Za drogo? Ustaw alerty cenowe na e-booki i kupuj taniej!

Aktualizacja 5.12.5 dla Kindle – nowe powiadomienie o postępie w czytaniu

Parę tygodni temu ukazała się nowa wersja oprogramowania 5.12.5 dla wybranych czytników Kindle.

Wersję 5.12.5 pobierzemy ze strony Amazonu, a została przygotowana dla następujących modeli:

  • Kindle 8-10
  • Kindle Paperwhite 4 (brak obecnie dla Paperwhite 3)
  • Kindle Voyage
  • Kindle Oasis 1-2-3

Od jakiegoś czasu Amazon stosuje dość denerwującą praktykę, w ramach której aktualizacja jedynie zapowiada jakąś nową funkcję. Ta jest włączana online dopiero po jakimś czasie. Rozumiem, że stoi za tym chęć do przetestowania niewielkiej grupy i uniknięcia ew. błędów, ale opisywanie aktualizacji bez omówienia jej funkcji nie bardzo ma sens. Dlatego nie omawiałem jej aż do teraz.

Aktualizacja z 4 września 2020: Zmiana ta nie została wprowadzona na stałe i większość użytkowników widzi znów „stare” powiadomienie.

Powiadomienie o postępie na innym czytniku

Jedną z najważniejszych cech ekosystemu Kindle jest to, że książkę czytaną na jednym urządzeniu podpiętym do naszego konta możemy kontynuować na innym. Dotyczy to zarówno e-booków zakupionych w Kindle Store, jak i naszych plików wysłanych bezprzewodowo. Można sobie więc wyobrazić, że książkę, jaką rano zaczęliśmy na czytniku, kontynuujemy na telefonie stojąc w kolejce, a wieczorem wracamy na czytnik.

Dotąd powiadomienie o tym, że czytaliśmy na innym urządzeniu miało charakter wyskakującego komunikatu.

Jesteś obecnie na lokacji X, ostatnio czytana lokacja to Y, czy chcesz się tam przenieść?

Po kliknięciu „OK”, komunikat znikał, a czytnik przerzucał nas do innego miejsca. Jeśli tego chcieliśmy – w porządku. Ale jeśli pomyliliśmy się (bo np. nasza druga połowa też czyta tę książkę), mamy kłopot. Można się cofnąć przy pomocy menu i opcji „Back”, ale to nie dla każdego jest oczywiste.

Teraz otworzyłem książkę na Oasis 2 i komunikat został przeniesiony do panelu wysuwającego się z dolnej krawędzi.

Widzę komunikat „Go forward to location…”, a także że dziś wcześniej książkę czytałem na Oasis 3.

Na linii poniżej komunikatu widzę w którym miejscu jestem na tym czytniku (czarne kółko) i dokąd mogę przejść (białe kółko). Jeśli więc chcemy przejść, klikamy „Go forward” i przechodzimy do nowej lokalizacji.

Wtedy komunikat zmienia się na „Return to location…” – pozwala więc na powrót. Jeśli wszystko jest OK – komunikat zamykamy.

Oczywiście może się zdarzyć, że na innym czytniku doszliśmy wcześniej – o tym Kindle też poinformuje, ale komunikat brzmiał będzie „Go back to location …”.

Co jeszcze ważne – możemy zmieniać strony nie zamykając komunikatu – to się czasami pozwala zorientować, gdzie jesteśmy.

Podsumowując, funkcja wydaje się o tyle przydatna, że łatwiej podjąć decyzję, czy przenieść się, czy zostać tam gdzie byliśmy.

Progresywne pobieranie

Druga funkcja, którą zapowiada Amazon jest „Progressive Download”, czyli możliwość otwarcia książki już w momencie pobierania. Załóżmy, że plik jest duży i musimy długo czekać – Amazon da nam możliwość rozpoczęcia czytania jeszcze wcześniej.

Nie wiem, czy tej funkcji jeszcze nie mam, ale próba otwarcia książki w momencie gdy się ściąga skutkuje u mnie wyłącznie pytaniem czy przerwać ściąganie.

