Oasis.

Jak naprawić problem?

Jeden z użytkowników forum Mobileread cytuje odpowiedź z supportu Amazonu z sugerowanym postępowaniem.

Sprowadza się to do trzech kroków.

  1. Wyrejestruj czytnik: Menu (ikonka w górnym prawym rogu) – Settings – My Account – Deregister Device
  2. Uruchom ponownie czytnik: Menu – Settings – Menu – Restart
    (lub przytrzymaj przycisk włączania przez 10 sekund i z okienka, której się pojawi wybierz „Restart”).
  3. Zarejestruj czytnik: Menu – Setttings – My Account – Register (i podajemy dane logowania w Amazonie)

Szerzej o wyrejestrowaniu i rejestracji pisałem w artykule Rejestracja Kindle – pytania i odpowiedzi.

Uwaga: wyrejestrowanie Kindle usunie z niego wszystkie treści zakupione w Amazonie, nie usunie naszych własnych książek. Nie należy tego mylić z resetem, który przywraca ustawienia fabryczne i usuwa wszystko.

Podsumowanie

Amazon w tym momencie wycofał wersję 5.12.4 ze strony z aktualizacjami, gdzie mamy z powrotem 5.12.3. Dziwne, że informacje o błędzie zaczęły się pojawiać dopiero w marcu, choć aktualizacja weszła już 19 lutego. Może wynika to z tego, że dopiero teraz ludzie zaczęli dostawać te zmiany automatycznie i problem stał się bardziej powszechny.

Co do wniosków, mamy dwie rzeczy:

  • Potwierdza się to, co pisałem nieraz, że jeśli czytnik działa OK, a nowa wersja według opisu nic nie wnosi – nie warto jej wgrywać, choć w wyżej opisanym przypadku to nic nie pomogło, bo czytnik zaktualizował się sam…
  • Jeśli dochodzi do takich wpadek, nie za dobrze świadczy to o kontroli jakości w Amazonie…

U mnie wszystko działa, ale ciekaw jestem, jak wielu z Was dotknął ten problem. Ankieta tylko dla osób, które mają wersję 5.12.4:

Mam wersję 5.12.4 i:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Jak sprawdzić, którą wersję mamy? Menu – Settings – Menu – Device Info.

Aktualizacja z 16 marca 2020: Sytuacja chyba już opanowana. Czytniki zaczęły mi się aktualizować do 5.12.4.

Czytaj dalej:

Artykuł był przydatny? Jeśli tak, zobacz 6 sposobów, na jakie możesz wspomóc Świat Czytników. Dziękuję!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Korzystanie z Kindle i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Hosting: Zenbox

37 odpowiedzi na „Błąd w aktualizacji 5.12.4 dla Kindle – znika zawartość ekranu głównego

  1. mikoko pisze:

    Zrobiłem aktualizacje w dniu podania informacji o jej dostępności na kindle paperwhite 4 oraz oasis 2. Wgrywana po kablu i żadnych problemów do dziś.

    1
  2. Paulina pisze:

    W kindle 8 też się to pojawia

    0
  3. A.Mason pisze:

    „Potwierdza się to, co pisałem nieraz, że jeśli czytnik działa OK, a nowa wersja według opisu nic nie wnosi – nie warto jej wgrywać”.
    Z powyższym twierdzeniem się nie zgadzam. Zdarzają się błędy, które pojawiają się przy określonych warunkach i to, że w danym momencie ich nie spełniamy, nie znaczy wcale, że tak będzie cały czas. Jako przykład można podać problem z jakimiś dyskami HP, w których po blisko 4 latach od włączenia (i ciągłego działania) zerowały wszystkie dane na nośnikach.

    W opisy co wnoszą aktualizacje (tudzież czego nie wnoszą), już dawno przestałem wierzyć, bo programiści zbyt często są za leniwi, żeby wypełnić uczciwie informacje o zmianach, albo ukrywają niektóre swoje błędy (które jeszcze nie zdążyły być zidentyfikowane/upublicznione). Stąd częste hasło typu „Performance improvements, bug fixes, and other general enhancements”, pod którym mogą kryć się zarówno dziesiątki istotnych poprawek jak i pojedyncze zmiany typu powiększenie przycisku z ikonką WiFi o 1 piksel.

