Nowość: Włącz alerty cenowe na e-booki i kupuj taniej!

Zastosowania e-papieru: rozkłady jazdy i… tablice rejestracyjne

Ekrany z papierem elektronicznym tanieją, dlatego poza czytnikami pojawia się coraz więcej ich zastosowań. 

Niemiecka firma Dresden Elektronik zaprojektowała… przystankowe rozkłady jazdy oparte o e-papierowy ekran z Plastic Logic.

Jak widać, użyto dwóch ekranów – prawdopodobnie o standardowym rozmiarze 6″ – co wychodzi taniej niż jeden duży. Takie rozkłady można aktualizować zdalnie, ekipy nie muszą jeździć i naklejać nowych. Zastanawiam się co z wandalami, ale może mocna szyba da radę, albo w Dreźnie nie ma wandali?

Z kolei w amerykańskim stanie Karolina Południowa testuje się obecnie tablice rejestracyjne wykonane z e-papieru.

Tablice mogą wyświetlać napis bez zasilania przez 10 lat, choć będą zasilane z ogniw słonecznych.

Co ciekawe, napisy na tablicy będzie można zmieniać zdalnie – poinformują więc w przypadku kradzieży, wygaśnięcia prawa jazdy czy ubezpieczenia…  Gorzej, jak ktoś ukradnie samochód, włamie się do systemu tablicy, zmieni rejestrację i… samochód będzie trudniejszy do znalezienia.

Źródła: Digital Reader, TVN24.pl

Czytaj dalej:

Artykuł był przydatny? Jeśli tak, zobacz 6 sposobów, na jakie możesz wspomóc Świat Czytników. Dziękuję!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Rynek czytników i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Hosting: Zenbox

40 odpowiedzi na „Zastosowania e-papieru: rozkłady jazdy i… tablice rejestracyjne

  1. masurro pisze:

    ale może mocna szyba da radę, albo w Dreźnie nie ma wandali

    Są, są, ale nawet w swym głupim wandaliźmie omijają rozkłady jazdy. Serio – nie widziałem nigdzie, żeby były one pomazane czy zasprejowane. Może dlatego, że te młotki same z nich korzystają? Czekam zatem na e-papier tutaj + podświetlenie (nie musi być Kindle’owe :) ), bo czsami to trochę tu nie myślą i rozkład dają od ciemnej strony słupka, albo podobnie.

    0
  2. mincel82 pisze:

    Ciekawy pomysł. Zobaczymy czy się przyjmie… W Polsce nie miało by to szansy bytu, kradli by na potengę…

    0
  3. Havoc pisze:

    „Gorzej, jak ktoś ukradnie samochód, włamie się do systemu tablicy, zmieni rejestrację i… samochód będzie trudniejszy do znalezienia.”
    no proszę…brzmi jakby obecnie złodzieje jeździli skradzionym autem na właściwych mu rejestracjach :P Zmiana tablic to chyba pierwszy punkt w złodziejskim FAQ ;)

    0
    • Robert Drózd pisze:

      W sumie prawda, nigdy nie ukradłem samochodu, więc się nie znam. ;-)

      0
      • pioterg666 pisze:

        Dobra dobra ;-)

        0
        • PuszkaPandora pisze:

          Robert broni się tak tylko pro forma, ale jak wprowadzą i u nas napewno wstawi kilka artykułów:
          – podmienianie treści e-tablic rejestracyjnych dla opornych,
          – jak na swojej e-tablicy rej. poczytać ebooka, czyli piknik pod samochodem,
          – zmiana ikonek, i zdjęcia na twojej e-tablicy,
          – testy porównawcze e-tablic rej.,
          – jak bezboleśnie zamówić swoją pierwszą e-tablicę rej.,
          – testy porównawcze podświetlenia,
          – schemat samochodu, instalacji, na twojej e-tablicy rej.
          – zgubiłeś się, już nie musisz się martwić twoja e- tablica rej. może wyswietlać mapy…
          – wtyczki calibre do twojej e-tablicy rej. kompendium

          kto wie może powstanie wtedy ciemna strona świataczytników i jasna (podświetlana)…
          ;-P

          0
          • Robert Drózd pisze:

