Nowość: Włącz alerty cenowe na e-booki i kupuj taniej!

Książki o e-biznesie o 50% taniej – przegląd i moje rekomendacje

ebiznes_ebp_box_720x350(1)

Od 10 do 17 lutego Ebookpoint przecenia o 50% kilkadziesiąt tytułów o e-biznesie. Kupicie je taniej z kodem „SWIATCZYTNIKOW”. Tu tradycyjnie przegląd części tych książek.

W promocji są dwie kategorie, których zawartość jest podobna:

Rabat działa na wszystkie tytuły własne z GW Helion (wydawnictwa takie jak OnePress czy Helion) oraz tytuły self-publishingowe.

Tematyką książek jest e-biznes, czyli właściwie co? Będą to wszystkie rodzaje działalności gospodarczej związane z internetem. Najpopularniejszy jest oczywiście handel (np. sklepy internetowe) i usługi – ale znajdziemy też sporo pozycji o reklamie. Spośród podanych książek kilka czytałem już wcześniej, część przejrzałem dopiero teraz.

Ceny podaję takie jakie powinny wypaść po zastosowaniu kodu. W przypadku dwóch książek dzisiaj o północy ruszyła promocja o zarządzaniu, więc dla nich kodu nie można zastosować.

Światowa inspiracja…

Wiele książek w tym zestawieniu dotyczy tematyki start-upów. Chyba światowy szał na ten temat powoli opada, ale nadal możemy się uczyć z sukcesów (i porażek) osób, które wytyczały pierwsze ścieżki, a pomysłów na nowe firmy nigdy nie zabraknie. Trzeba pamiętać, że start-up to firma w postaci początkowej, która dopiero szuka swojego miejsca na rynku – i temu poświęcone są głównie te książki. Podejście startupowe wybierają też większe firmy, które np. wydzielają jakiś dział, dają mu niezależność i każą mu próbować nowych możliwości.

9788324666195-big

Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku (39,50 zł) – słynny „Startup Owner Manual” Steve’a Blanka – i to jest faktycznie typowa amerykańska instrukcja obsługi – pełno schematów, wykresów, śródtytułów. Założeniem książki jest model „Customer Development” – czyli konieczność znalezienia dla siebie miejsca na rynku, przetestowanie go – i dopiero realizacja: tworzenie bazy klientów i budowanie firmy.

Co ciekawe, oryginalna wersja na Kindle, którą mam (ale której nie zmogłem w całości) została przez autorów po kilku miesiącach podzielona na trzy części – po ogólnym wstępie (odpowiadającym pierwszym 5 rozdziałom w polskim wydaniu) mamy de facto dwie książki – dla wykorzystujących kanały internetowe i fizyczne.

9788324667369-big

Niskobudżetowy startup. Zyskowny biznes i życie bez frustracji (19,50 zł) – a tu zupełnie inne podejście. Oryginalny tytuł to „$100 startup” i w nim Chris Guillebeau pokazuje, że dzisiaj często ważniejszy jest pomysł, który testujemy bez wydawania ogromnych pieniędzy, dopiero gdy chwyci, idziemy dalej. Mnóstwo przykładów, jak zwykli ludzie zakładali działalności, które przynosiły im dodatkowy dochód, lub pozwoliły całkowicie porzucić swoje wcześniejsze zajęcie. Nie ma chyba strony bez przykładu, albo opowieści autora, który sam w sobie prowadzi nietypowe życie, bo między zakładaniem kolejnych firm podróżuje po świecie. To książka dla tych, którzy nie chcą czytać grubych podręczników, szukają raczej inspiracji u tych, którym się udało.

Są rady, które naprawdę mnie ujęły, bo mimo prostoty, da się to zastosować do naszych potrzeb. Czego ludzie chcą więcej? Miłości, pieniędzy, akceptacji, wolnego czasu. Czego mniej? Stresu, konfliktów, kłopotów, niepewności. Większość firm zajmuje się dostarczaniem jednego, albo zabieraniem drugiego. W spa poczujesz się akceptowany, a porównywarka cenowa zabiera ci kłopot wyszukania najlepszej oferty.

Kolejne trzy książki poświęcone są szalenie popularnej w dzisiejszych startupach metodologii Lean.

