Za drogo? Ustaw alerty cenowe na e-booki i kupuj taniej!

Zakładka „Cloud/All” i menu „Archived Items” – czym różnią się chmury w różnych modelach Kindle?

Określenie „chmura” robi ostatnio sporą karierę. Jak pisałem kiedyś – Amazon tę nazwę stosuje do trzech różnych funkcji, ale dla czytelników e-booków liczy się ta jedna.

Aktualizacja z 4 kwietnia 2017 – od pewnego czasu mamy nowe nazewnictwo chmury (zamaist zakładki „Cloud” jest „All”), zaktualizowałem odrobinę artykuł.

Książki wysłane mailem lub z takich aplikacji jak Send To Kindle trafiają na konto Amazonu – a stamtąd mogą być wysłane bezprzewodowo na dowolny czytnik czy aplikację Kindle. Korzystanie z chmury daje sporo zalet w stosunku do przesyłania plików po kabelku – chociaż są też wady – wszystko opisałem w artykule: Mailem czy po kablu.

Jednak działanie chmury wygląda inaczej w zależności od modeli Kindle – a konkretniej różnią się czytniki dotykowe i klawiszowe.

Kindle Paperwhite i Touch

  

W dotykowych modelach Kindle – a więc Paperwhite, Touch, K7 oraz Voyage – chmura jest wyeksponowana najbardziej. Po prostu na głównym ekranie czytnika widzimy dwie zakładki – Device i Cloud – a od oprogramowania 5.7.2Downloaded i All. Pierwsza zawiera pliki obecne w tym momencie na czytniku, druga pokaże nam zawartość chmury.

Zaprojektowane to zostało w ten sposób, że korzystanie z chmury jest bardzo podobne jak do korzystania z zawartości czytnika. Tak samo możemy ją sortować po dacie użycia, tytule i autorze, możemy wyszukiwać w autorze – można filtrować też listę po książkach z Amazonu (Books), własnych książkach (Personal Docs) i czasopismach z Amazonu (Periodicals). Od niedawna możemy też odfiltrować same kolekcje (Collections).

Wielką zaletą wersji czytników z łączem 3G jest dostęp do chmury w każdym miejscu, co oznacza też dostęp do naszego archiwum. O tym komu opłaca się Paperwhite w wersji 3G pisałem osobno.

Wraz z drugą edycją Paperwhite – oraz oprogramowaniem 5.4.4 dla PW1 wprowadzono następujące zmiany dotyczące chmury:

  • Jeśli wpiszemy fragment tytułu lub autora w pasku wyszukiwania, wtedy mamy od razu podpowiedzi książek z czytnika i chmury.
  • W zakładce „Cloud” widzimy też książki obecne na czytniku, przy nich znajduje się znaczek „✔” w kółeczku. Wcześniej po wgraniu na czytnik książka znikała z zakładki Cloud – co sprawiało, że nie wiedzieliśmy czy pozycja z czytnika jest właściwie w chmurze czy nie – i nie wiedzieliśmy czy możemy ją bezpiecznie usunąć.
  • Wprowadzono funkcję kolekcji w chmurze – czyli przechowywanie informacji o kolekcjach także w zakładce Cloud. Niestety zrobiono to źle, bo przy okazji bez pytania zaimportowano wszystkie kolekcje z naszych innych Kindli. Pisałem o tym przy omówieniu oprogramowania 5.4.2. W oprogramowaniu 5.4.3 funkcję poprawiono – możemy część kolekcji ukryć na danym urządzeniu.

Uwaga dla użytkowników modelu Touch z lat 2011-2012: nowy wygląd chmury jest tam od oprogramowania 5.3.2 – a wcześniej działało to podobnie jak na modelach Classic/Keyboard opisanych niżej. Jeśli więc zakładki „Cloud” nie widzisz – sprawdź, jaką masz wersję i ewentualnie dokonaj aktualizacji.