            Sugerujesz, żeby jednak wykupić domenę swiattablic.pl? Niestety już ktoś to zrobił…

            0
            • PuszkaPandora pisze:

              Tym bym się nie martwił, nasi światli tłumacze tytułów filmowych i urzędnicy są bardzo płodni jeżeli chodzi o nowe tłumaczenia i nazwy a jak im pomogą brukselcy urzędnicy to… Ja bym zaczekał na oficjalną wykładnię i wtedy zamawiał domenę. ;)

              0
          • Grasshopper pisze:

            teraz już nie ma przewodników dla opornych, są dla bystrzaków ;-)

            0
  4. Marta pisze:

    Pomysł z tablicami rejestracyjnymi jest dość ciekawy ;-) W Polsce zaraz znalazłby zastosowanie np. wśród amatorów darmowego tankowania, miłośników szybkiej jazdy czy choćby jako sposób oszukiwania radarów ;). Pomysły można mnożyć, bo wiadomo, że w naszym kraju podobnego typu projekt nigdy nie przejdzie ;)

    0
  5. golem14 pisze:

    Pewnie „nasi” do Drezna pojadą okradać przystanki autobusowe. Po shackowaniu puszczą je na aukcje. Ciekawe jak na AlleDrogo będą sią nazywały „Czytnik e-book – prawie jak Kindle”.

    0
  6. Filar pisze:

    Wciskanie technologii na siłę tam, gdzie stare sposoby doskonale się sprawdzają, a w dodatku są tańsze.

    0
    • pioterg666 pisze:

      czy tańsze… u mnie w mieście tabliczki są metalowe. wymiana 2x w roku + zmiany tymczasowe. sam koszt tabliczek pewnie mniejszy ale dolicz obsługę samej ich wymiany na wszystkich przystankach. na dworcach i lotniskach rozkłady ma tv LCD to też wciskanie technologii na siłę? przecież papier sprawdzał się tyle lat i na bank jest tańszy… ;-)

      0
      • Kuba pisze:

        Co innego rozkłady na dworcach i lotniskach, które są duże, rzucają się w oczy i trudniej je po cichu wynieść, a do tego są skupione w jednym większym miejscu a co innego rozsiane po mieście wielkości Warszawy na kilku tysiącach przystanków tabliczki wielkości dwóch kindli.

        Wymienianie kindli musiałoby zachodzić równie często jak papierowych rozkładów o ile nie częściej (jeśli byłby popyt).

        A jeśli chodzi o lotnisko z różnymi samolotami w różnych kierunkach, o różnych godzinach, z różnymi opóźnieniami i odwołaniami, to papier po przedstawieniu tych wszystkich informacji będzie nadawał się do kosza. A aktualizacja nadejdzie za 30 sekund. Więc wyświetlacze mają tu sens.

        W przypadku tabliczek przystankowych mających wyświetlać względnie stały w czasie kontent jest to przerost formy nad treścią.

        0
        • pioterg666 pisze:

          Na przystankach wcale nie jest stały. Na lotniskach ma sens a na przystankach nie bo co? Bo Ty tak uważasz? I czemu czytniki mieliby wymieniać tak często bo nie rozumiem? I czemu na przystankach nawet u nas w Polsce już się stosuje dużo większe ekrany LCD a czytnika nie można?

          0
          • Kuba pisze:

            Właśnie tak, bo ja tak uważam. Nie no, tak serio to nie. Każdy może mieć swoje zdanie.

            Już wyjaśniałem. Może mamy inną definicję rozkładu jazdy. Jeśli mowa o tablicach informacyjnych z najbliższymi odjazdami, które z rozkładami mają wspólnego tyle, że mają płaską powierzchnię, to ok. Zgadzam się, że kontent się zmienia.

            Jeśli jednak mówimy o rozkładzie jazdy, takim jak na pierwszym zdjęciu, to ja podziękuję za oszczędność na papierze i wymianie tabliczek na przystankach. Bo tu forma przerasta treść.

            Warszawa ma kilka tysięcy przystanków, i zamiana rozkładów na elektroniczne nie miała by sensu ekonomicznego (to kosztuje), ani praktycznego (to zbyt kusi żeby zajumać).

