Za drogo? Ustaw alerty cenowe na e-booki i kupuj taniej!

Last Minute: Kindle Paperwhite III za ok. 520 zł, Kindle 8 za ok. 260 zł!

Funkcjonalność stron internetowych z Ebookpoint: moje rekomendacje i promocja -55% z kodem!

Box_720x350_funkstron

Kolejna z serii rekomendacji książkowych dotyczy funkcjonalności stron internetowych

Z kodem „SWIATCZYTNIKOW” wszystkie książki z tej kategorii kupicie o 55% taniej, kod działa do 30 czerwca.

Tematem użyteczności (bo jednak to określenie jest bardziej poprawne) zajmowałem się zawodowo od roku 2004, przez 10 lat prowadziłem też firmowego bloga o użyteczności, dziś już nieco zaniedbanego, bo i ja zajmuję się czym innym. :)

Spośród 25 książek w promocji wybrałem 12 najbardziej wartych uwagi, kilka z nich mam od dawna w oryginale. Ceny podaję już z kodem.

Wszystko o użyteczności

Zaczynamy od pozycji ogólnych.

9788324692774-bigNie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych. Wydanie III (17,55 zł)

Pozycja obowiązkowa dla wszystkich, którzy mają styczność z tworzeniem stron internetowych – projektują, zarządzają, czy też piszą teksty. To jest elementarz tego, jak powinniśmy myśleć o ludziach, którzy z tych stron korzystają i jak nie wolno nam zapomnieć o rzeczach najważniejszych.

Nawet prowadząc tak osobisty serwis jak ten blog, czasami zdarza mi się pewne sprawy ignorować – dopiero gdy spojrzę na to z perspektywy czytelnika – łapię się za głowę i mówię, że no tak – warto więc do Kruga wracać, choć ta wiedza już dawno nie jest czymś wyjątkowym. Zresztą „it’s not a rocket science” – to zdanie w oryginale powtarzało się parę razy.

To już III wydanie z roku 2014 – Krug dołożył trochę informacji na temat stron mobilnych, parę rozdziałów przepisał na nowo – ale nadal pozostaje ten sam zdrowy rozsądek i świetne ilustracje.

Jestem w tej książce zakochany od 12 lat, a ponad siedem lat temu na swoim blogu zawodowym opublikowałem recenzję poprzedniego wydania. Jedna tylko uwaga – tłumaczenie zostało poprawione w III wydaniu i nie ma już takich wpadek, jak te które tam napiętnowałem.

 

9788324662869-big

100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach (17,50 zł)

To jest, można powiedzieć, rozszerzenie Kruga pod względem psychologicznym, no i ma zdecydowanie więcej treści. Susan Weinschenk pokazuje, co ze współczesnej psychologii społecznej może się nam przydać, gdy projektujemy stronę internetową (i nie tylko).

Struktura książki jest prosta – 100 krótkich rozdziałów, zgromadzonych w większych częściach – np. co motywuje ludzi, jak skupiają uwagę, jak czytają, jak zapamiętują – wreszcie: na czym polega podejmowanie decyzji przez naszych czytelników i jakie błędy popełniają. Każdy rozdział to pewne spostrzeżenie, jego przykłady w sieci i nie tylko – oraz rzeczy do zapamiętania.

 

9788324663521-bigProjektowanie witryn internetowych User eXperience. Smashing Magazine (24,75 zł)

To jest z kolei podręcznik User Experience przygotowany przez redaktorów Smashing Magazine. Można by na jego podstawie poprowadzić całoroczne zajęcia – można jednak wybrać sobie rozdział i się dokształcić.

Książka składa się z dwóch części – w jednej mamy opisane różne narzędzia UX – takie jak profile użytkowników (persony), analizy eksperckie, makiety, testy użyteczności itd. W drugiej – na co warto zwrócić uwagę projektując poszczególne elementy – np. stronę główną, stronę produktu, koszyk, formularze itd.

To świetny materiał, aby wrócić w momencie gdy się czymś zajmujemy i upewnić, czy wszystko robimy jak należy. Mamy bowiem bardzo dużo list – np. przykładowe zadania użytkownika i cele biznesowe, które dotyczą danego elementu. O wielu rzeczach łatwo zapomnieć, dlatego taki podręcznik warto mieć pod ręką.

Jest to najszersza tematycznie pozycja w tym zestawieniu, bo dotyka niemal każdego aspektu użyteczności. Sprawia to, że mimo 450 stron, książka skłania do dalszych poszukiwań – zresztą na końcu każdego rozdziału znajdziemy listę książek, tym razem już najczęściej po angielsku, po której warto sięgnąć.

 

9788324644087-bigUsability w e-biznesie. Co kieruje Twoim klientem? (16,65 zł)

Tomasz Karwatka od wielu lat zajmuje się propagowaniem tematyki użyteczności w Polsce. To jedyna w zestawieniu polska książka – i najstarsza, bo pochodzi z roku 2009.

