Nowość: Włącz alerty cenowe na e-booki i kupuj taniej!

Podsumowanie roku 2012 – część III: Świat Czytników i statystyki

sc2012vs2011

Czas na coroczną porcję propagandy, czyli podsumowanie ubiegłego roku z perspektywy Świata Czytników.

Przygotowanie trzeciej części naszego podsumowania wyszło mi najtrudniej, bo w zasadzie podsumowanie tego co się dzieje na blogu było we wrześniu na drugą rocznicę bloga i dotąd aż tyle się nie zmieniło, żeby o tym pisać.

Podzielę się za to paroma statystykami.

Jak widzicie powyżej, w porównaniu do 2011 – same wzrosty:

  • łącznie 2,5 miliona wizyt;
  • ponad 800 tysięcy unikalnych użytkowników;
  • i prawie 6,5 mln odsłon.

Po obiecującym pierwszym kwartale, na wiosnę i w lecie nastąpiło pewne spowolnienie, aby wybuchnąć we wrześniu.

W grudniu 2012 blog przekroczył po raz pierwszy 110 tysięcy unikalnych użytkowników i 670 tysięcy odsłon.

Serwisy społecznościowe

Mamy dzisiaj:

Jeśli o Facebooka chodzi, pewnym zaskoczeniem było dla mnie ujrzenie Świata Czytników w statystykach blogowych fanpage’y, przygotowanych przez firmę Sotrender, a umieszczonych na blogowym podsumowaniu roku u Kominka.

Jak się okazuje, liczba fanów Świata Czytników wzrosła w roku 2012 o 188%.

Wyprzedziliśmy Lumpexoholiczkę, a gonimy Szafę Sztywniary!

Tu z kolei odsetek fanów zaangażowanych wyniósł dokładnie 50%, podobnie jak na Mediafun, a lepiej niż na jednym z blogów Kominka. Ukłony za to dla Andrzeja Tucholskiego i rozwijającego się dynamicznie bloga Jest Kultura.

Skąd jesteście?

Oto statystyki miast i państw z Facebooka.

Kraje: Polska, Wielka Brytania, Niemcy, Irlandia, Stany; Miasta: Warszawa, Wrocław, Poznań, Łódź, Gdańsk

Oczywiście musimy je traktować z pewną rezerwą, bo w innym przypadku uwierzymy, że w Krakowie prawie się nie czyta, a na południe od Warszawy mamy miasto Mokotów.

Google Analytics jest chyba trochę dokładniejszy:

  1. Warszawa: 30%
  2. Kraków: 10%
  3. Wrocław: 6,9%
  4. Poznań: 6,7%
  5. Gdańsk: 4,1%
  6. Katowice: 4,1%
  7. Łódź: 3,6%
  8. Lublin: 2,2%
  9. Szczecin: 2%
  10. Bydgoszcz: 1,7%
  11. Gdynia: 1,4%
  12. Rzeszów: 1,3%
  13. Gliwice: 1,2%
  14. Białystok: 1,1%
  15. Toruń: 1,1%
  16. Kielce: 1%
  17. Opole: 0,8%
  18. Olsztyn: 0,7%
  19. Zielona Góra: 0,5%
  20. Sosnowiec: o,5%

No a poza Polską?

  1. UK – 115 tysięcy wizyt. Najpopularniejszy oczywiście Londyn – 31 tysięcy, potem Edynburg, Poplar (?), Manchester i Northampton.
  2. Niemcy – 42 tysiące wizyt. Polscy czytnikowcy siedzą w Monachium, Berlinie i Frankfurcie nad Menem.
  3. USA – 38 tysięcy wizyt. Nowy Jork, Chicago, Reidgewood.
  4. Irlandia – oczywiście Dublin, ale także Galway i Cork.
  5. Francja
  6. Włochy
  7. Holandia
  8. Szwajcaria
  9. Norwegia – 68 wizyt ze skutego polarną zimą Tromso i 43 z jeszcze bardziej północnego Hammerfest.
  10. Belgia

Co czytacie?