9788324652204-big

Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek (19,50 zł) – ta pozycja Erica Riesa, która liczy sobie niewiele ponad 3 lata, ale już zyskała miano klasyki. Książka raczej teoretyczna, niż instruktaż, ale może pomóc przestawić pewne rzeczy w głowie, szczególnie jeśli jesteśmy „skażeni” pracą w korporacji i chcielibyśmy pójść na swoje.

Ries odwraca „tradycyjne” tworzenie firm opartych o biznesplany i długofalowe przygotowania – jako kompletnie nieprzydatne w dzisiejszych czasach. Zanim zbierzemy wszystkie informacje i zrobimy biznesplan, to wyskoczy dwóch konkurentów i zacznie działać.  Zarówno wspomniany wyżej Steve Blank jak i Ries stworzyli nazewnictwo, które przyjęło się na świecie – np. Minimum Viable Product – zamiast przez miesiące kisić prototypy, warto zrobić najmniejszą (ale działającą) wersję produktu, którą pokazujemy klientom.  Założeniem Lean jest – buduj – zmierz – naucz się, a w ramach nauki nieraz dokonuje się tzw. pivotów czyli kompletnego przeorientowania firmy.

9788324657261-big

Metoda Running Lean. Iteracja od planu A do planu, który da Ci sukces. Wydanie II (17,59 zł; uwaga: tu nie działa kod, bo książka jest w innej promocji) –  książka, w której Ash Muraya uczy, jak testować pomysły biznesowe i jak je dostosowywać do tego, czego dowiemy się o klientach. Wg mnie najbardziej praktyczna z serii „Lean”, nauczyła mnie sporo, choć zawodowo od lat zajmuję się badaniami.

Pierwszym odkryciem tej książki jest „Lean canvas” czyli szablon, w którym zapisujemy wszystkie elementy związane z powstającą firmą – jeśli coś nie pasuje, lub o czymś zapomnieliśmy – to widać od razu. Taki szablon można zresztą wypełnić online na stronie autora. Chyba najważniejszym rodzajem badania, jakie proponuje książka są „zwykłe” wywiady z klientami, dzięki którym możemy się bardzo dużo dowiedzieć. Dostajemy schematy i przykłady pytań – a co ważne, wywiady będą różne na różnych etapach cyklu życia produktu. Inaczej, gdy dopiero omawiamy problem, inaczej gdy możemy klientowi pokazać MVP.

Wydanie oryginalne w Amazonie ma ponad 600 recenzji i średnią ocen 4,8/5. Trudno znaleźć lepiej ocenianą książkę biznesową.

9788324678624-big

Metoda Lean Analytics. Zbuduj sukces startupu w oparciu o analizę danych (23,50 zł) – ta książka poświęcona jest analizowaniu, nie tyle strony internetowej, co całego powstającego biznesu. Jakie wskaźniki powinniśmy wybrać i jakie mają sens i jak podejmować na ich podstawie decyzje? Przykładowo dla serwisów opartych o treść (jak np. blogi) autorzy radzą jak mierzyć afiliację. W przypadku sklepów internetowych to jest wyjście poza konwersję, ale np. mierzenie wirusowości naszej oferty. Ciekawym rozdziałem są „punkty odniesienia” – jeśli wyjdzie nam nawet jakiś wskaźnik, to czy jest to dużo czy mało? W tym rozdziale dowiadujemy się ile wynoszą przykładowe wartości dla różnych biznesów i krajów.

9788324693184-big

Lean dla bystrzaków. Wydanie II (21,45 zł – tu nie działa kod, bo książka jest w innej promocji) – mimo zbliżonej nazwy, książka jest o czym innym, bo o metodzie „lean management”, zwanej u nas „szczupłym zarządzaniem” – której zachodnie przedsiębiorstwa nauczyły się od Japończyków. W sumie chodzi o to samo – Firmy lean wymagają mniejszego wysiłku pracowników, mniejszej ilości materiału do wytworzenia produktów i usług, mniejszej ilości czasu do ich opracowania oraz mniej energii i przestrzeni do ich wyprodukowania. Różnica jednak taka, że to już propozycja dla większych firm i prezentuje podejście bardziej strategiczne.

