Za drogo? Ustaw alerty cenowe na e-booki i kupuj taniej!

Jak kupować na fakturę VAT w europejskich Amazonach?

euro-coins-1237548

Jak dokonać zakupu „na firmę” z niemieckiego czy brytyjskiego Amazonu, tak aby otrzymać fakturę VAT? Wystarczy zmienić parę ustawień na koncie.

Rozpoczęcie przez niemiecki Amazon wysyłki czytników Kindle do Polski, sprawia, że wzrasta zainteresowanie zakupem czytnika prosto od producenta.

Jeśli mamy firmę, wtedy kupno Kindle na fakturę i potraktowanie tego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu pozwala zmniejszyć zarówno zapłacony podatek dochodowy, jak i VAT. Oczywiście – o ile zakup czytnika wiąże się z zakresem prowadzonej przez nas działalności gospodarczej – to pozostawiam już indywidualnej decyzji.

W lutym 2012 opublikowałem tutaj artykuł o firmowym zakupie Kindle z amazon.com autorstwa naszego Czytelnika. Dotyczył on sytuacji, gdy zamawiamy ze Stanów, a podatek VAT rozliczany był przez kuriera.

Kupując czytnik (i nie tylko) w europejskim Amazonie mamy prościej – bo to sam Amazon może nam wystawić fakturę. Poniższy opis dotyczy sklepów z Niemiec i Wielkiej Brytanii ale powinien działać także przy innych oddziałach Amazonu.

Ustawienia na koncie

Procedura jest bardzo prosta. Wystarczy zalogować się na nasze konto w Amazonie i uzupełnić dane firmowe, w tym NIP.

Opcja jest mocno schowana, dlatego podam linki:

Zobaczymy formularz, taki jest w Amazon DE:

amazonde-kraj

I taki w Amazon UK:

amazonuk-kraj

Wybieramy z niego Polskę i wpisujemy pozostałe dane:

vat-niemcy-ustawienia

Jest tego niewiele:

  • Oficjalna nazwa firmy
  • Adres firmowy – tu wybieramy z listy naszych istniejących adresów, albo możemy podać nowy
  • Numer NIP, w przypadku Polski zaczynający się od PL; musimy mieć oczywiście tzw. Europejski NIP, czyli nasz normalny numer z literkami PL – kiedyś o niego trzeba było osobno występować, nie wiem jak jest teraz.

Zgadzamy się jednocześnie na warunki. Można je przeczytać w wersji angielskiej, są takie same dla wszystkich Amazonów. Sprzedawcą będzie Amazon EU S.à.r.l.  z Luksemburga. 

Dodatkowe informacje

Tematyce kupna jako vatowiec poświęcone są strony pomocy:

O czym warto pamiętać:

  • Ustawienie nowego statusu konta może potrwać do 4 dni – to czas na weryfikację podanego numeru. Acz pierwsze doniesienia są takie, że trwa to parę minut i automatycznie (np. w bazie VIES udostępnionej przez Komisję Europejską).
  • Jeśli dodamy nasz NIP do konta, wtedy wszystkie zakupy będą już robione „na firmę”. Według pomocy UK nie możemy też „zawiesić na chwilę” naszego statusu firmy, gdy akurat robimy zakupy osobiste. Można za to usunąć nasz NIP i przywrócić status osobisty konta. Jeśli chcemy zatem robić jednocześnie zakupy osobiste i firmowe – warto do tego drugiego celu założyć chyba osobne, firmowe konto.
  • Strony zarządzania VAT są takie same, jak podałem wyżej: Amazon DE oraz Amazon UK.
  • Amazon może poprosić nas o przesłanie dowodu, że jesteśmy płatnikami VAT, skan odpowiedniego dokumentu przesyłamy wtedy mailem.
  • Zgodnie z warunkami sprzedaży, na fakturę nie kupimy m.in. treści cyfrowych (w tym książek Kindle), zamówień na prezent oraz od sprzedawców innych niż Amazon.
  • W przypadku Amazon UK specjalne zasady obowiązują dla kilku krajów, w tym Polski: Amazon will submit all intra-EU (EU cross-border) VAT and Intrastat reporting for deliveries to VAT-Registered Customers in the UK, France, Italy, Spain, Poland or Czech Republic. Any VAT charged on our invoices on goods delivered to the UK, France, Italy, Spain or Poland isn’t refundable via Amazon.co.uk. Refunds should be processed via your UK, French, Italian, Spanish, Polish or Czech VAT return. Nie do końca rozumiem o co chodzi, chyba o to, że płacimy VAT przy kupnie, a ewentualny jego zwrot załatwiamy przy rozliczeniu podatku – tak jak z polską fakturą.
  • Nie jest możliwe kupno z odbiorem w innym kraju – np. na fakturę dla polskiej firmy, z odbiorem na terenie Niemiec. W ten zatem sposób nie zamówimy czytników z reklamami.