3 najpopularniejsze strony w serwisie to:

  1. porównanie wersji Kindle (101 tysięcy odwiedzin w roku),
  2. przewodnik – jak korzystać z Kindle (83 tysiące),
  3. a następnie przewodnik – jak kupić czytnik Kindle (76 tysięcy).

Okazało się, że dobrym pomysłem było przygotowanie kilku takich przewodników i podlinkowanie ich w prawej kolumnie.

Poniżej widzicie wykres popularności strony o korzystaniu z Kindle w drugiej połowie roku z zaznaczonym maksimum.

Widać wyraźnie, jaki był popularny prezent pod choinkę, prawda? :-)

TOP10 artykułów z 2012:

  1. Co może oznaczać wejście Amazonu do Polski – 7 dobrych i złych rzeczy – no tak, wielkie nadzieje i ich rozwianie. Jak pisałem w II części podsumowania, z tym Amazonem to była plotka.
  2. Recenzja Kindle Touch – część I – ekran dotykowy oraz korzystanie z niego
  3. Pierwsze chwile z Kindle Touch – to jest zupełnie inny czytnik!
  4. Recenzja Kindle Touch – część II – nawigacja, czytanie PDF, MP3 oraz Internet – no tak, pierwsze miejsca są dość monotematyczne
  5. Jak wrzucać pliki do czytnika i aplikacji Kindle
  6. „Marketing szeptany” Trekstora – uwaga na komentarze – dzięki temu, że dostał się na Wykop, bardziej popularny niż oryginalna recenzja czytnika…
  7. Kindle Paperwhite – co dziś wiemy i czy warto czekać na światełko – wciąż czekamy…
  8. Aktualizacja Kindle Touch 5.1.0 – jest wreszcie obracanie ekranu i wygodne czytanie PDF! – fajnie że po kolejnych 8 miesiącach wyszła aktualizacja 5.3.2.
  9. Nowy Kindle za $89 już dostępny, Kindle Paperwhite na razie bez wersji międzynarodowej – tu na gorąco po wrześniowej konferencji, nowy Kindle Classic.
  10. Send to Kindle for PC – nowa metoda wysyłania plików na Kindle – to program, który bardzo pomógł.

Najważniejsze wydarzenia roku z punktu widzenia serwisu:

Pokrywają się trochę z popularnymi artykułami:

  • Styczeń: rozpoczęcie współpracy z księgarniami – Nexto i Virtualo zaczynają mieć setki e-booków w MOBI!
  • Luty: polska premiera Kindle Touch – jest wreszcie o czym pisać!
  • Marzec: przejście na serwery FC.pl kończy permanentne problemy ze stabilnością serwisu. Na czytnikach debiutują Złote Myśli, a pierwszy duży wydawca (Nasza Księgarnia) eksperymentuje z darmowym e-bookiem „Zmorojewo”. Marzec to także początek regularnych wpisów na temat promocji dnia oraz debiut porównywarki e-booków.
  • Kwiecień: mocno w wersje czytnikowe wchodzi Woblink.
  • Maj: premiera kolejnej księgarni z e-bookami czyli Publio.
  • Wrzesień: premiera czarnego Kindle Classic.
  • Październik: pierwszy ranking Magazynu Literackiego KSIĄŻKI i 2/3 bestsellerów w wersjach e-bookowych. Pierwszy duży test czytnika nieAmazonowego, czyli Onyxa i62 espresso.

Czego najczęściej szukaliście?

Po prawej stronie widnieje mało eksponowana wyszukiwarka, która działa tak sobie, dlatego w tym roku włączyłem w niej silnik Relevannsi, co trochę poprawia jakość.

Najczęściej wpisywane frazy odpowiadają niemal dokładnie… popularnym tagom:

  1. Calibre
  2. Paperwhite
  3. Słownik
  4. PDF
  5. Rejestracja
  6. Etui
  7. Nook
  8. Kindle Fire – odsyłam jednak do stron o tabletach…
  9. Kolekcje
  10. DRM – to już całe szczęście coraz bardziej przeszłość, a zgaduję że chodziło o instrukcję pozbywania się DRM.