I uzupełnienie:

9788324674817-big

Jesteś start-upem. Buduj swoją przyszłość, inwestuj w siebie i realizuj się zawodowo – to książka, która zaplątała się do kategorii e-biznes trochę przypadkowo, bo nie dotyczy prowadzenia firmy, ale własnej kariery zawodowej. Jej autorem jest założyciel Linkedin i można powiedzieć, że to zastosowanie modelu Lean dla każdego z nas. Bardzo mi się podobała koncepcja planów A, B i Z dla swojego życia – podobna do opisanej w „Running Lean”.  Przykładowo dla mnie, gdy czytałem tę książkę w oryginale świeżo po jej wydaniu, planem A było prowadzenie swojej firmy zajmującej się projektowaniem i audytami. Planem B (czyli tym, do czego się zmierza) – ten blog, na którego rozwój liczyłem. Planem Z (alternatywą, gdy poniesiemy porażkę) było w moim przypadku rzucenie wszystkiego i powrót do programowania, czym się zajmowałem ponad 10 lat temu. W tym momencie plany A i B u mnie się zamieniły.

Polska perspektywa

Poradniki amerykańskich autorów mogą nas wiele nauczyć, ale… nie nauczą, jak zetknąć się z instytucjami takimi jak ZUS, US, GIODO, UOKIK i innymi, które państwo polskie postawiło na drodze obywateli. Dlatego bardzo cenne są książki pisane przez praktyków, którzy albo mają własne serwisy, albo dla branży e-biznesowej pracują.

W promocji znajdziemy kilka pozycji przygotowanych przez wielu autorów – każdy miał po kilkanaście/kilkadziesiąt stron na swój temat. Trzeba powiedzieć, że te publikacje nie są równe, czasami to są dość ogólne artykuły, czasami mamy trochę autopromocji. Ale to chyba najlepszy sposób, aby z jednej książki wyciągnąć tak dużo wiedzy.

9788328309753-big

Prawo w e-biznesie. Wszystko, co musisz wiedzieć, żeby prowadzić e-biznes i spać spokojnie (17,95 zł) – to jest świeżynka, rok wydania 2015 i w tym przypadku szalenie ważny. Bo 25 grudnia 2014 roku weszło w życie nowe prawo konsumenckie (co też dotyczy klientów księgarni z e-bookami) i ma to wpływ choćby na regulamin sprzedaży, jej przebieg, a także obsługę posprzedażową,  gwarancję i rękojmię.

Nawet jeśli więc kupimy inne pozycje – ta będzie konieczna. Tematyka bardzo różna – od wyboru formy działalności, przez pisanie regulaminu, sprzedaż na allegro, prawo autorskie, nieuczciwą konkurencję, kwestie VAT oraz takie przypadki jak rejestracja firmy w Wielkiej Brytanii, import towarów z Chin czy użycie bitcoina.

To wszystko w 21 rozdziałach na 250 stronach sprawia, że niektóre tematy są tylko ruszone, np. po rozdziale o Chinach nie zaczniemy od razu biznesu – ale będziemy wiedzieli na co zwrócić uwagę, dobrze że autor zwraca uwagę na najpopularniejsze typy oszustw, których ofiarą padają przedsiębiorcy z Europy.

9788324686438-big

Biblia e-biznesu (39,50 zł) – a to najprawdpodobniej największa pozycja o e-biznesie w tym zestawieniu. Maciej Dutko zebrał pod koniec roku 2013 kilkadziesiąt osób, które przygotowały swoje rozdziały na niemal każdy temat, który może dotyczyć prowadzenia swojego biznesu, z naciskiem na sklepy internetowe.

Kilka przykładowych tematów – marketing automation, zakupy grupowe, cross-chanelling, problem długiego ogona, przegląd platform sklepowych, programy afiliacyjne, kontrola skarbowa… Jedynie ostatni rozdział – e-biznes a prawo może być już w pewnych miejscach nieaktualny – ale po to powstało właśnie wspomniane wyżej Prawo w e-biznesie.