Kindle Classic i Keyboard

  

W „klawiszowych” modelach Kindle (Kindle Classic, Kindle Keyboard) nie było zakładki z chmurą – do plików znajdujących się na koncie Amazonu wejdziemy przez Menu » Archived Items. Widzimy tam po prostu listę tytułów w chmurze – po kliknięciu tytuł zostanie ściągnięty na czytnik.

Co ważne – znajdziemy tam wyłącznie książki nieobecne na czytniku, po ściągnięciu z chmury, książka znika też z tego działu.

W porównaniu do nowszych czytników funkcja „Archived Items” ma kilka ograniczeń. Najważniejszy problem to brak możliwości sortowania wg daty – można to zrobić tylko wg autora i tytułu.

Załóżmy że mamy w rodzinie dwa czytniki – Paperwhite i Classic. Prenumerujemy na nie Tygodnik Powszechny z Kindle Store. Gazeta trafia bezpośrednio tylko na jeden wybrany czytnik, na drugim dostępna będzie w archiwum.

  • No i jeśli zaprenumerujemy gazetę na Paperwhite – to potem na Classicu musimy jej szukać mozolnie po tytule – wpisując z klawiatury literkę „T” możemy trafić do konkretnej litery tytułu, co oszczędza klikania przez 91 stron.
  • Jeśli byśmy zrobili na odwrót (prenumerata na Classic) – wtedy nieściągnięty Tygodnik Powszechny pojawi się sam na górze zakładki Cloud, wystarczy w niego kliknąć. Oczywiście zakładam, że chmurę sortujemy od najnowszych (Recent).

Stąd wniosek – że jeśli wysyłamy e-booki czy czasopisma na różne czytniki Amazonu – lepiej wysyłać na klawiszowe – a pobierać z dotykowych.

Druga wada to brak wyszukiwania w chmurze – funkcja „search my items” przeszukuje po prostu zawartość czytnika. (Oj, tu się mogłem pomylić, sprawdzę to we wtorek wieczorem)

Dodać trzeba, że obsługa dokumentów osobistych w Kindle Keyboard została włączona wraz z oprogramowaniem 3.1 w październiku 2011. Jeśli więc coś nie działa – trzeba sprawdzić wersję i zaktualizować do 3.4 (co ma zresztą więcej zalet, jak np. wyraźniejsze czcionki).

Kindle 2 i DX

Funkcję „Archived Items” mają również starsze modele Kindle, m.in. do niedawna sprzedawany Kindle DX – jednak znajdziemy tam wyłącznie książki kupione w Amazonie – bez własnych plików.

Akurat nie mam pod ręką mojego DX, ale o ile pamiętam, wgranie oprogramowania z Keyboarda tutaj nic nie zmieniało – w Archived Items nadal były tylko książki Amazonu.

Autor zdjęcia chmur: Jessie Eastland CC-BY-SA-3.0.

Czytaj dalej:

Artykuł był przydatny? Jeśli tak, zobacz 6 sposobów, na jakie możesz wspomóc Świat Czytników. Dziękuję!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Korzystanie z Kindle i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Hosting: Zenbox

28 odpowiedzi na „Zakładka „Cloud/All” i menu „Archived Items” – czym różnią się chmury w różnych modelach Kindle?

  1. karolina pisze:

    Z tymi „Archived Items” mam mały problem, bowiem w Kindlu (Classic) pojawia mi się, że mam ich 16, a żeby je usunąć, trzeba to zrobić przez stronę Amazonu. Tylko, że tam lista archiwizowanych tytułów jest pusta. I co teraz?

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Hmm, ja zawsze miałem tam kilkaset sztuk, więc nigdy nie byłem w takiej sytuacji. Zakładam, że po wybraniu „sync and check for items” z menu nic się nie zmienia. A co to są za tytuły (książki własne?) i czy były wcześniej usuwane z konta w Amazonie?

      0
      • karolina pisze:

        To były własne książki, część z nich to były notatki z zajęć przekonwertowane do mobi. Potem skasowałam je z pamięci Kindla na raz i wtedy pojawiły się one w „Archived…”. Nigdy nie wrzucałam ich na stronę Amazonu, bo nie miałam takiej potrzeby.