Plany na przyszły rok

  • Tak, chcę zmienić wreszcie szablon serwisu i go przeorganizować, bo nie dość że trąci już trochę myszką, to utrudnia orientację nowym użytkownikom.
  • Mam nadzieję, że dodam wreszcie działającą wersję mobilną.
  • Będzie więcej tematów niekindlowych, choć to zależy oczywiście od rozwoju rynku. Nie zamierzam nadal pisać o czytnikach, które dostępne są w Polsce wyłącznie przez pośredników i bez oficjalnej gwarancji producenta.
  • Będzie wciąż więcej o e-bookach – i to jest działanie świadome. Czytnik jako urządzenie jest dość prosty i bardzo wiele na temat obsługi np. Kindle zostało już powiedziane. Nakarmienie czytnika nie jest już problemem technicznym – ale merytorycznym, czym karmić. :-) I w tym chcę pomagać.
  • Promocje dnia będą nadal stałym elementem krajobrazu, choć pewnie zorganizuję je inaczej. To się zresztą zmienia – najważniejsze są teraz promocje tygodnia i to też powinno mieć wpływ na ich prezentację. Pewna znacząca zmiana zaszła tydzień temu – na stronie głównej widzicie już tylko jeden, aktualny wpis promocyjny.
  • Domagacie się forum i w pewnym momencie byłem już o dwa kliknięcia od jego uruchomienia. Ale parę przyczyn mnie wstrzymało – przede wszystkim to, że dyskusje na forum się rozłażą, co sprawia, że znalezienie informacji jest trudniejsze. Wszystkich którzy mają coś do powiedzenia zapraszam do kontaktu i wpisów gościnnych.

Czytaj dalej:

Artykuł był przydatny? Jeśli tak, zobacz 6 sposobów, na jakie możesz wspomóc Świat Czytników. Dziękuję!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Ogłoszenia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Hosting: Zenbox

33 odpowiedzi na „Podsumowanie roku 2012 – część III: Świat Czytników i statystyki

  1. Cóż, tylko pogratulować. ;)

    0
  2. mulat pisze:

    Jest dobrze a będzie jeszcze lepiej :) Widać wzrost zainteresowania czytnikami, a to dobre prognozy na przyszłość.

    0
  3. Mateusz Styś pisze:

    Robert, piękne statystyki – zdecydowanie zasłużone. Wielkie brawa i wielkie dzięki za to co robisz jednocześnie.

    0
  4. Eczytacz pisze:

    Statystyki budzą podziw i szacunek, a zarazem są pewnym barometrem wzrostu rynku książki elektronicznej.

    0
  5. Jeśli mogę coś dodać:)

    Co do planów. W tej chwili dla mnie najmocniejszą stroną serwisu są promocje dnia. Nie mam niestety czasu, aby szukać po każdym sklepie co się dziś pojawiło, a przyznam szczerze, że wszystkie książki, które kupiłem do tej pory, kupiłem właśnie po przeczytaniu info o promocjach na Twojej stronie.

    Moja prośba, nie rezygnuj z tego, a wręcz przeciwnie. Myślę, że dla wielu osób to codzienna skarbnica wiedzy, co akurat danego dnia jest dostępne. Ten dział rozbuduj, a nie zwijaj go!

    Dodaj za to opis/recenzje książek, czyli to o czym piszesz w jednym z punktów Twoich planów.

    Forum – i tak i nie… z jednej strony się rozłażą dyskusje, a z drugiej np. dyskusja na temat Pyrusa, byłaby pod jednym tematem, a nie pod każdym artykułem z osobna. Według mnie kwestia do przemyślenia. Może jakaś ankieta wśród czytelników?

    Więcej tekstów o innych czytnikach, nie tylko Kindle. Fajnie jest mieć świadomość, że można coś chociaż w ten sposób porónać przed zakupem. Tutaj też rola czytelników, korzystających z innych urządzeń o podsyłanie swoich tekstów do Ciebie.