Zaznaczę, że z opisanej tutaj opcji kupna na firmę nie korzystałem, tak więc opis jest wyłącznie teoretyczny. Liczę jednak na to, że go uzupełnicie w komentarzach swoimi doświadczeniami. Ktoś z Was już z tej opcji korzystał?

Aktualizacja z 8 sierpnia 2016: parę osób zwróciło uwagę w komentarzach, że faktury wystawiane przez Amazon mogą nie być akceptowalne przez polskiego fiskusa. Bierzcie to pod uwagę i ew. konsultujcie się ze swoimi biurami księgowymi.

Źródło zdjęcia: FreeImages.com/Miroslav S.

Czytaj dalej:

Artykuł był przydatny? Jeśli tak, zobacz 6 sposobów, na jakie możesz wspomóc Świat Czytników. Dziękuję!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Kupno Kindle i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Hosting: Zenbox

39 odpowiedzi na „Jak kupować na fakturę VAT w europejskich Amazonach?

  1. b pisze:

    Kupiłem Kindle parę dni temu przy okazji promocji we francuskim Amazonie.
    Wystarczyło uzupełnić wspomniane przez Roberta dane i po 15 minutach NIP był już aktywny.
    Co ciekawe po złożeniu zamówienia nigdzie informacje o firmie nie były widoczne a dopiero jeden dzień po wysyłce pojawiła się możliwość wydrukowania właściwej faktury.

    0
  2. fruwoc pisze:

    Właśnie ustawiłem dane firmowe w Amazon DE, po 4 minutach przyszło potwierdzenie że wszystkie zamówienia, które się kwalifikują, będą już wystawiane na podane dane.
    Wczoraj zamówiłem Paperwhite 3 (jutro ma przyjść), czy ktoś się orientuje czy jest jakaś szansa aby dane na fakturze zaktualizowali do tych firmowych, czy jest już za późno ?

    0
  3. Igor pisze:

    Nowe konto założone, NIP podany, czekam na akceptację i zamawiam :)

    Edit: akceptacja po 4 minutach, nice :)

    0
  4. Symonides pisze:

    Dodany VAT EU, weryfikacja idzie ze 30 minut już. Ciekawe skoro to jest online.

    0
    • Symonides pisze:

      Sam sobie odpowiem – nie mam aktywnego VAT EU, więc Amazon będzie mieć problem ze mną ;). Nie można zmienić teraz tego, bo z racji prac z ePUAP’em nie można się zalogować do odpowiedniego serwisu.

      1
  5. Sabina pisze:

    Myślę, że nie będzie konieczne przesłanie dowodu bycia płatnikiem VAT – w tej chwili każda firma z UE może sobie sprawdzić kontrahenta w systemie VIES – czy posiada VAT UE i jest płatnikiem VAT. I o ile się orientuję zgłoszenie do VAT UE nie jest robione z automatu – przy zakładaniu firmy można zaznaczyć taką opcję lub zgłosić się w późniejszym terminie (przed dokonaniem pierwszej transakcji) – to tak gwoli uściślenia.
    Co do specjalnych zasad – wszystko zależy jak będzie wystawiona faktura – jeżeli z polskim NIPem i stawką polską to można traktować jak normalną fakturę natomiast jeśli faktura jest wystawiona z stawką VAT obowiązującą w innym kraju wówczas obowiązuje inna procedura

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Dzięki za uzupełnienia. Też tak sądzę, że NIP jest sprawdzany w tym systemie, tylko jak coś nie działa, robią to ręcznie.

      0
  6. marzka pisze:

    Ja w sprawie nie związanej z tematem :)
    Czy nie zechciałby się ktoś podzielić kodem do woblinka? :)))

    0
  7. Paweł pisze:

    A jak wygląda kwestia gwarancji czytnika kupionego na firmę?
    12 czy 24 miesiące? Są jakieś ograniczenia zwrotów itd.?