Jej zaletą jest zwięzłość – na 130 stronach przedstawione najważniejsze rzeczy z punktu widzenia właściciela firmy, szczególnie sprzedającej w sieci. Wyobrażam sobie że tę książkę można dać „mało internetowemu” szefowi, a ten przejrzy ją przez jeden wieczór i będzie znacznie mądrzejszy jeśli chodzi np. o rozmowy z IT czy zewnętrznymi firmami.

Jeśli zamierzamy się zająć sami projektowaniem – to raczej warto sięgnąć po większe i nowsze pozycje.

Poszczególne elementy serwisu internetowego

Niestety w wersji elektronicznej nie kupimy słynnej Architektury informacji Morville’a i Rosenfelda, chociaż ostatnie wydanie ma już prawie 10 lat, więc można sięgnąć po inne książki. Architektura informacji składa się z kilku elementów – wyszukiwanie, organizacja, nawigacja i etykietowanie. Trzy z tych elementów doczekały się osobnych opracowań.

9788324649853-bigWzorce wyszukiwania. Projektowanie nowoczesnych wyszukiwarek (16,16 zł)

To książka, której współautorem jest wspomniany Peter Morville poświęcona została jednemu, ale bardzo ważnemu elementowi. Skuteczna wyszukiwarka to nie jest tylko kwestia informatyczna (podpięcie silnika), ale przede wszystkim zrozumienie jak ludzie korzystają z serwisu – jak przełączają się między przeglądaniem, filtrowaniem i wyszukiwaniem. Wyszukiwarka ma pewną rolę, która nie może być oderwana od reszty serwisu. Nie jest to zatem techniczny przewodnik, raczej każe nam się wczuć w sytuację osoby korzystającej z wyszukiwarki. Mamy też trochę rozważań nad przyszłością wyszukiwania – kto wie czy te pomysły niedługo nie staną się rzeczywistością.

 

9788324660124-bigProjektowanie nawigacji strony WWW. Optymalizacja funkcjonalności witryny (30,15 zł)

Potężny niemiecki podręcznik o jednym tylko temacie: jak zaprojektować nawigację i etykiety. Kiedyś miałem okazję być na wykładzie Jamesa Kalbacha, który na co dzień pracował nad ogromnym systemem informacji prawnej dla firmy LexisNexis – no i doświadczenia przełożył na tę książkę. Najpierw poznajemy różne rodzaje nawigacji (może zakręcić się w głowie ile tego jest) – w drugiej części zabieramy się za projektowanie, korzystając z różnych narzędzi czy to badawczych czy projektowych. W części trzeciej mamy różne specjalne tematy – np. jak połączyć nawigację z wyszukiwaniem.

Uprzedzam, że fragmenty mogą być nużące, autor miewa dość ciężkie pióro, a tłumacz mu nie pomógł. No, ale to jedyna dostępna po na rynku książka z tak szczegółową wiedzą.

 

9788324692439-bigResponsywne strony WWW. Technologia na start! (12,11 zł)

To jest książka, która trafiła do kategorii trochę przypadkowo – ale dzisiaj nie da się już projektować nowoczesnych stron nie znając chociaż podstaw technologii responsywnych.

Ważne jest w ogóle zrozumienie, jak takie technologie działają, bo jest to mocne odejście od sposobu projektowania jeszcze sprzed paru lat, gdy wszystko musiało być dokładnie co do piksela. Czytelnik może mieć ekran o wielkości 4 albo 40 cali i na każdym powinien móc przeczytać nasz artykuł. Stąd takie rozwiązania jak choćby siatki, które dostosowują się do wielkości ekranu. Np. nasza porównywarka działa na szablonach Bootstrap.

W książce mamy podstawy różnych siatek, konieczna będzie pewna znajomość CSS, ale nie jest to pozycja ściśle techniczna.

 

Analityka i testowanie

Dwie pozycje na temat analityki.

9788324690329-bigUX i analiza ruchu w sieci. Praktyczny poradnik (17,50 zł)

Pod tym mało seksownym tytułem kryje się próba połączenia tematyki użyteczności i analityki webowej. Mamy dzisiaj coraz więcej informacji z różnych systemów analitycznych, np. Google Analytics, autor pokazuje, jak z masy raportów wyciągnąć wiedzę o zachowaniu użytkowników. Zaczynamy od podstaw – czyli wyjaśnienia co oznaczają rozmaite statystyki, choć nie lekceważyłbym tego, bo wiele osób rozumie te wartości opacznie. Ważne rozdziały dotyczą pomiaru skuteczności zmian na stronie

Większość książki dotyczy właśnie Google, wskazuje się też na inne rozwiązania, np. do analizy kliknięć czy testów A/B.

 

 

9788324677559-big

Google Website Optimizer. Przewodnik (21,15 zł; tylko PDF)

To zabawne, bo usługa Google o tej nazwie, nie istnieje już od paru lat, a książka to nadal świetny poradnik na temat optymalizacji i testów stron internetowych. Dzisiaj testy A/B są jeszcze ważniejsze niż parę lat temu, bo w użyteczności jest coraz mniej „prawd objawionych” – wiele rzeczy po prostu trzeba sprawdzić na żywo.