9788324686889-big

Start-up po polsku. Jak założyć i rozwinąć dochodowy e-biznes (15,99 zł) – ta książka skupia się przede wszystkim na tym, jak w polskich warunkach stworzyć tę firmę, o której poczytaliśmy sobie w mądrych amerykańskich książkach. Tak więc wybór formy działalności, źródła finansowania, zatrudnianie ludzi, marketing, reklama. Czego nie ma? W zasadzie nie ma nic o prowadzeniu działalności – ale to powinniśmy wiedzieć z innych książek. Zaletą książki jest sporo opisów przypadków z polskich firm oraz rady praktyków – m.in. Janusza Żebrowskiego z K2, mojego szefa sprzed ponad 10 lat. :-)

9788324687275-big

Technologia w e-commerce. Teoria i praktyka. Poradnik menedżera (31,45 zł) – kolejny zbiór artykułów – tym razem na tematy technologiczne. Wybór platformy, hostingu, bezpieczeństwo danych, kwestie prawne. Głównym redaktorem książki był Piotr Karwatka, współwłaściciel firmy Divante, specjalizującej się w pracy na e-commercami i utrzymującej platformę Wellcommerce.

s_0u00

Kobieta wkracza w e-commerce. Otwórz z sukcesem sklep internetowy (13,50 zł) – ten poradnik został wydany w self-publishingu i jest bardzo nietypowy, bowiem Katarzyna Ryfka-Cygan kieruje go do kobiet. Z przejrzenia wynika, z jednej strony nacisk na motywację, bo wiele kobiet nie wierzy że w ogóle może próbować takiego biznesu – ale z drugiej na konkretne rady, również finansowe. Książkę wieńczą cztery „historie sukcesu”  – wywiady z kobietami, które mają sklepy (na różnym etapie)

Konkretne przypadki

Parę tytułów poświęconych jednemu tematowi.

9788324687657-big 9788328307964-big

Google Analytics dla marketingowców oraz Google Analytics w biznesie. Poradnik dla zaawansowanych (po 15,99 zł) – dwie książki Martyny Zastrożnej o najpopularniejszym narzędziu analitycznym świata. Można je traktować jako dwie części – pierwsza to podstawy, o tym jak rozumieć różne raporty, przede wszystkim z marketingowego punktu widzenia. Druga to tematy bardziej zaawansowane, szczególnie te związane ze zmianami w usłudze Google w ostatnich miesiącach, m.in. takich funkcjach jak Universal Analytics czy Tag Manager. Sporo z tego znajdziemy w pomocy Google i na różnych blogach, ale warto się zapoznać, szczególnie jeśli nie znamy dobrze angielskiego.

W zestawie mamy też Web Analytics 2.0. Świadome rozwijanie witryn internetowych (39,50 zł; tylko PDF) – ta pozycja Avinasha Kaushika wciąż jest chyba wzorcem, jak należy pisać o analityce. Niestety oryginał ma już sześć lat (swoją wersję papierową w Amazonie kupiłem w grudniu 2009) i trochę się zmieniło zmieniło.

9788324656998-big

Grywalizacja. Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych (15,99 zł) – temat szalenie modny, spopularyzowany w Polsce przez Pawła Tkaczyka, który wymyślił też nazwę zamiast angielskiej „gamifikacji” czy „gryfikacji”. Lektura konieczna, gdy pomyślisz o dodaniu do swojego biznesu elementów gier – np. zdobywania punktów, odznak za osiągnięcia, wyzwań itd. Wiele firm to robi, bo temat stał się modny – ale bardzo często klienci albo tego nie dostrzegają, albo nie widzą w tym dla siebie żadnej korzyści.

9788324663026-big

Twoja e-platforma. Jak się wybić w świecie pełnym zgiełku (15,99 zł) – książka autorstwa Michaela Hyatta, szefa wielkiego wydawnictwa Thomas Nelson i znanego blogera. Jest to właściwie pokazanie, jak należy komunikować się z naszymi klientami w erze internetu. Nie da się tego oddać komuś innemu, jakiejś agencji, która załatwi za nas komunikację. Trzeba stworzyć swoją platformę, która będzie do ludzi docierała przez blogi, strony na mediach społecznościowych itd. Co najważniejsze – taką platformę może zrobić sobie niemal każdy i ma szansę konkurować z firmami przepalającymi bezsensownie pieniądze na reklamę.

9788324645190-big 9788324631261-big

Serwis firmowy. Od pomysłu do gotowej witryny. Poradnik menedżera (13,95 zł) oraz Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja (15,99 zł) – to książki sprzed paru lat, ale będą nadal przydatne w przypadku tych niemałych firm, które… internetu de facto jeszcze nie odkryły. Jakąś tam stronę mają, ale jest to przypadkowe.