            W Warszawie, na przeważającej większości przystanków rozkład nie zmienia się na tyle często, żeby elektroniczna forma jego przedstawienia miała jakikolwiek ekonomiczny sens.

            A jeśli chodzi o tablice LCD, to chyba nie widziałem. Widziałem na stacjach metra. Widziałem na dworcach. Nie widziałem na żadnym przystanku, ale może ograniczone środowisko, w którym się poruszam (w końcu to tylko Warszawa) uniemożliwiają mi sięgnięcie rozumem głębiej.

            Widziałem za to w Warszawie LEDowe tablice (takie jak w Alejach lub na trasie WZ).

            I jeszcze jak sobie przeczytałem pierwszy Twój komentarz, to dochodzę do wniosku, że pokazujący najbliższe autobusy/tramwaje „rozkład” nie ma zbyt wielkiego uzasadnienia, kiedy autobusy jeżdżą regularnie, a samoloty są np. raz na dobę w danym kierunku. Tam wszystko się zmienia, a w autobusach GENERALNIE co kilka(naście) minut cykl się powtarza. A i urozmaicenie kierunków jest nieco mniejsze niż na lotniskach i dworcach (znów mówię o przeciętnym przystanku).

            A częstość wymieniania czytników miałaby pochodzić z popytu wśród ludności na te urządzenia i podaży wśród przystanków tych urządzeń.

            Pozdrawiam

            0
            • pioterg666 pisze:

              ok jasne-zdanie każdy ma swoje, nawet szefowie MZK w Dreźnie :-) co do systemów z informacją o rozkładzie jazdy na niektórych przystankach – zapraszam do Bydgoszczy. Ale jak za daleko to kilka postów niżej ktoś pisze że taki sam działa też w Wawie… oprócz tego są w Gdańsku i w Kielcach. To że się czegoś nie widziało nie znaczy że tego nie ma :-)

              0
              • Kuba pisze:

                Oczywiście, że nie znaczy.
                Z zaproszenia chętnie skorzystam, bo w Bydgoszczy byłem tylko przejazdem.

                A to o czym mówią koledzy poniżej o Warszawie – będę się upierał, że to tak naprawdę nie są wyświetlacze a LEDowe tablice do wyświetlania tekstu.

                Pozdrawiam

                0
              • Kuba pisze:

                Zapomniałem dopisać buźkę dla rozluźnienia atmosfery ;)

                0
  7.  mmm777 pisze:

    `potengę’ – akurat w temacie o książkach… Analfabeci wszystkich krajów…

    Ale ja nie o tym chciałem…
    Rzeczywiście tak często ta zmieniają tam rozkłady? Bo przypomina mi się opowiadanie, w którym ceny w supermarkecie były na wyświetlaczach i losowo fluktualowały, zachęcając do okazyjnego zakupu..
    Przychodzisz na przystanek i tam się dowiadujesz, że twój ulubiony autobus będzie 58 minut później, niż się spodziewałeś…
    Oczywiście, istnieje – interesująca – możliwość, ze rozkład będzie zgodny z faktyczną jazdą autobusów, co skutecznie by zlikwidowało narzekanie na niepunktualność – ale to pewnie nie o to chodzi, niestety…
    Zresztą, koszty zdecydują. Ale rzeczywiste – i tu pewnie może być problem. Bo – a nuż – dostali dotację i stąd to wszystko.

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Nie wiem jak w Dreźnie, ale w Warszawie, szczególnie w centrum, rozkłady tramwajów potrafią się zmieniać co kilka dni – dochodzą jakieś specjalne, okresowe itd – więc to chyba byłoby najlepsze w miejscach, gdzie faktycznie jest wiele zmian, a nie na obrzeżach, gdzie jedna linia autobusowa ma ten sam rozkład od 10 lat :)

      0
      • Doman pisze:

        Jakieś pojęcie na temat częstotliwości zmian można sobie wyrobić przeglądając ogłoszenia na stronie ZTM: http://www.ztm.waw.pl/zmiany.php?c=102&l=1
        Ze swojej strony bardziej martwię się wandalami. W mojej okolicy szczególną plagą są różnego rodzaju vlepki – począwszy od nawoływań do walki z komuną, poprzez lokalne i gościnne kluby piłkarskie a na różnych reklamach skończywszy.