    Na koniec gratuluję wyniku! Dla wielu wynik nieosiągalny. Brawo!

    0
  6. Robert pisze:

    Gratulacje!

    0
  7. Cyfranek pisze:

    Piękne „statystyczne” potwierdzenie jakości świataczytników :) Proszę, nie rezygnuj pochopnie z promocji dnia, dzięki takim postom utrzymuje się przecież codzienna więź z serwisem a i jest to prosta droga do celu, który sobie postawiłeś, czyli więcej o ebookach…
    P.S.
    Wbrew wskazaniom FB – Kraków czyta!

    0
  8. asymon pisze:

    W 2013 życzę więc miliona unikalnych użytkowników!

    0
  9. Gecko pisze:

    „Ale parę przyczyn mnie wstrzymało – przede wszystkim to, że dyskusje na forum się rozłażą, co sprawia, że znalezienie informacji jest trudniejsze.” Kwestia dobrej administracji i moderacji. Trzeba pilnować, by użytkownicy rozmawiali na temat, jak zaczyna się inny wątek to go oddzielać itd. Forum pewnie by się przydało, ale od początku musiałoby mieć stworzone dokładne zasady, podział na działy i kilku moderatorów.

    0
  10. Michał pisze:

    Kraków czyta – tylko wchodząc z pracy nabijam punkty Łodzi..

    0
  11. lager pisze:

    Jak juz kilka osob wspomnialo, nie rezygnuj z codziennych promocji. Wiem, ze sa osoby, ktorym to przeszkadza, ale jednak latwiej im jest ominac taki wpis, nam (tym, ktorzy je czytaja) przegladac promocje we wszystkich ksiegarniach.

    Gratuluje popularnosci serwisu, ale to zadne zaskoczenie biorac pod uwage jego jakosc!

    0
  12. Doman pisze:

    @wersja mobilna:
    Nie wiem czy w dzisiejszych czasach jeszcze jest sens. Współczesne przeglądarki, czy to androidowa iOS-owa czy Windowsowa zupełnie dobrze radzą sobie z „pełnymi” stronami. Sam z resztą często czytuje bloga na mojej Motoroli. Czy wartość dodana wersji mobilnej zrównoważy włożony w jej uruchomienie wysiłek?

    0
    • Jagum pisze:

      Ja najczęściej na Świat Czytników wchodzę z Kindla, co jakoś mi nie przeszkadza.
      Więc strona mobilna jest zupełnie nie potrzebna!

      0
  13. Piotrek pisze:

    A może by tak zamiast forum postawić Q&A site w stylu stackoveflow? Ten sposób interakcji zyskuje ostatnio coraz większa popularność. Tutaj porównanie z typowym forum: http://j.mp/Vpnqfj http://j.mp/VpnvQ6 No i for o ebookach jest już trochę, strony Q&A nie ma jeszcze żadnej. Samo oprogramowanie Stackoverflow co prawda nie jest dostępne, ale jest trochę darmowych klonów.

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Bardzo ciekawy pomysł, bo wymusza merytoryczne wypowiedzi. :) Rozważę.

      0
    • Yavien pisze:

      Bardzo mi się podoba taki pomysł… Formuła „pytanie – odpowiedź” w tematach czytnikowych wydaje mi się, że świetnie by się sprawdziła. Sporo forum de facto jest w takim formacie, ale nie ma tak łatwiej nawigacji dla poszukującego rozwiązania – tagów, powiązań, reputacji odpowiedzi/odpowiadających itp…

      0
  14. jerzyab pisze:

    Pięknie i zasłużone gratulacje.
    Mam tylko małą uwagę – nie „unikalni” użytkownicy lecz „unikatowi”!
    Niestety jest to częsty błąd.

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Tak, językowo to jest błąd, ale wszyscy tłumaczą to właśnie w ten sposób.
      Zresztą samo określenie „unikalny/unikatowy użytkownik” samo w sobie jest bardzo umowne, bo nie o żadnych użytkowników chodzi, a o liczbę „cookies” zapisanych przez narzędzie statystyczne.