        0
    • asymon pisze:

      W Archived Items są też książki kupione w amazon.com, ale nie pobrane na czytnik.

      Po pobraniu książki na czytnik, plik „znika” z Archived Items, a pojawia się tam z powrotem po usunięciu z czytnika, oczywiście jeśli mamy czytnik podłączony do sieci.

      0
  2. Anna pisze:

    A czy w Paperwhite 1 z nowym oprogramowaniem można w jakiś sposób przefiltrować książki żebym widziała tylko te które są na czytniku a nie wszystkie które mam w chmurze? Teraz kiedy widzę też w kolekcjach książki które mam w chmurze, gorzej mi się je przegląda. W poprzedniej wersji kiedy spojrzałam na kolekcję od razu widziałam ile mam w niej książek (np. ile na mnie czeka książek do przeczytania na bieżąco), a teraz widzę liczbę łącznie z chmurą, więc nic mi to nie mówi.

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Te które są na czytniku widzisz w zakładce Device :-)
      Z wyjątkiem niestety kolekcji, których Amazon mocno nie dorobił – wprawdzie po wejściu w kolekcję widzimy najpierw książki obecne na czytniku, dopiero potem te które pozostały w chmurze, ale łączna liczba obejmuje wszystkie i nic chyba nie da się z tym zrobić.

      0
      • Bruno pisze:

        Mam nadzieję, że Amazon robiąc tak dużą poprawkę, nie wszystko dobrze przetestował i niedługo wyjdzie kolejna wersja oprogramowania do PW1, która zrobi porządek z filtrowaniem chmury i kolekcji. Teraz to nie ma większego sensu, bo i w chmurze i kolekcji widzę praktycznie to samo.
        2. Dodatkowo wydaje mi się, że wcześniej funkcja wyświetlania książek, które nie są dodane do kolekcji działa lepiej. Teraz jak nie mam np. 1 ksiązki w kolekcji, to żeby ją znaleźć muszę włączyć All posistion czy Books. Jak mam filtr ustawiony na Kolekcje, to widzę tylko to co jest w kolekcjach, a uważam że lepiej byłoby w tym miejscu zobaczyć też książki nie dodane. Chyba, że dodadzą filtr np. Poza kolekcjami…co da możliwość zapanowania nad tym.

        3. Czy wy macie również problem ze skasowaniem książek/słowników z chmury, które dał nam Amazon za darmo? Przy próbie skasowania pojawia mi się następujący komunikat: Deletion of this item category is not supported from MYK.

        0
  3. 8 o'clock pisze:

    Właściwie czy do Chmury można przesyłać inne, nieamazońskie, ale angielskie książki?

    0
  4. Michał pisze:

    „Druga wada to brak wyszukiwania w chmurze – funkcja „search my items” przeszukuje po prostu zawartość czytnika.”

    Zależy co rozumieć przez „wyszukiwanie w chmurze”. Search | My Items na Kindle Keyboard uwzględnia również pozycje (tytuł i autor) z Archived Items – oczywiście o ile czytnik wcześniej miał szansę pobrać z netu listę tego, co pleśnieje na naszym koncie w Amazonie. ;)

    Jeżeli na wykazie znalezionych pozycji pod tytułem książki jest rząd małych kropeczek, symbolizujący jej rozmiar, to rzeczona pozycja jest już w pamięci czytnika. Jeżeli kropeczek nie ma – jest w chmurze i dlatego czytnik nie zna jej wielkości, ergo nie wie ile kropek postawić.

    0
  5. Sprawiak pisze:

    Panie Robercie!
    Proszę szepnąć coś o akcji „Kindle za 1zł” http://kodyrabatowe.pl/kindleza1zl
    Pozdrawiam

    0
    • qwerty pisze:

      Ciii. Im mniej ludzi wie, tym większa szansa na wygraną :)

      0
    • Kiper602 pisze:

      Mnie niepokoi jedno związane z tą promocją. Kindle classic zniknął dziś ze strony woblinku. Może wróci do tej 19, a może nie i wtedy promocji nie będzie.