Przydatność takiego „progresywnego pobierania” nie jest według mnie zbyt duża, bo przecież ile czeka się na pobranie? Zazwyczaj kilka, kilkanaście sekund. Wprowadzenie tej funkcji przez Amazon jest dla mnie jednak dowodem różnicy cywilizacyjnej między Polską i USA. Tam pewnie jest znacznie więcej osób, które korzystają z Kindle i cierpią z powodu wolnego internetu, albo wręcz korzystają z łączy 3G/4G wbudowanych w czytnik. Zapewne narzekali, że książki ściągają im się długie minuty i Amazon postanowił coś z tym zrobić.

PS. Niewielka część użytkowników Kindle Oasis  dostała też oczekiwaną od dawna funkcję przełączania trybu nocnego, która teraz trafiła do menu ustawień i nosi nazwę „Dark Mode”. Opisał ją już Cyfranek. Ja jeszcze jej nie mam, ale jak dostanę, to omówię. 

Czytaj dalej:

Artykuł był przydatny? Jeśli tak, zobacz 6 sposobów, na jakie możesz wspomóc Świat Czytników. Dziękuję!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Korzystanie z Kindle i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Hosting: Zenbox

39 odpowiedzi na „Aktualizacja 5.12.5 dla Kindle – nowe powiadomienie o postępie w czytaniu

  1. Piotr pisze:

    Witam.
    W świecie ebooków i kindla nowy nie jestem, ale nadal (po około 3 latach użytkowania) nie czuję się ekspertem od Amazonowskiego interfejsu. Stąd też mój problem i pytanie do ekspertów. Otóż mam pytanie czy mogę z Kindla! w jakiś sposób przesłać lub zsynchronizować książki z moją biblioteką online? Problem polega na tym, że książki są na czytniku (wysłane przez Send To Kindle), ale nie ma ich w mojej biblioteczce online. Zauważyłem, że opcja Archive your book in Kindle Library z jakiś powodów była odznaczona więc naturalnie w chmurze się książki nie zapisały. Stąd też takie moje egzotyczne pytanie czy z czytnika mogę jakoś do tej biblioteki te pliki wysłać. Zależy mi na tym by części książek i zaznaczonych cytatów nie stracić przy przeprowadzce na inny (nowszy) model. Z góry dzięki za pomoc.

    0
    • bart pisze:

      Niestety ale musisz te książki przesłać na maila który jest połączony z twoim kontem Amazon (lub czytnikiem Kindle)

      0
      • Robert Drózd pisze:

        Potwierdzam, nie znam niestety sposobu, aby podkreślenia „dołączyć” do książki obecnej w chmurze.

        0
        • Piotr pisze:

          Właśnie książek tych nie ma w chmurze. Wysłane zostały na czytnik, ale nie zapisały się na chmurze. Stąd też właśnie chciałem zapytać czy z pozycji czytnika mogę książki zapisać w chmurze (których tam nie ma). Nie z poziomu komputera. Aczkolwiek podejrzewam że to może być mało wykonalne dla systemu kindla.

          0
    • Alcybiades pisze:

      Możesz skopiować wszystkie pliki z katalogu documents. Pewności nie mam, ale powinno zadziałać :)

      0
    • WojtekTM pisze:

      Mam takie głupie pytanie: czy zaglądałeś do sekcji Docs (a nie Books) w Your Content and Devices? Pytam, bo książki niekupione w Amazonie, tylko wysłane mailem lub Send to Kindle tam właśnie trafiają? Jeśli jest to dla Ciebie oczywiste, zignoruj odpowiedź. Dla mnie, na początku, wcale nie było.
      Od wielu lat używam Kindla, ale nigdy nie trafiłem na funkcję wysyłania plików z czytnika do chmury.

      0
  2. Art pisze:

    Mógłbym prosić o tytuły powyższych ebooków?

    1
  3. Mati pisze:

    Pokazane wyżej ebooki edytowałeś sam w Calibre żeby dodać dzielenie wyrazów?

    0
  4. Shilton pisze:

    Wydawnictwo Literackie – 50% rabat na większość książek historycznych.