Mamy tutaj przegląd tego, od czego należy zacząć, czyli – jak zaplanować firmową stronę, jak ją zaprojektować, jak wykorzystać współpracę z zewnętrzną agencją – bo obie książki zakładają, że strona jest zlecana na zewnątrz. „Firmowa strona” jest dłuższa i szersza tematycznie – zadaje pytania o sens i strategię, ale w tym miejscu jest wypełniona bardziej przeterminowaną treścią – sporo np. o „Web 2.0”. Tak więc coś za coś.

9788324667246-big

E-mail marketing. 10 wykładów o skutecznej promocji w sieci (13,95 zł) – poradnik na temat marketingu e-mailowego napisany przez twórców platformy Getresponse i ta nazwa pojawia się na 138 stronach 18 razy. Temat też raczej dla początkujących – jeśli chcesz wysyłać newslettery, o pewnych rzeczach musimy wiedzieć, żeby nie popełniać żenujących błędów, jest też kilka cennych porad. Niemniej jako klient Getresponse wolałbym ten tytuł dostać za darmo przy pierwszej opłaconej fakturze…

Co dla kogo?

Tutaj po raz pierwszy w przypadku naszych wspólnych promocji z Ebookpoint nie byłem w stanie przejrzeć i opisać wszystkich tytułów. Ale i tak tego sporo się zebrało.

Kilka rekomendacji:

  • Jeśli chcesz wybrać tylko jedną książkę, niech będzie to Biblia e-biznesu, która jest najbardziej kompletna.
  • Jeśli zamierzasz założyć sklep internetowy – wybierz też Prawo w e-biznesie, tego nie wolno pominąć.
  • Jeśli Twój biznes ma być bardziej innowacyjny niż typowy sklep – zdecydowanie polecam Metodę Running Lean. Warto ją też przeczytać, gdy prowadzisz już firmę i czujesz, że potrzebujesz mocnego odświeżenia.
  • Jeśli szukasz przede wszystkim inspiracji (ale nie tylko takiej polegającej na poklepywaniu po plecach) – zacznij od Niskobudżetowego startupu

Przypominam, że promocja w Ebookpoint trwa do 17 lutego, obejmuje dwie kategorie: Informatyka » E-biznes oraz Biznes i ekonomia » E-biznes, a w koszyku należy wpisać kod „SWIATCZYTNIKOW”.

Miłych zakupów, podziel się w komentarzach, co warto przeczytać, albo i nie. :-)

Czytaj dalej:

Artykuł był przydatny? Jeśli tak, zobacz 6 sposobów, na jakie możesz wspomóc Świat Czytników. Dziękuję!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Książki na czytniki i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Hosting: Zenbox

7 odpowiedzi na „Książki o e-biznesie o 50% taniej – przegląd i moje rekomendacje

  1. Robert pisze:

    Robert podawał tu ceny po zastosowaniu kodu!

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Z tym, że w przypadku dwóch tytułów nt. Lean o północy weszła inna promocja, tym razem „zwykła” i nie można kodu zastosować. :> Podałem więc cenę normalną.

      0
  2. Wojciech pisze:

    bardzo często klienci albo tego nie dostrzegają, albo nie widzą w tym dla siebie żadnej korzyści – dostrzegłem jak tylko mBank wprowadził do nowego serwisu transakcyjnego, z miejsca wyłączyłem :)

    0
  3. Andrzej pisze:

    Robercie, czy kod łączy się z innymi promocjami w obrębie tych samych kategorii?

    0
  4. Kajtek pisze:

    Biblia e-biznesu to dobra książka. zawiera dużo cennych informacji. To chyba pierwsza pozycja o tej tematyce na którą natknąłem się w jednym ze sklepów i przeczytałem w 3 dni.

    0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przed dodaniem komentarza zapoznaj się proszę z zasadami komentowania. Jeśli chcesz mieć swój obrazek przy podpisie, zarejestruj swój adres mailowy na stronie gravatar.com.

Zapisz się także do newslettera Świata Czytników


Komentarze do tego artykułu można śledzić także w formacie RSS.