    Z powyższych powodów jestem zwolennikiem późnego, ale jednak aktualizowania urządzeń.

    9
    • Athame pisze:

      przy założeniu że wyłączyliśmy amazonowy ekran startowy, co radzę

      Co to za bzdurna rada? Ekran startowy jest estetyczny i wyświetla 3 pozycje. Jeśli ktoś czyta tak jak ja, czyli zaczyna kolejną książkę po skończeniu poprzedniej i jednocześnie np. testuje pojedyncze pozycje opracowywane samodzielnie lub po prostu ma książkę z której korzysta regularnie (np. z jakimiś danymi tabelarycznymi, kodami itp.) to genialne rozwiązanie. Do tego wolę widzieć okładki, niż bezduszną listę. 3 mi w zupełności wystarczają, choć w widoku biblioteki nadal wyświetlam okładki, ale 6 to więcej niż potrzebuję w krótkim czasie.

      4
      • Robert Drózd pisze:

        Odpowiem krótko: nie każdy jest Tobą.

        17
        • Athame pisze:

          Owszem.

          W linkowanym artykule stwierdziłeś autorytarnie Wyłącz rekomendacje na ekranie głównym (w punkcie 3). Nie podałeś tam żadnego argumentu, po co ktoś miałby to robić. Ja tutaj nakreśliłem, myślę że nie odosobniony, schemat korzystania z czytnika, przy którym rezygnacja z tego ekranu jest minusem (estetycznym). To jest kwestia osobistych preferencji i nie widzę powodu, by to komukolwiek polecać. Co innego zasugerowanie takiej możliwości, a czym innym jest rekomendowanie tego (bez podania jakichkolwiek argumentów).

          3
          • Robert Drózd pisze:

            Miałeś zapewne na myśli słowo „autorytatywnie”.
            https://sjp.pwn.pl/ciekawostki/haslo/AUTORYTARNY-AUTORYTATYWNY;5031653.html

            Z punktu widzenia polskiego użytkownika, który kupuje książki w polskich księgarniach, a nie w Amazonie pozostawianie ekranu głównego, na którym mamy 3 książki, a poza tym same rekomendacje i promocje ze sklepu Kindle Store jest stratą miejsca. Amazon wprowadził nowy ekran startowy nie po to aby ułatwiać nam życie, tylko żeby sobie zwiększyć sprzedaż.

            16
      • Su pisze:

        Tłumaczę.

        Jeżeli ktoś czyta jedną książkę a posiada na czytniku wszystkich 3 sztuki, to zapewne ekran startowy amazona wypełnia krępującą pustkę na dole ekranu i poprawia samopoczucie.

        Dla pozostałych czytelników – posiadaczy Kindla ekran startowy zabiera cenne miejsce na którym można wyświetlić listę innych posiadanych i czytanych książek. Czytnika z zasady nie kupuje się w celu oglądania „estetycznego ekranu startowego”.

        Czytać jedną książkę na raz to tak samo jak oglądać w telewizji tylko jeden serial z obawy przed pomieszaniem wątków.

        1
        • asymon pisze:

          Sugerujesz, że Athame nie wie, jakie książki ma na czytniku?

          Z innej beczki, mnie osobiście trochę denerwuje to, że zaczynam czytać pięć książek, a kończę jedną, reszta czeka w czyśćcu, bo w międzyczasie napocznę dwie inne. Mam mocne postanowienie skończyć „Moby Dicka”, zapuszczam brodę i puszczam sobie The Dreadnoughts. Tylko do fajki nie mogę się zmusić, ale kapitan też swoją wyrzucił za burtę.

          2
  4. Volten pisze:

    Wgrywałem 5.12.4 na P.W.III przez kabel i u mnie (jak na razie…) wszystko jest O.K.
    Czy przypadkiem te symptomy nie dotyczą głównie tych, którzy wgrywali aktualizacje przez OTA (wi-fi)?
    Coś mi się wydaje, że problem może dotyczyć pobrania niepełnego, lub z błędami pakietu aktualizacji i jego instalacji. Może prościej było zamiast wy/rejestrować ponownie spróbować pobrać aktualizacje „ręcznie”, przenieść ją na czytnik i ponownie zaktualizować, ale jak Amazon usunął…
    Czy problem wystąpił u użytkowników, którzy pobrali pakiet i instalowali go po przeniesieniu na pamięć czytnika?