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Sądzę, że dokładnie tak samo jak przy zakupie indywidualnym. Amazon nie realizuje gwarancji na podstawie prawa konsumenckiego (które faktycznie by tutaj nie obowiązywało) – a na podstawie swoich zasad, w których nie znalazłem żadnych wykluczej. Kindle wymienia czytnik dla zarejestrowanego użytkownika i nie sądzę, aby sprawdzał wtedy status zakupu. Mogę się mylić – bo nie ma tutaj chyba wielu przypadków, gdy ktoś to sprawdzał.

      0
  8. Helio pisze:

    Sabina możesz trochę rozszerzyć temat? Zastanawiam się nad kupnem paru rzeczy na firmę na Amazonie i tak mnie zainteresowało co napisałaś.

    0
  9. duri pisze:

    Miałbym parę pytań ws. kupowania na fakturę VAT, może ktoś jeszcze pomoże:

    – czy po wprowadzeniu danych firmy możliwe jest przesłanie czytnika na inny adres (i dla innej osoby)?
    – czy możliwe jest opłacenia zamówienie z karty płatniczej innej osoby, niż ta wymieniona w danych firmy (czy informacja ta znajduję się na fakturze od Amazonu)?

    0
    • Grzegorz pisze:

      W piątek kupowałem Kindla PW3 na fakturę. Da się zamówić na inny adres, da się także zapłacić kartą innej osoby niż będzie figurowała na fakturze. Co będzie figurowało na fakturze, zobaczymy gdy dotrze kindle.

      0
      • duri pisze:

        Dzięki za odpowiedź. Osobiście, będę musiał chyba poczekać na kolejną promocję, bo NIP nie przeszedł weryfikacji (muszę prawdopodobnie wystąpić o EU NIP).

        Także będę wdzięczny jeśli później uzupełnisz jakie dane znajdują się na fakturze z Amazonu.

        Pozdrawiam

        0
      • inzKulozik pisze:

        I jak wypadła faktura, wszystko OK ? :)

        0
  10. Michał pisze:

    Czy ktoś może potwierdzić jak to jest z zamówieniami na prezent?
    Na amazon.co.uk faktycznie jest taka informacja jasno podana, natomiast na amazon.de jest informacja, że aby uzyskać fakturę na „gift order”, trzeba się z nimi skontaktować. Nie jest jednak podane, czy faktura otrzymana po kontakcie będzie zawierała numer NIP.
    Ktoś już próbował?

    0
    • Michał pisze:

      Sam sobie odpowiadam, może komuś się przyda:
      Niemiecki amazon wystawia faktury z nr NIP również do zakupów na prezent. Po dokonaniu zakupu trzeba do nich napisać, a oni wyślą fakturę pocztą – zwykle dociera w ciągu 5-8 dni roboczych.

      0
  11. Magda pisze:

    Mam pytanie.
    Jak zamówić czytnik z fakturą ale nie VAT? Chodzi o zwykłą fakturę z numerem NIP? Niestety nie potrafię odnaleźć tego a chcę zamówić z Amazona po raz pierwszy.
    Dziękuję za odpowiedź :)

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Jeśli chodzi o to, że nie jesteś vatowcem i chcesz wliczyć w koszty – to chyba wystarczy rachunek o którym pisałem wyżej. Nie jestem za mocny w prawie podatkowym, ale chyba nie ma czegoś takiego jak faktura nie vat (o ile nie wystawia jej nie-vatowiec lub sprzedaż jest zwolniona) – na tym rachunku wyliczony jest również VAT.

      0
      • Magda C pisze:

        Czyli do każdego zamówienia rachunek jest dodawany automatycznie? Jest on dołączony do czytnika w przesyłce czy trzeba wydrukować go z konta po dokonaniu zakupu? Jestem w podobnej sytuacji – nie jestem watowcem, ale chciałabym wliczyć sobie zakup w koszty. Gdzie w takim razie wpisać NIP i nazwę firmy, aby znalazły się na rachunku?

        0
  12. Mateusz pisze:

    Rozumiem, że jeśli mam firmowe konto w EUR, ale nie mam do niego karty, to mogę jedynie skorzystać z firmowej karty do konta PLN i ponieść koszty przewalutowania?

    0
  13. SophieL pisze:

    Cześć,

    ja też kupiłam Kindle 3 (jutro ma przyjść) na fakturę. Rejestracja danych firmowych trwała ok. 15 min. Niestety jeszcze nie mam możliwości pobrania faktury. Rozumiem, że inni też tak mieli i otrzymaliście tę możliwość chwilę później??