      0
  6. lubietelefony pisze:

    Witam, zamierzam kupić czytnik Kindle i nie wiem, czy Paperwhite, czy Kindle 5. Mam kilka takich głównych kryterium: Obsługa chmury, ustawień i sklepu, które łątwiejsze i czy na piątce nie jest to trudne. Czy na Paperwhite jest taki sam ekran przy 0/24 jak na piątce?

    0
  7. UncleLion pisze:

    Mam pytanie odnośnie działania chmury. Wyczyściłem swoje konto ze wszystkich „personal documents” a na koncie pokazuje mi, że używam „1.9 of 5 GB”. Co zabiera tyle przestrzeni?

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Rozumiem że na koncie Kindle zakładka Personal Documents jest pusta. Może część plików została wysłana jako „Books” – czasami Calibre potrafi oszukać Amazona i przekonać go, że to jest ich książka. Nie wiem czy jest jakieś inne wytłumaczeie – u mnie przy usuwaniu książek z konta zwiększa sie ilość przestrzeni…

      0
      • UncleLion pisze:

        Wszystkie zakładki są puste. Oprócz słowników i „user guide” nic nie ma. W nocy próbowałem dowiedzieć się czegoś od supportu Amazonu. Trzech konsultantów próbowało rozwiazać problem, z czego jeden załamując ręce już chciał mi nowy czytnik wysyłać. Po ponad godzinnym chat-cie sprawa została przekierowana dalej i w ciagu dwóch dni roboczych mam dostać odpowiedź. Pozostaje czekać:)

        0
  8. dc pisze:

    Chciałam zapytać o synchronizację chmury z kindle paperwhite – po zalogowaniu na konto w bibliotece nie ma żadnych plików (All items – No Items Found) a urządzenie w pozycji Cloud wskazuje kilka książek/dokumentów gotowych do pobrania, których nie można usunąć. Jak można się ich pozbyć z urządzenia?
    Ponadto, w momencie utworzenia nowej kolekcji na poziomie ON DEVICE pojawia się ona również w pozycji CLOUD… O co chodzi?

    0
    • asymon pisze:

      Jest tu trochę bałagan. Pliki mogą być w dwóch miejscach:

      Z rozwijanego menu „Hello, … Your Account”:
      1) „Manage Your Content and Devices” i po lewej link „Personal Documents”
      2) „Your Cloud”, tam katalog „My Send-to-Kindle Docs”.

      Prawdopodobnie w obu miejscach powinno być to samo, ale nie jest. Ja od czasu przesiadki na PW2 nie wysyłam „obcych” książek mailem, wszystko wrzucam przez Calibre, w chmurze mam tylko ebooki „amazońskie. Nie dałem rady opanować chaosu, bywało że książki na czytniku pojawiały się w trzech kopiach i nie można ich było usunąć.

      0
      • dc pisze:

        A no właśnie, ja mam kilka takich kopii i nic nie mogę z nimi zrobić.
        U mnie a obu tych miejscach – Personal Documents i Your Cloud jest pusto, dziwi mnie tylko, że w CLOUD na PW nie jest :(
        Wydaje mi się, że wcześniej takiego błędu nie było…
        Mailem przesłałam zaledwie kilka pozycji w ramach testowania, wszystkie pozostałe też wrzucam przez Calibre, tylko jak napisałam powyżej w momencie utworzenia nowej kolekcji na poziomie ON DEVICE (nawet z ebooków wrzuconych przez Calibre) pojawia się ona również w pozycji CLOUD czego wcześniej też nie odnotowałam. Jak usunę z CLOUDa usuwa się również katalog z dysku.