    0
  5. Radek pisze:

    Babol na miarę tych, które można spotkać w InkBOOKach. Oprogramowanie Kindle schodzi na psy.

    2
  6. Sławek pisze:

    Aktualizacja chyba już zniknęła ze strony Amazon.

    0
  7. Shamharoth pisze:

    Heh, u mnie problem się pojawił jakiś tydzień temu i skończyło się jednak na pełnym formacie.
    Chybiona aktualizacja, bo widok filtrowania jest dużo gorszy niż wcześniej.

    0
  8. Al pisze:

    Problem wystąpił u mnie 3.03 W TRAKCIE używania urządzenia (PW3) – kolejne naciśnięcie home zostawiło ekran tylko z górnym paskiem menu. Naprawa we współpracy z 3 serwisami Amazon(com, uk, de) zajęła 3 godziny, ale obyło się bez resetu. Derejestracja/rejestracja opisana w tekście nie pomogła.

    0
    • Robert Drózd pisze:

      A co w Twoim przypadku doradził serwis?

      0
      • Al pisze:

        Nie chcieli się przyznać co zrobili :) widoczna zmiana to przełączenie ze sklepu .com na .co.uk.

        0
      • Al pisze:

        Cześć,
        jednak przełączenie na sklep brytyjski powoduje obecnie, że nie mogę kupować książek z Amazon – czy wiesz coś o tym? Gdzie powinien przerejestrować się ktoś, kto kupił Kindle’a przez co.uk? Support mi wprost powiedział, że nie mogę robić zakupów – ani w co.uk, ani w com.

        0
        • A-Z pisze:

          Proponuję przetestować – wejdź na amazon.de (albo fr albo es, gdzieś gdzie na pewno nie masz zarejestrowanego Kindla), wejdź na stronę jakiejkolwiek książki w formacie Kindle i po prawej stronie, tam gdzie normalnie jest „koszyk” powinna pojawić Ci się informacja w jakim sklepie możesz kupować – to moja: „Kindle titles are available for UK customers on Amazon.co.uk.
          Continue shopping on the Kindle Store at Amazon.co.uk.
          Have you moved recently?
          You may change your country/region on the Content and Devices page.”
          Ewentualnie w zakładce My Content and Devices/Content – będzie napisane gdzie możesz robić zakupy – „Your default Kindle Store is currently set to Amazon.co.uk. Go to the Manage Your Content and Devices page at Amazon.co.uk.”.

          Jeśli masz UK adres i kraj ustawiony na UK, nie ma powodu, żebyś nie mógł kupować na co.uk. Support chyba sie nie wyspał….

          0
  9. Janusz pisze:

    Ja natomiast próbowałem aktualizacji po kablu jak zawsze i po skopiowaniu pliku na czytnik i włączeniu aktualizacji pojawiał się komunika o błędzie, a plik aktualizacji znikał z czytnika. Dotyczy to zarówno Oasis 1 jaki i 2. Po prostu odpuściłem temat, chociaż dziwiłem się, że nie było info o podobnym problemie od innych użytkowników.

    0
    • Ewa pisze:

      Ja mam PW IV świeżo kupiony (promocja z 2 marca, otrzymany w piątek), ma więc wersję 5.12.4. Na razie działa… Mam pytanie do osób, u których problem wystąpił: czy zdarzyło się to zaraz po wgraniu nowej wersji, czy też z jakimś opóźnieniem? Ważne, bo wybieram się na urlop! Chyba jednak pojadę z moim starym dobrym PW II. Żeby było śmieszniej jednym z argumentów za kupnem nowego czytnika było, że najnowsze aktualizacje już nie obejmowały już PW II !

      0
      • asymon pisze:

        Możesz dla świętego spokoju zrobić reset, przywrócenie ustawień, póki jesteś w domu. Oczywiście wcześniej skopiuj pliki z documents na komputer, wgraj je z powrotem po resecie i odczekaj aż się zindeksują.