    0
  5. AdamSz pisze:

    Witam. Mam taki problem po aktualizacji na 5.12.5, gdy zmniejszam wielkość czcionki gestem okienko nie chce zniknąć. Pomaga restart urządzenia… Próbowałem już resetu do fabrycznych ustawień. Nie pomoglo

    0
  6. Niko pisze:

    Jak najprościej zsynchronizować Kindla ze smartphonem? Wybaczcie, jestem nowa w temacie, chętnie przyjmę jakiegoś linka do informacji, które pewnie tutaj są i poczytam więcej :-)

    0
  7. WojtekTM pisze:

    Wygląda na to że Amazon odpuszcza Kindle III :(
    Przy tak wielkiej korporacji i tak wolno ewoluującym sprzęcie to chyba decyzja czysto biznesowa.

    0
    • Wojtek pisze:

      To dobrze w sumie. Jak długo można wskrzeszać „staruszka”. PW3 ma już 5 lat, a nawet w dniu premiery był wyraźnym krokiem wstecz w stosunku do Voyage.

      0
      • oshin pisze:

        Wręcz przeciwnie, to niedobrze. Brak aktualizacji skłoni niektórych do kupienia nowego sprzętu i góra śmieci znów urośnie.

        0
      • asymon pisze:

        Bez przesady, PW2 nie dostaje aktualizacji, a też jest na chodzie.

        Nie jest może najszybszy, ale służy do czytania książek a nie oglądania filmów w 4k czy do grania w Wiedźmina 3.

        0
        • oshin pisze:

          Do PW2 też bym chciała aktualizacje :) Nie żebym się na tym znała (więc się wypowiem;) ale wydaje mi się, że w Kindlach akurat to nie powinien być problem. Różnica między kolejnymi modelami nie jest zdaje się aż tak duża, żeby aktualizacja się nie opłacała. Tzn. rozumiem, że z punktu widzenia Amazonu, to pewnie dobrze byłoby żebyśmy częściej kupowali nowe sprzęty :)

          1
  8. wojsz pisze:

    Na moim PApetwhite4 aktualizacja nic nie zmieniła w Postępie na innym czytniku. Restart też nie pomógł.

    0
  9. H2O pisze:

    Nie ma aktualizacji dla PW3, bo tak wcześnie rezygnują z wspierania go, jako starszego modelu, czy jest jakiś inny powód?

    0
  10. Ania pisze:

    Dzień dobry,
    Chciałam zapytać, czy może u kogoś z was wystąpił taki problem, jak u mnie w ostatnich 2 dniach. Chodzi o to, że kiedy wgrywam książki przez Calibre po kablu nie wyświetlają mi się ich okładki. Próbowałam ze starszymi formatami niż azw. i też lipa. Po wgraniu książki okładka się pojawia na sekundę i znika. To wszystko dzieje się przy włączonym wi-fi. Jak wgrywam w trybie airplane mode jest ok do momentu aż znowu podłącze się do wifi, wtedy okładka znowu znika. Kombinowałam na różne sposoby i okładki teraz wyświetlają mi się, kiedy prześle książkę mailem w starym formacie mobi. To mnie jednak nie zadowala, bo nie mogę korzystać z własnych czcionek itd. Taka sytuacja dzieje się na obydwu kindlach pw3 oprogramowanie 5.12.3 i na Oasis 3 oprogramowanie 5.12.5 oba czytniki były aktualizowane już jakiś czas temu i do tej pory nie było żadnych problemów. PW3 nawet zresetowałam, ale nic to nie dało. Ktoś ma jakiś pomysł? Czy to może Amazon coś kombinuje?

    0
    • Niko pisze:

      Mam dokładnie to samo – wczoraj zauważyłam, ale na PW4 oprogramowanie 5.12.4. Właśnie szukałam informacji w temacie, czy ktoś ma podobnie…

      0
    • Agnieszka pisze:

      I u mnie ten sam problem :(

      Ostatnio przegrywałam 3 książki (przez Calibre) i oryginalne okładki po raz pierwszy się nie pojawiły, są takie „techniczne”… nie lubię ich, okładki to jedyna łączność ze światem drukowanych książek ;)

      Zmieniałam okładki, konwertowałam pliki ponownie, przegrywałam i nic nie pomogło. Co gorsze, po tych kombinacjach “uszkodziły” mi się okładki w 2 starszych książkach. I dokładnie, jak u Ani, jedyny sposób, jaki się powiódł, to przesłanie mailem, ale tak można tylko mobi, co u mnie odpada – wolę azw, bo zależy mi na polskim łamaniu.