      0
  15. Stonek pisze:

    Hmmm… Gratuluję, gratuluję!

    Zastanawiam się, czy kogoś mogłaby zainteresować taka „zaawansowana” funkcjonalność świata czytników, w której osoby zainteresowane mogłby zarejestrować się w usłudze wysyłania nowych artykułów Świata Czytników wprost na swojego Kindle’a… ;) (oczywiście po dodaniu zaufanego adresu email z którego by artykuły pochodziły)…

    No, ale to jest już funkcjonalność mocno komplikująca serwis i wymagająca wdrożenia bardziej zaawansowanych funkcji/zabezpieczeń…

    Tak, czy inaczej… pomysł do rozważenia.
    Są jacyś zainteresowani?

    0
  16. Lidia pisze:

    gratulacje – w pełni zasłużone !
    Forum i wersja mobilna jestem baaaardzo za !
    Promocje niech zostaną – bardzo pomagają w wynajdowaniu i kupowaniu fajnych ofert !

    0
  17. kollek pisze:

    Ostatnio zagladam tu codziennie po promocje. Zgadzam sie z przedmowcami aby nie znikaly :)

    0
  18. winter pisze:

    Gratulacje! W pełni zasłużone!
    Bardzo bym się cieszyła, gdyby pojawiło się Forum. Proszę, nie rezygnuj z tego pomysłu. Nawet jeśli ludzie będą nieco zbaczać z tematu;)
    Promocje dnia są bardzo użyteczne, zaglądam co dnia, żeby je stprawdzić i popieram przedmówców – proszę nie rezygnuj z nich.

    Pozdrawiam i jeszcze raz gratuluję!

    0
  19. mikeyoski pisze:

    Oczywiście gratulacje. I to w pełni zasłużone. Wkład wniesiony w utrzymywanie bloga na tak wysokim poziomie procentuje :)

    0
  20. Marek pisze:

    Z tymi statystykami to jest tak, że sam dla Google jestem pewnie codziennie kilkoma unikatowymi użytkownikami ;) Z innego IP czytam stronę w pracy, z innego w domu a jeszcze z innego na komórce. I od razu 4 użytkowników się robi :)

    0
    • Robert Drózd pisze:

      To prawda, są szacunki że jeden „prawdziwy użytkownik” to zwykle 4-5 „unikalnych”, dlatego to jest średnio przydatna statystyka, ja wolę liczyć wizyty, ale niestety różni marketingowcy itd. pytają właśnie o unikalnych.

      0
  21. Robert, gratulacje!!! Twoja pracowitość jest przerażająca :)

    0
  22. Don Simon pisze:

    Nie widze sensu w argumentach przeciw forum. Jakos w calym internecie dziala to bez problemu.
    No i dla mnie (uzytkownika od swiat) najwazniejsze sa dziennie/tygodniowe promocje – reszte przegladam jednym okiem :).

    0
  23. Alabama pisze:

    „Nakarmienie czytnika nie jest już problemem technicznym – ale merytorycznym, czym karmić. :-) I w tym chcę pomagać.”
    No właśnie – co czytać. Mimo mnogości pozycji trudno coś wybrać i okazuje się, że oprócz romansideł na rynku niewiele się pojawia. Z kolei portal „Lubimy Czytać” jest olbrzymi, a recenzje jednej i tej samej książki potrafią tam być od euforycznych po totalnie miażdżące.

    0
  24. para pisze:

    brawa za statystyki ;)
    Amazon właśnie kupił IVONA Software

    0
  25. Alex pisze:

    Gratulacje. Swietna strona :)

    0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przed dodaniem komentarza zapoznaj się proszę z zasadami komentowania. Jeśli chcesz mieć swój obrazek przy podpisie, zarejestruj swój adres mailowy na stronie gravatar.com.

Zapisz się także do newslettera Świata Czytników


Komentarze do tego artykułu można śledzić także w formacie RSS.