        Zwykle to rozwiązuje problemy z oprogramowaniem, choć robienie resetu po każdej aktualizacji może być niewygodne. W moim przypadku czytnik rozładował się do zera dwa dni po aktualizacji, ale nie mam pewności czy był tu związek przyczyna-skutek. Po resecie od tygodnia śmiga jak złoto.

        0
      • Robert Drózd pisze:

        Jeśli działa sekwencja: wyrejestrowanie-restart-zarejestrowanie, wydaje mi się, że nie ma się co obawiać.

        0
  10. Jarek pisze:

    Kod Woblinka na 10zł do 11 marca: xyogtpmp

    0
  11. lenka pisze:

    Nie mam tej aktualizacji, jadę na 5.12.3,a pojawia mi się problem całkowicie pustego ekranu przy pdf-ach.Nagle znika wszystko,zostaje podświetlony ekran, a jedyne rozwiązanie, to usunięcie czytanego pliku przez calibre.Jestem na wymianie czytnika,więc jakoś nie wchodziłam w szczegóły problemu.

    0
    • Athame pisze:

      To nie jest problem tej aktualizacji, tylko błędnych wpisów w bazie danych. Samodzielnie można to naprawić wykonując przywrócenie ustawień fabrycznych, ale to radykalne rozwiązanie. Po wcześniejszym skopiowaniu e-booków i przywróceniu ich po resecie nic nie tracimy, ale to czynność czasochłonna.

      Amazon może naprawić błędne wpisy w bazie danych zdalnie. Domyślnie użytkownik nie może tam ingerować, więc jedyna metoda to całkowite wyczyszczenie tej bazy, poprzez reset czytnika.

      Osobiście polecam robić reset po każdej aktualizacji, a przynajmniej przy zwiększaniu się numerka po pierwszej kropce (aktualnie po 5.12.0). Zazwyczaj nie ma to znaczenia, ale przy większych zmianach w systemie może powodować różne błędy (takie jak ten wzmiankowany).

      2
  12. Athame pisze:

    To nie jest problem tej aktualizacji, tylko błędnych wpisów w bazie danych. Samodzielnie można to naprawić wykonując przywrócenie ustawień fabrycznych, ale to radykalne rozwiązanie. Po wcześniejszym skopiowaniu e-booków i przywróceniu ich po resecie nic nie tracimy, ale to czynność czasochłonna.

    Amazon może naprawić błędne wpisy w bazie danych zdalnie. Domyślnie użytkownik nie może tam ingerować, więc jedyna metoda to całkowite wyczyszczenie tej bazy, poprzez reset czytnika.

    Osobiście polecam robić reset po każdej aktualizacji, a przynajmniej przy zwiększaniu się numerka po pierwszej kropce (aktualnie po 5.12.0). Zazwyczaj nie ma to znaczenia, ale przy większych zmianach w systemie może powodować różne błędy (takie jak ten wzmiankowany).

    0
  13. K pisze:

    U mnie pojawil sie okropny ghosting po wybudzaniu z deep sleep.
    Nic sie nie da z tym zrobic, czase, znika po jakims czasie a czasem towarzyszy przez 20 stron…
    Amazon wysyla replacement, zobaczymy jak to bedzie.

    0
    • bart pisze:

      Hej K!
      Mam to samo na moim Oasis 3 od nowości. Szybkie uśpienie i wybudzenie czytnika pomaga albo kilkukrotne tapnięcie by zobaczyć główne menu. W sumie to się przyzwyczaiłem już do tego i czasem zostawiam to na te kilkanaście stron zanim podejmuję jakąś akcję. Proszę daj znać czy zamiennik będzie pozbawiony tej „wady”!

      0
  14. A-Z pisze:

    Problem jest już naprawiony, dostaliśmy info 7 marca i naprawiono od razu. Oczywiście może się zdarzyć, że nie wszędzie fix dotarł. Jeśli jeszcze komuś się zdarzy – powinien wystarczyć restart czytnika. Nie trzeba resetować ani przerejestrowywać.

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Potwierdzam. Czytniki zaczęły mi się aktualizować do 5.12.4. Ciekawe, że na stronie do pobrania wciąż wisi 5.12.3.

      0

Pozostaw odpowiedź lenka Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przed dodaniem komentarza zapoznaj się proszę z zasadami komentowania i polityką prywatności

Komentarze do tego artykułu można śledzić także w formacie RSS.