    0
  14. Cerwer pisze:

    15.12 kupiłem Kindla na firmę dzisiaj przyszedł. Wydaję mi się że warto do artykułu dodać link http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ pod nim można sprawdzić swój numer nip, czy podlegamy po VAT EU. Z tego co pamietam przy zakładaniu firmy można od razu wybrać VAT EU, mój księgowy poprosił tylko żebym się wstrzymał w pierwszym miesiącu z fakturami z poza polski, chodziło o procesowanie wniosku.

    0
  15. Krzysztof pisze:

    Mam starego Kindle’a Keyboard na koncie prywatnym w Amazon.com, założyłem też konto biznesowe na Amazon.de ze zweryfikowanym NIPem EU. Czy mogę zakupić Kindle’a Paperwhite III przez konto biznesowe (amazon.de), ale po zakupie przypisać do konta osobistego, tak aby każda książka, którą do tej pory zamówiłem oraz nowe, które kupię, trafiały też na nowego Kindle’a kupionego przez konto biznesowe? Czy przesłany Kindle jest zawsze przypisany do konta, z którego został kupiony?

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Nie jest na zawsze – możesz go wyrejestrować i zalogować się bezpośrednio na czytniku na drugie konto.

      Swoją drogą wydaje mi się, że mógłbyś po prostu zalogować się na amazon.de danymi z .com i zmienić je na biznesowe – i to by nie zmieniło charakteru konta amerykańskiego. Ale w sumie to nieistotne, bo jak mówię – można bez problemu przerejestrować czytnik.

      0
  16. luiz pisze:

    Ja mam kontrolę, US przyczepil się do faktur z amazona i każe mi poraz drugi płacić podatek, uważają, że moje zakupy powinny być potraktowane jako wnt, ale przecież amazon wystawia fv 23%, wniosek z tego, że do wszystkich fv z amazona chcą mi naliczyć VAT, co suma summarum wiąże się z bankructwem firmy. Gdyż sprzedając towar na ich rozum gdybym miał zapłacić znow vat sprzedawałbym ze stratą.

    0
  17. Majku pisze:

    Hej i jak juz po kontroli??

    0
  18. Maciekk pisze:

    Cześć,
    czy ktoś się orientuje, czy jeśli płatność jest w złotówkach, to faktura też przychodzi w PLN czy jednak w Euro? Potrzebuję fakturę (dowód zakupu do przedstawienia ubezpieczycielowi w ramach likwidacji szkód) w PLN, a sam amazon nie był w stanie zapewnić mnie, że tak się stanie.

    0
    • Maciekk pisze:

      Ok, w końcu otrzymałem oficjalną i jednoznaczną odpowiedź z amazon.de:

      „Unfortunately, it is not possible to have an invoice in Zloty or any other national currency, it will be always in Euros.

      The price of an order can be presented in other currency, and this is made only for customer’s convenience. But since the official currency in Germany is Euro, we unfortunately cannot provide our customers with such invoices. The payslip Amazon de order is automatically printed during the dispatch process. Therefore, it cannot be altered before or after the dispatch process. On top of that, we are legally bound not to make any changes or amendments to invoices.”

      0
  19. Michał pisze:

    Wiadomo coś może na temat otrzymywania z Amazona faktury 0% z tytułu WNT? Bo sam fakt wymagania przez skarbówkę rozliczenia zakupu jako WNT przy założeniu wysyłki spoza terenu RP jest jak najbardziej zrozumiały.
    Póki co próbuję uzyskać jakaś odpowiedź z supportu, ale otrzymuję mętne odpowiedzi o tym, że jeśli zamawiam na ten adres, który jest siedzibą firmy, 0% VAT powinno ‚ustawić się’ automatycznie. Niestety podczas składania zamówienia tak się w cele nie dzieje.

    0
    • Michał pisze:

      „Thank you for contacting us.
      Please explain the authorities that you made a purchase on Amazon.de and that you are B2B registered customer.
      Therefore, you can apply for the tax refund.
      We are working on cases like this. Our billing department should be able to give the invoices complying with the EU tax regulations in the near future.”
      Czyli póki co, jeśli dobrze zrozumiałem, nic się w tej sprawie nie da załatwić :-)

      0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przed dodaniem komentarza zapoznaj się proszę z zasadami komentowania. Jeśli chcesz mieć swój obrazek przy podpisie, zarejestruj swój adres mailowy na stronie gravatar.com.

Zapisz się także do newslettera Świata Czytników


Komentarze do tego artykułu można śledzić także w formacie RSS.