      Mam Voyage z oprogramowaniem 5.12.4 i czytnik uważa, że jest aktualne.
      Przegrałam ze strony amazona najnowszą wersję 5.12.5, zapuściłam aktualizację, ale nie udało się – nadal mam 5.12.4.

      Nie ukrywam, że marne to pocieszenie, że nie jestem z tym sama ;)))
      Pozdrawiam!

      0
      • AdamSz pisze:

        Może w końcu coś Amazon kombinuje i zaczną działać okładki na plikach mobi 2w1 wgranych z chmury.

        0
        • Robert pisze:

          Jeśli Amazon coś kombinuje to raczej dokładnie w drugą stronę – przestaną działać wszelkie okładki inne niż kupione u nich. Świadczą o nich powyższe komentarze, a i u mnie to zauważyłem z wielkim zdziwieniem. Podłączyłem wi-fi i znikły okładki, które miałem od miesięcy na czytniku.

          2
    • Wojtek pisze:

      :)

      0
    • Marek pisze:

      Mam identyczny problem, który niezwykle mnie irytuje :(
      Do tej pory rozwiązaniem na brak okładki było wysłanie ebooka bezpośrednio na urządzenie (przez mail nigdy nie udało mi się uzyskać okładki), a teraz nawet to nie działa…

      Co ciekawe, na urządzeniu utworzył się folder o nazwie „amazon-cover-bug” i tam… znajdują się okładki wszystkich książek, którym obrazek zniknął, w formacie .jpg.

      Może się mylę, ale wygląda to na celowe działanie Amazona. Po co? Nie wiem, ale może chodzi o skłonienie do kupowania u nich. Problem w tym, że ja bym to chętnie robił, ale 99% książek, których potrzebuje u nich po prostu nie ma na stanie.

      Czy ktoś zna rozwiązanie tego problemu?

      0
      • Ania pisze:

        Jak pisałam do Amazonu to oni mi kazali wyeksportować logi z czytnika i im wysłać w mailu. Obiecali, że się odezwą, ale czy faktycznie , to się okaże. Kiedy to zrobiłam to właśnie zauważyłam, że pojawił się ten folder, o którym piszesz amazon -cover -bug, ale po odłączeniu czytnika od komputera okładki magicznie się pojawiły. Kiedy wgrałam kolejną książkę to na tej nowej okładki nie było, ale te wcześniejsze nie znikły. Więc powtórzyłam to wyeksportowanie logów, okładka z nowej książki trafiła do tego folderu i po odłączeniu czytnika znowu okładka się pojawiła.

        Pewnie to niezbyt jasne co napisałam. Może wstawię to, co Amazon mi napisał:
        Here are the steps to pull the log files:

        1. Tap the Search icon (magnifying glass) from the Home screen.
        2. Type “;dm” (without quotation marks) into the search field.
        3. Tap the arrow to the right of the search field.
        4. Connect your Kindle to your computer using the USB cable. Your Kindle appears in the same location on your computer that external USB drives appear. Open the Kindle folder (titled „Kindle”) on your computer, and then open the „documents” folder.
        5. Drag and drop each of the following files to your desktop:

        Ja robię tak, że wgrywan nowe książki przez calibre przez usb, odłączam czytnik, wykonuję 3 pierwsze kroki powyżej wtedy pojawiają się na czytniku te logi w formie dokumentów, podłączam czytnik pod komputer nic nie robię tylko go odłączam i oklądki się pojawiają, jak się nie pojawiają to podłączam czytnik jeszcze raz pod komputer, rozłączam i okładki są. Usuwam tylko te dokumenty – logi żeby mi nie zaśmiecały ekranu i tak póki co sobie radzę.