        0
      • Agata pisze:

        Bardzo dziękuję za podpowiedź, na którą tyle czasu bezskutecznie szukałam odpowiedzi (powtórzone pozycje w chmurze – patrząc z poziomu czytnika, a w chmurze amazonu zupełny brak pozycji) Teraz zapanował porządek!!! Jeszcze raz dzięki :)

        0
  9. Katarzyna pisze:

    Mam problem może mi ktoś będzie umiał tutaj pomóc. Przy zakupie książki w Woblinku prawdopodobnie przypadkowo dałam dwa razy wyślij na Kindle. I teraz w chmurze na czytniku mam dwie kopie książki. Jak się jej pozbyć? Mimo że na stronie Amazonu w chmurze jedną kopię usunęłam to nadal na moim czytniku wyświetla się ona podwójnie. Próbowałąm metody dłuższego przytrzymania palcem i komendy „delete this document” ale nie ma tu takiej opcji. O dziwi jak wgrywałam książki po kablu dało się to usunąć bez problemów. A przy wysyłce ze sklepu bezpośrednio do czytnika nie ma takiej możliwości. Czy ktoś będzie umiał mi tutaj pomóc ale tak bardzo łopatologicznie ?

    0
    • Damian pisze:

      Mam ten sam problem! Woblink bardzo fajny serwis, ale przy wysyłaniu na kindle powinna być jakaś informacja, że plik został wysłany. Zanim się zorientowałem miałem wysłanych 20 ksiązek… Z kindle cloud usunalem lecz z zakładki Cloud na urządzeniu nie zniknęły! Zawsze działało. Amazon mówi, że to Woblinku wina. Ale to sie kupy nie trzyma.
      więcej nic na woblinku nie kupię.
      Restart czytnika też nie pomógł.

      0
    • Piotrek pisze:

      Też się spotkałem z tym problemem. Receptą jest dopiero usunięcie z „Manage Your Content Devices”, bo usunięcie z Amazon Cloud Drive nie pomaga, potwierdzam (i też przy zakupie z Woblinka kliknąłem parę razy). Na zakładce „Your Content” trzeba włączyć filtr po „Docs”, gdzie są materiały spoza Amazona i tu zobaczysz te powielone. Może w przypadku zarządzania książkami spoza Amazona pewniej jest stąd działać niż z tej ich chmury…

      0
  10. Piotr pisze:

    Od czerwcowych numerów Tygodnika Powszechnego, który mam zaprenumerowany w Nexto, pojawił się problem z formatowaniem wersji, które przesyłane są automatycznie na Kindle: zniknęły podziały na artykuły i nie ma bezpośredniego do nich dostępu ze spisu treści. Pozostały tylko podziały na główne działy, co zmusza do przewijania tekstu podobnie jak w książce. Spis treści jest okrojony tylko do podstawowych działów, co znacznie utrudnia znalezienie poszczególnych artykułów. Przestała działać także funkcja śledzenia postępów czytania artykułu – została tylko ogólna dla całego numeru tygodnika. Wydania z 9 i 16 i 23 czerwca czerwca nie są nawet rozpoznawane przez Kindle jako prasa i pojawiają się jako dokument prywatny (personal). Problem nie występuje, jeśli ściągnie się tygodnik poprzez PC i kabel USB.
    Po podejrzeniu na Amazon Cloud drive zauważyłem, że tygodnik zapisany tam jest w formacje azw, a plik udostępniany przez Nexto przygotowany jest w mobi.
    Używam dwóch czytników Kindle Paperwhite 1 i 2 generacji. Na obydwu problem wygląda identycznie.
    Działy obsługi Nexto i TP od trzech tygodni nie dały rady rozwiązać problemu.

    Czy ktoś z Was może zetknął się z czymś podobnym i może poradzić, jak to rozwiązać ?

    0
  11. Bartek kas pisze:

    Witam mam problem. Mianowicie nie wiem czy da się zresetowac całą chmurę. Mam z tym problem gdyż gdy na koncie amazon wejdę w Device content mojego kindle nie wyświetla się nic mimo iż na kindle mam książki na urządzeniu i w chmurze.

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Tam widoczne są tylko książki zakupione w Amazonie. Te swoje widzisz w Your Countent – Docs.

      0

Skomentuj Katarzyna Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przed dodaniem komentarza zapoznaj się proszę z zasadami komentowania i polityką prywatności

Komentarze do tego artykułu można śledzić także w formacie RSS.