Najważniejsza jest część „Co testować” (120 stron), złożona z krótkich rozdziałów przedstawiających różne elementy (np. znajdowalność, unikalna propozycja wartości, kategoryzacja, layout, prezentacja produktów). Co chwilę niemal znajdziemy pomysły, co warto przetestować u nas.

Na temat testów A/B jest też (poza tą promocją) książka Testy A/B. Od kliknięcia do klienta – bardziej o ujęciu marketingowym.

 

Pomysły i inspiracje

I rzeczy niekoniecznie o użyteczności, ale dające nam inspiracje do projektowania.

9788324663248-bigDesign dla hakerów. Sekrety genialnych projektów (21,15 zł)

To nie jest książka wyłącznie o projektowaniu stron internetowych – raczej o tym, co uniwersalne zasady projektowania mają się do internetu i co sprawia, że dany projekt robi wielkie wrażenie? Podtytuł oryginału to Reverse Engineering Beauty – co można przetłumaczyć jako rozpracowywanie piękna. 

Dlaczego układ strony X działa dobrze, a Y gorzej – to da się zrozumieć jeśli wiemy na czym polegają proporcje w tradycyjnym projektowaniu. Kompozycja, hierarchia wizualna, zastosowanie kolorów – to wszystko decyduje o tym, jak projekt graficzny działa na odbiorcę.

Książka jest „nadmiarowa” w tym sensie, że dowiemy się wielu rzeczy może niepotrzebnych, ale jakże ciekawych – np. skąd wzięły się znane z Kindle kroje  Helvetica, Futura czy Baskerville. Innymi słowy – poszerzamy swoje horyzonty. Inna sprawa, że od takich erudycyjnych wycieczek przechodzimy często do porad bardzo praktycznych, np. na temat użycia fontów w internecie, albo jak trendy kulturowe wpływają na SEO.

 


9788324655892-bigProjektowanie WWW. Księga pomysłów. #2
 
(21,15 zł)

Pomysł na książkę bardzo prosty – mamy przegląd ciekawych stron ze świata, które mogą nas zainspirować. Fakt, że oryginał ma już prawie pięć lat nie powinien przeszkadzać w tym, że dobry pomysł wciąż będzie aktualny – no a złe tym łatwiej rozpoznamy. :-)

Inna sprawa, że uwagi na temat zaprezentowanych stron bywają skromne, choć jest w nich sporo podpowiedzi technicznych, jakiej biblioteki użyć, aby np. uzyskać jakiś efekt.

 

 

9788324692835-bigNiezawodne zasady web designu. Projektowanie spektakularnych witryn internetowych. Wydanie II (17,55 zł)

Od czego zależy to, że serwis internetowy jest udany – czy jak to mamy w oryginale, po prostu piękny? Autorzy z wydawnictwa SitePoint próbują zebrać wszystko co ważne – układ, kolor, typografia i rola grafiki.

Wprawdzie w oryginale mamy już trzecie wydanie, ale pewne rzeczy się nie starzeją i sądzę, że to dobre odświeżenie – choć raczej dla początkujących – bardziej zaawansowany jest wg mnie „Design dla hakerów”.

 

Co warto kupić?

Kilka rekomendacji:

Przypominam – do 30 czerwca z kodem „SWIATCZYTNIKOW” wszystkie książki w kategorii Funkcjonalność stron kupicie o 55% taniej.

Czytaj dalej:

Artykuł był przydatny? Jeśli tak, zobacz 6 sposobów, na jakie możesz wspomóc Świat Czytników. Dziękuję!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Książki na czytniki i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Hosting: Zenbox

3 odpowiedzi na „Funkcjonalność stron internetowych z Ebookpoint: moje rekomendacje i promocja -55% z kodem!

  1. Grzegorz pisze:

    Robert, Twoje rekomendacje opierają się o wydanie, które jest w promocji (lub polskie tłumaczenie), czy oryginał?
    Skończyłem ostatnio ,,Sztukę kodowania. Sekrety wielkich programistów” i tłumaczenie było miejscami fatalne…

    0
    • Robert Drózd pisze:

      Kruga, Morville’a czy Kalbacha czytałem w oryginale. Design dla hakerów i 100 rzeczy czytam teraz jako ebook po polsku i nie mam jakichś zastrzeżeń. Z tłumaczeniami wiadomo różnie bywa, ale od tego są darmowe fragmenty aby ocenić czy język nam odpowiada, czy raczej należy sięgnąć po oryginał.

      0
      • Grzegorz pisze:

        Dzięki. W ,,Sztuce kodowania” było parę fragmentów w których nie nawet nie miałem pomysłu co było w oryginale.

        0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przed dodaniem komentarza zapoznaj się proszę z zasadami komentowania. Jeśli chcesz mieć swój obrazek przy podpisie, zarejestruj swój adres mailowy na stronie gravatar.com.

Zapisz się także do newslettera Świata Czytników


Komentarze do tego artykułu można śledzić także w formacie RSS.