        0
        • Ninka92 pisze:

          Nie musisz robić tych trzech pierwszych kroków.
          ;dm oznacza po prostu „dump messages”, czyli utworzenie logów (po polsku zwanych dziennikami).

          Właśnie wyczytałam na amazonowym forum, że jest nadzieja.
          Otóż w najnowszej wersji Calibre (4.17) działa już obejście problemu. Wystarczy wgrać książki na czytnik, bezpiecznie odłączyć go od komputera, poczekać aż znikną okładki, a następnie jeszcze raz podłączyć czytnik przy włączonym Calibre. Okładki wrócą na swoje miejsce.

          0
  11. Piotr pisze:

    Jeśli chodzi o mnie to te okładki książkowe na kindlu są dla mnie wszystkim. Ładnie wyglądają i jast jakoś tak ciekawiej, a nie takie puste prostokąty. Tylko u mnie problem wyglądał inaczej. Mi od początku praktycznie nie chciały działać te okładki. Jakie ja czary uprawiałem żeby to zadziałało. Ludzie. Jedyne co zadziałało to właśnie plik Mobi przekonwertowany przez calibre na stary format. Nie nowy nie hybrydowy tylko stary. Ktoś już tutaj o tym wspomniał. Ja właśnie tak sobie z tym problem poradzilem. Czytnik z wifi jest cały czas połączony więc jak przeczytałem że okładki znikają to dostałem zawału. Ale okazało się że mi żadne na szczęście nie zniknęły (dzięki Bogu tyle pracy). Także wygląda na to że chyba ten jedyny sposób który działa. Chyba że Amazon to naprawi…

    0
  12. Maciek pisze:

    Dzień dobry, ja niestety też to potwierdzam – okładki się nie pojawiają i wygląda to paskudnie. Pominąwszy względy estetyczne (ważne!), to jednak dużo łatwiej wzrokowo wyszukać daną pozycję po okładce. U mnie pojawił się jeszcze dodatkowo inny problem, ale to już kilka miesięcy temu po wcześniejszej aktualizacji: przestały się wyświetlać nowo przesłane pliki MOBI. Stare pozostały bez zmian, nowe (wysyłane z Calibre bez żadnych modyfikacji) fizycznie na czytniku są, ale nie pojawiają się w bibliotece. Po wielu próbach doszedłem do tego, że bez problemów zaciągają się pliki AZW3. Generalnie to nie jest wielki problem, tym bardziej, że AZW3 są mniejsze od MOBI, ale jestem ciekaw, czy komuś z Was też się to przydarzyło.

    0
  13. asymon pisze:

    A u mnie działa, to znaczy okładki książek przesłanych przez USB wyświetlają się, nawet jak podłączę się do wi-fi. To znaczy wyświetlają się w tych ebookach, które są dobrze przygotowane, „Paragraf 22” i „Ciemny las” nie wyświetlają się, ale to raczej kwestia przygotowania pliku. Tak to wygląda (Unknown Title to moja rozgrzebana produkcja):
    https://i.imgur.com/MfPbART.png

    Osais ma 5.12.5, ale na Voyage z 5.12.4 jest identycznie.

    Oczywiście okładki ebooków wysłanych do chmury nie wyświatlają się, jeśli to format nowy lub mieszany.

    0
    • Ania pisze:

      ja nie wiem, wgrywam ebooki przez Calibre cały czas tak samo i nagle pojawił się taki problem. Napisałam do Amazon oni oczywiście nie wiedzą o co chodzi, bo u nich jest ok. Powiedzieli jednak, że naświetlą problem technikom, zobaczymy.

      0
  14. Przemysław pisze:

    Mam PW2 w wersji 5.12.2 (bo wyższych już nie ma dla tego modelu), włączyłem dzisiaj na chwilę Wi-Fi (standardowo mam wyłączone) i również u mnie okładki poznikały. Mam nadzieję, że to naprawią, bo również jestem przyzwyczajony do widoku okładek.

    1

Skomentuj Agnieszka Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przed dodaniem komentarza zapoznaj się proszę z zasadami komentowania i polityką prywatności

Komentarze do tego artykułu można śledzić także w formacie RSS.