        0
        • ketyow pisze:

          U mnie szyby w przystankach są tłuczone zaraz po wymianie na nowe. Jesteśmy krajem nierobów, którzy do niczego nie mają szacunku, u nas to nie ma racji bytu. Tablice z kolei uważam za głupi pomysł. Jak się ma pecha, to się co tydzień wymienia halogeny, bo potłuczone, więc musiałoby być pancerne szkło na tym e-inku, a poza tym to tylko generowanie kosztów w miejscu, w którym to nie daje prawie nic w zamian. Bo, że w urzędzie tylko klikną na komputerze, to nie znaczy, że mniej wezmą niż teraz za blachę.

          0
    • wright pisze:

      „fluktualowały”? Dość zabawna odmiana w kontekście pierwszego akapitu tego komentarza. ;)

      0
  8. nigel pisze:

    To ja, jako rozwinięcie tematu dodam jeszcze taki link
    http://p1x.ru/item_page?id=64
    co prawda, w języku dla mnie zupełnie niezrozumiałym, ale e-ink jest :)

    0
    • rjan pisze:

      Interaktywna klawiatura wyświetlająca skróty aktualnie aktywnej aplikacji – to by było świetne :)

      0
  9. Sebastian pisze:

    Zmiany rozkładów to pryszcz. Taka tablica umożliwia informowanie o rzeczywistym czasie przyjazdu najbliższych kursów. Takie systemu już działają, gdzieś w Azji, oparte na LCD i GPS w autobusach. Wersja ePapier dużo lepsza.

    0
    • mzl pisze:

      Takie systemy działają także w Polsce. W Gdańsku na przystankach są wyświetlacze pokazujące rzeczywisty czas przyjazdu autobusu. Można go także sprawdzić na stronie ZTMu, np. tu: http://goo.gl/meFUq (jest też wersja mobilna do użytku na smartfonie). ZTCW to podobny system działa także we Wrocławiu.

      0
    • Mietek pisze:

      Podobny system działa także w Kielcach. Z tym, że takie wielkie tablice informacyjne wyświetlające czasy odjazdów są tylko na najpopularniejszych/największych przystankach, gdzie krzyżuje się wiele linii. Natomiast czasy dla wszystkich przystanków można sprawdzić na stronie ZTM.
      I eink jest tu naprawdę świetnym pomysłem. Umożliwiałby zrobienie czegoś takiego na każdym przystanku i to zapewne dużo niższym kosztem niż dotychczasowe rozwiązania. Ponadto wyświetlacze dotychczas stosowane nie zawsze są czytelne, np. w pełnym słońcu.
      Dobrym pomysłem byłoby też zastosowanie wyświetlaczy eink w biletomatach zainstalowanych w autobusach i na przystankach.

      0
      • Robert Drózd pisze:

        Jak już mówimy o zastosowaniach e-papieru to ja poproszę o takie ekrany (oczywiście z podświetleniem) w bankomatach i paczkomatach – jak jest silne słońce, to nic prawie tam nie widać.

        0
    • Lamv pisze:

      Takie wynalazki są też we Wrocławiu. Nawet można śledzić busy na mapach google http://pasazer.mpk.wroc.pl/jak-jezdzimy/mapa-pozycji-pojazdow.

      0
  10. danan72 pisze:

    Ciekawe jak te ekrany sprawdzą się zimą, wystawione 24h/dobę na kilku-kilkunastostopniowe mrozy?

    0
  11. Alabama pisze:

    Amerykanie testują tablice rejestracyjne na e-papierze? Noo … jak się sprawdzi, to będzie można dołożyć też dowody osobiste, prawo jazdy, banknoty … zabezpieczone przed fałszerstwem poprzez znak wodny :-) łe he he he

    0
  12. jaraduga pisze:

    Właśnie pojawiła się informacja o 42″ ekranie typu e-papier
    http://www.the-ebook.org/?p=17968

    0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przed dodaniem komentarza zapoznaj się proszę z zasadami komentowania. Jeśli chcesz mieć swój obrazek przy podpisie, zarejestruj swój adres mailowy na stronie gravatar.com.

Zapisz się także do newslettera Świata Czytników


Komentarze do tego artykułu można śledzić także w formacie RSS.